در اين مقاله بررسيهاي صورت گرفته نشان ميدهد كه همهگيري كوويد-19 بر توسعه و گسترش مفاهيم و كاركردهاي مسئوليت اجتماعي شركتها و نقش استراتژيك متخصصان روابطعمومي تاثيرگذار بوده است. بعلاوه اين بررسي نشان داده همهگيري ويروس كوويد-19، فرصت ارزشمندي را براي شركتها پديد آورده تا به سمت مسئوليت اجتماعي واقعيتر و انسانيتر و همچنين "سرمايهداري ذينفعان" حركت كنند و به عنوان "شركتهاي مسئوليت پذير" ضمن رعايت دقيق و همهجانبه دستورالعملهاي مرتبط، در راستاي پاسخگويي به نيازهاي اوليه ناشي از اين بيماري و همچنين مقابله با چالشهاي آن گامهاي موثرتري بردارند.
در واقع "همه گيري كوويد-19 باعث شد تا ميزان تعهد و وفادار ماندن شركتها به كدهاي اخلاقي كسبوكار و اخلاقيات به محك آزمايش گذاشته شود و مشخص گردد كه شركتها در دوران وقوع بحران تا چه حد به مسئوليت و پاسخگويي اجتماعي خود پايبند باقي خواهند ماند. برخي بر اين اعتقادند كه محدوديتها و فشارهاي مالي در كوتاهمدت و بلندمدت باعث شده تا شركتها براي رسيدن به منافع و خواستههاي كوتاهمدت خود به هر قيمت ممكن حتي كلاهبرداري و فريبكاري تلاش كنند و قيد سرمايهگذاريهاي بلندمدت خود در زمينه مسئوليت و پاسخگويي اجتماعي را بزنند و به خاطر بقا در دوران كمبود منابع دست به هر كاري بزنند.
با اين همه و خوشبختانه ما مشاهده كردهايم كه بسياري از شركتها در دوران وقوع بحران كوويد-19 نه تنها خود را به فعاليتهاي غيراخلاقي در عرصه كسبوكار آلوده نكردند بلكه در حوزههاي مختلف مسئوليتپذيري و پاسخگويي اجتماعي، فعالتر نيز شدهاند و در راستاي مقابله با اين ويروس جهانسوز گامهاي موثري را برداشتهاند." (هانگ وي هي و لويد هريس، 1399)
واژههاي كليدي: روابطعمومي، بحران، كرونا، مسئوليت اجتماعي شركت
مقدمه
مسئوليت اجتماعي شركت، كليات و مفاهيم
مسئوليت اجتماعي شركت در عصر كوويد-19
اول: آيا شركتها ميتوانند در دوران ركود، مسئوليتهاي اجتماعي خود را انجام دهند؟
دوم: فشار خرده فروشها
سوم: گفتگوهاي پيشاپيش با مشتريان
ويروس كرونا و منفعت همگاني شركت ها
اول: عمل به گفته ها
دوم: تمركز زيستمحيطي
كوويد-19، قراردادها و مسئوليت اجتماعي شركتها
نمونه هاي CSR در دوران ويروس كرونا
اقدامات شركتها در دوره شيوع ويروس كرونا
دوران پساكرونا
نتيجهگيري
منابع
لينك دانلود: http://kpri.ir/product/بررسي-تأثيرات-بيماري-همهگير-كوويد-19-ب/