شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مدرسه «روزنامه نگاري و مطالعات رسانه» راه‌اندازي شد
دوشنبه، 22 شهریور 1400 - 22:07 کد خبر:47709
اواخر مرداد ماه-روز خبرنگار- بود كه خبر راه اندازي «مدرسه روزنامه‌نگاري و مطالعات رسانه» رسانه اي شد. در اين مدت سوالات زيادي پيرامون فعاليت هاي اين مدرسه، مباحث مطرح شده در بخش هاي مختلف اين مدرسه، نحوه برگزاري كلاس ها براي روزنامه نگاران و دانش آموختگان پيش آمد.



شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي يران (شارا)-|| اواخر مرداد ماه-روز خبرنگار- بود كه خبر راه اندازي «مدرسه روزنامه‌نگاري و مطالعات رسانه» رسانه اي شد. در اين مدت سوالات زيادي پيرامون فعاليت هاي اين مدرسه، مباحث مطرح شده در بخش هاي مختلف اين مدرسه، نحوه برگزاري كلاس ها براي روزنامه نگاران و دانش آموختگان پيش آمد.

 

مجيد رضاييان موسس اين مدرسه و استاد دانشگاه در گفتگوي مفصل با شفقنا رسانه ضمن پاسخ به اين سوالات، به تشريح نحوه فعاليت كامل اين مدرسه پرداخته است.

ثبت نام كلاس ها از اواخر شهريور و اوايل مهر ماه

رضاييان در ابتداي صحبت هاي خود با اشاره به بخش هاي مختلف «مدرسه روزنامه نگاري و مطالعات رسانه» موسسه بهاران و وظايف آن ها مي گويد: كلاس هاي ترم اول اين مدرسه در پايان شهريور و هفته اول مهرماه براي ثبت نام اعلام مي شود و كلاس هاي ما تقريبا از اواخر مهر ماه و اوايل آبان- به دو شكل حضوري و آنلاين- برگزار خواهد شد.

او، درباره ورك شاپ هاي در نظر گرفته شده در اين مدرسه مي گويد: ما دو نوع ورك شاپ در نظر گرفته ايم. يكي از آنها موضوعي است و موضوعات «روزنامه نگاري تخصصي» در ورك شاپ ها مطرح مي شود. ممكن است اين ورك شاپ، ۳ يا ۵جلسه باشد و يك كلاس ۱۶ جلسه اي ترميك نباشد. در ورك شاپ هاي موضوعي عناويني چون« ورك شاپ هاي روزنامه نگاري اقتصادي، روزنامه نگاري ورزشي،سياسي و…» برگزار مي شود.

رضاييان ادامه مي دهد: بخش ديگري از ورك شاپ هاي ما «تك موضوعي» هستند و با «ورك شاپ هاي موضوعيِ روزنامه‌نگاري تخصصي» متفاوت است. عنوان ديگري از ورك شاپ هاي ما به موضوع «روزنامه نگاري تلويزيوني و ويدئو ژورناليسم»ازجمله ساخت كليپ،گزارش ديجيتال و يا فتو تيتر مي پردازد. در اين وركشاپ ها با تمركز بر تصوير و وب۳ يا هوشمند صحبت مي كنيم. اين ورك شاپ ها، امكان دارد از تك‌جلسه اي تا ترميك ادامه داشته باشد.

«روايت تجربه ها و يك يافته» به دنبال انعكاس تجربه روزنامه نگاران و يافته علمي آنها

او درباره يكي از بخش هاي اين مدرسه تشريح مي كند: بخش ديگر «روايت تجربه ها و يك يافته» است. با توجه بر تاكيد برخي دانشگاه هاي معتبر جهاني مانند هاروارد مبني بر«ثبت وتدوين علمي و آكادميكِ تجربه ها» و تاريخ شفاهي، اغلب بر سه مقوله تاكيد بيشتري مي شود.اما تلاش ما در سيستم مدرسه اين بوده كه آن را به پنج مرحله افزايش داديم.

اين استاد دانشگاه با اشاره به جزييات بخش«روايت تجربه ها و يك يافته علمي» بيان مي كند: در واقع ما در اين بخش به ۵پرسش، پاسخ مي دهيم. مرحله اول چيستي، مرحله دوم پيشينه تجربه مورد نظر، مرحله سوم تشريح فرآيندِ شكل گيري آن تجربه و مرحله چهارم مشاهدات آن فرد به عنوان يك كنشگر اصلي و مرحله پنجم اراِيه يافته علمي- از دل مراحل چهارگانه تجربه پرزنت شده فرد صاحب تجربه در اين رشته-قلمداد مي شود.

رضاييان معتقد است ما در اين بخش تنها به بيان روايت تجربه نمي پردازيم و تاكيدمان به طور قطعي بر رسيدن به «يافته علمي» است. او مي گويد: ما در اين بخش به اين مسأله توجه كرده ايم كه فرد روند شكل گيري فرايند يا Process presentation را در نظر بگيرد و بعد از جمع بندي تجربه، بايد به اين نكته-مهم ترين بخش- دست پيدا كند كه Findingsيا همان يافته هايش چيست و به چه رسيده است؟ براي ما لزوما، سن فرد صاحب تجربه ملاك قطعي نيست؛ گاه ما مي بينيم يك روزنامه نگار -در يك بخشي از كار رسانه هاي سنتي يا نوين- تجربه بسيار درخشاني را به دست آورده كه مي تواند با يك يافته علمي همراه وارايه شود؛ ولي از سن بالايي برخوردار نيست.

