شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : "اطلاع‌رساني" پاشنه آشيل وزارت ارتباطات
چهارشنبه، 30 مرداد 1392 - 07:56 کد خبر:4724

شارا - بسنده كردن به مصاحبه‌هاي ۲۰ ثانيه‌اي تلويزيوني نمي‌تواند به تحقق اين مهم و ايجاد بسترهاي لازم براي برنامه‌هاي فرابخشي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات باشد.


علي شميراني – وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با وجود در اختيار داشتن زيرمجموعه‌هاي متعدد و پروژه‌هاي كلان، سهم اندكي از اطلاع‌رساني در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات كشور داشته است.

ذكر يك مصداق شايد بتواند تاييد بزرگي بر اين مدعا باشد.
وزارت ارتباطات در ۸ سال گذشته و با وجود ۳ وزير تنها ۲ نشست خبري برگزار كرد. اگرچه با احترام براي مديران روابط عمومي اين وزارتخانه در طول سال‌‌هاي گذشته شايد اين وزيران مربوطه بوده‌اند كه بنا به دلايلي سياست گوشه‌گيري از رسانه‌ها را در دستور كار خود داشته‌اند. اما به هر حال حتي حجم اخبار ارسالي از سوي وزارت ارتباطات و زيرمجموعه‌هاي اين نهاد دولتي در سال‌هاي گذشته نيز عدد قابل ملاحظه‌اي نيست.

با اين وجود در سال‌هاي اخير چندباري تلاش شد تا با تشكيل شوراي روابط‌عمومي در اين وزارتخانه اقداماتي براي هماهنگي بيشتر و اطلاع‌رساني صورت پذيرد اما اين مهم هيچگاه به شكل جدي تحقق نيافت.

در عوض اين برخي رسانه‌ها بوده‌اند كه بعضاً در حاشيه جلسات توانستند به شكل سرپايي و به سختي پرسشي داشته باشند و پاسخ كوتاهي نيز براي ابهامات دريافت كنند. 

روز گذشته اما در جريان توديع‌ و معارفه‌هاي وزرا،‌ در بخش اخبار تلويزيون شاهد بوديم كه آقاي نعمت زاده وزير صنايع جديد در رسمي جالب و مناسب بعد از پايان مراسم معارفه خود در سالني مجزا با حضور خبرنگاران با حوصله به تك تك سوالات پاسخ داده و برنامه‌هاي خود را تا حد امكان تشريح و شفاف كرد. 

اگرچه وزير جديد ارتباطات نيز سعي كرد در پايان مراسم معارفه خود و با وجود هجوم دوربين‌ها و ميكروفون‌ها، موبايل‌ها و خبرنگاران تا حدي به شكل ايستاده پاسخ پرسش‌هاي خبرنگاران را بدهد، ولي شايد بايد به وزير جديد فرصت بيشتري براي پاسخ به پرسش‌هاي انباشته شده و تشريح برنامه‌هايش داد.
ليكن، از ايشان قطعاً انتظار نمي‌رود كه رويه و سياست اطلاع‌رساني ۸ سال گذشته در وزارت ارتباطات را در پيش گيرند. 

وزارت ارتباطات نقشي بسيار كليدي در كليه اركان كشور اعم از تجارت، اقتصاد، آموزش، خدمات، فرهنگ و ... دارد كه فرهنگ سازي و اطلاع‌رساني مي‌تواند ابزار ويژه‌اي براي تسهيل و پيشبرد اهداف ايشان باشد.
از اين رو بسنده كردن به مصاحبه‌هاي ۲۰ ثانيه‌اي تلويزيوني نمي‌تواند به تحقق اين مهم و ايجاد بسترهاي لازم براي برنامه‌هاي فرابخشي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات باشد. 

به هر تقدير انتخاب با تيم جديد مديريتي وزارت ارتباطات است كه يا از امكانات رسانه‌اي به عنوان ابزار قدرتمندي براي راهگشايي استفاده كند و يا راه دوم و محدودسازي رسانه‌ها، استفاده گزينشي و در نتيجه گرم شدن بازار شايعات و درگير ارسال جوابيه و توضيح به رسانه‌ها شوند. 

اگرچه وزير جديد ارتباطات نيز زماني طولاني براي ساماندهي و سياستگذاري در حوزه اطلاع‌رساني ندارد چراكه اكثر فعالان رسانه‌اي اين روزها به دقت در حال رصد و تعيين تكليف اين حوزه هستند تا به اين ترتيب آنها نيز بدانند كه بايد مسير گذشته خود را طي كنند يا به مسير صحيح و پاسخ‌گويي مديران وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات بازگردند.
-------------------------------------------
(توضيح : پاشنه آشيل، دلالت بر ضعفي علي‌رغم سلامت و قدرت عمومي دارد كه مي‌تواند منجر به زوال شود. گرچه ريشه اساطيري، اشاره بر آسيب‌پذيري فيزيكي دارد اما در استعارات كنوني مي‌تواند بر هر خصلتي كه منجر به شكست شود تعميم داده‌شود.
در اساطير يوناني چنين آمده‌است كه پيشگويي شد، آشيل در جنگي بر اثر اصابت تير مقتول خواهد شد. بنابراين مادرش تتيس مايل نبود كه فرزندش كشته شود. او آشيل را به رود ستوكس برد كه گفته مي‌شد اگر كسي در آن شسته شود داراي قوهٔ آسيب‌ناپذيري خواهد شد. تتيس فرزندش را در آن رود شست اما چون او فرزندش را از پا گرفته بود تا بدنش را بشويد، پاهاي وي آسيب‌پذير باقي ماند. او در جنگ‌هاي زيادي جنگيد و زنده ماند.)

منبع: ايتنا