اين پژوهشگر حوزه ژورناليسم جمع بندي مي كند و توضيح مي دهد كه در بخش آموزش، سه موضوع مطرح است، يكي از آنها «كلاس هاي ترميك»، ديگري «ورك شاپ هاي تك موضوعي» و «ورك شاپ هاي تخصصي» و سوم «روايت تجربه و يك يافته علمي» است. او مي گويد: ما به همه دانش آموختگان هم گواهي اعطا مي كنيم و هم با چندين دانشكده در حال مذاكره جهت ارائه گواهينامه مشترك مدرسه و يكي از دانشكده هاي ارتباطات به دانش آموختگان هستيم.

«كلينيك رسانه» به دنبال آسيب شناسي و ارايه راهكار به رسانه هاست

اين بنيان گذار «روزنامه نگاري تحليلي»در بخش ديگري از توضيحات خود به ابهامات موجود درباره «كلينيك رسانه» مي پردازد و مي گويد: رسانه هاي ما -چه در فضاي وب و چه در بستر چاپ- درتهران و استان هاي مختلف، درباره «اقتصاد رسانه» و نحوه درآمدزايي خود، از ما سوال پرسيده اند يا درباره «كيفيت محتوايي ويا گرافيك و فرم و جنبه تصويري، ساختار تحريريه و يا اتاق خبر» و يا «بهتر ديده شدن» و اصطلاحا«بالا رفتنِ دامنه نفوذ» شان پرسش هايي مطرح كرده اند. ما در «كلينيك رسانه» در هر ۳ حوزه يادشده، در قالب يك پروژه به دنبال «آسيب شناسي رسانه» مي رويم و بعد به سفارش دهنده«ارايه راهكار» خواهيم داشت.

او ادامه مي دهد: تنها شرط ما در قرارداد، اين است كه ناظرِ اين بخش، خود ما باشيم. به اين معنا كه وقتي راه حل هاي ما مي خواهد با برند«مدرسه روزنامه نگاري و مطالعات رسانه» اجرايي شود، حتما از طرف ما، يك «ناظر علمي» گذاشته مي شود كه آنچه ما ارايه داده ايم، درست اجرا شود. همچنين با برخي شركت هاي فناوري گريد يك و دانش بنيان از يك سوي و بنگاه هاي رسانه اي و مطبوعاتي از ديگر سوي تفاهم نامه همكاري منعقد خواهيم كرد.

ارتباط با دانشكده هاي معتبر جهان؛ از ديگر برنامه هاي مدرسه

در بخش بين الملل مدرسه، «ارتباط داشتن با دانشكده هاي معتبر جهان» از ديگر برنامه هايي است كه قرار است در مدرسه دنبال شود، رضاييان در اين خصوص توضيح مي دهد: از استادان معتبر ديگر كشورها-از طريق يكي از پلتفرم ها و يا شبكه هاي اجتماعي- براي ورك شاپ ها يا تدريس، دعوت خواهيم كرد؛ سعي هم مي كنيم تا با استادان حرفه اي و حاضر در مدرسه ما، به طورِمشترك، برنامه ارايه كنند و درباره يكي از موضوعات مطرح، «مباحثه» داشته باشند. در واقع ارتباطِ علمي و پژوهشي با مساله هاي روز دنيا – در زمينه حوزه روزنامه نگاري و هم مطالعات رسانه- بين استادان ايراني و خارجي ورك شاپ خواهيم داشت.

رضاييان ادامه مي دهد: در بسياري از استان ها اين درخواست مطرح است كه برخي ورك شاپ ها و آموزش ها به «صورت مشترك» برگزار شود و در حال حاضر، به دنبال سازماندهي اين درخواست ها، هستيم و احتمالا از هفته سوم مهرماه برخي از ورك شاپ هاي مشترك مدرسه با آن تشكيلات در استان ها-مانند خانه مطبوعات يا فرهنگسراها- برگزار مي شود كه اولين آن اصفهان خواهد بود.

مدير اين مدرسه، اقداماتِ بخش ديگر اين مجموعه با عنوان «روابط عمومي و رسانه» را تشريح مي كند: يكي از مشاوره هايي كه به روابط عمومي ها -توسط استادان كاربلد و با تجربه-ارايه خواهيم داد، «تمركز بر چگونگي ارتباط روابط عمومي ها با مخاطب و رسانه» است و طريقه اين ارتباطِ رسانه اي- هم از نظر علمي، آموزشي، پژوهشي و هم از ن

 

ظر عملي و كاربردي- ارايه خواهد شد. در واقع در اين بخش، «بهبود و ارتقا رابطه روابط عمومي ها» با موضوعي به نام «رسانه»- كه از مخاطبان خودشان به شمار مي آيند- تمركز ما خواهد بود.

به دنبال جذب اسپانسر هستيم

رضاييان در پايان صحبت هاي خود به هزينه كلاس ها اشاره مي كند و در اين باره مي گويد: تلاش ما بر جذب اسپانسر است و به ميزاني كه در موسسه بهاران، درآمدزايي از اسپانسرينگ داشته باشيم، هزينه كلاس ها كم مي شود. اما هزينه در نظر گرفته شده براي كلاس هاي اين مدرسه، متعارف همه كلاس هايي است كه در اين سطح برگزار مي شوند.