شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : راهنمايي براي برنامه‌ريزي اهداف فردي و حرفه‌اي در سال جديد
پنجشنبه، 19 فروردین 1400 - 21:44 کد خبر:46714
نگارنده سعي دارد در اين روزهاي ابتداي سال با هدف گام‌نهادن موثرتر جهت شروعي مناسب در سال پيش‌رو مطالبي استراتژيك به مديران ارائه كند تا سهمي كوچك در برنامه‌ريزي‌هاي اين عزيزان ايفا كرده باشد:



شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| سال ۹۹ با همه كاستي‌ها، ريزش بازارها و ركود در تمام عرصه‌هاي اقتصادي كه ماحصل پديده ناميموني به‌نام ويروس كرونا بود به اتمام رسيد. اغلب مردم براي شروع سال جديد در انديشه برنامه‌ريزي جهت اهداف فردي و خانوادگي و مديران در انديشه اهداف حرفه‌اي و سازماني خود دغدغه‌هاي بزرگ را در سر مي‌پرورانند.

 

مرور كارهاي سال قبل و تدوين و طراحي برنامه‌هاي استراتژي جديد و چگونگي اجراي آن در سال پيش‌رو از وظايف خطير رهبران سازمان‌ها و اطلاع‌رساني و تبيين آن به عهده مديران روابط عمومي و در نهايت نحوه اجراي آن توسط مديران مياني و اجرايي امكان‌پذير خواهد بود.

اينكه سازمان‌ها و بنگاه‌هاي اقتصادي بخش دولتي و خصوصي با چه نوع افكار و ابزاري در اين راه گام خواهند برداشت، بستگي به نوع تفكر مديريتي و رهبري سازمان دارد. ابتدا با مروري بر فعاليت‌هاي سال قبل و آسيب‌شناسي مسير طي شده با كمك ديتا و اطلاعات دقيق و در نهايت گزارش‌هاي كارشناسي، آسيب‌شناسي‌هاي مورد نظر انجام و آنگاه براساس واقعيت‌هاي موجود و تكيه بر مبناي علمي، سعي مي‌شود سال جديد با سرعت بيشتر و بهره‌وري بالاتر به اهداف سازماني نزديك‌تر بشود.

نگارنده سعي دارد در اين روزهاي ابتداي سال با هدف گام‌نهادن موثرتر جهت شروعي مناسب در سال پيش‌رو مطالبي استراتژيك به مديران ارائه كند تا سهمي كوچك در برنامه‌ريزي‌هاي اين عزيزان ايفا كرده باشد:

- قبل از انجام هر كاري نسبت به آن تفكر كنيد. پيش از انجام امور بايد فرآيند و مسير رسيدن به اهداف را از ابتدا تا انتها، در ذهن خود به‌درستي تجسم كنيد و نه صرفا نتايج حاصل از آن را. در مرحله بعد موانع و راهكارهاي موجود را به دقت بررسي كنيد و براي سوالات موجود، در ذهنتان پاسخي مناسب بيابيد. يادآور مي‌شود از اتخاذ تصميمات ناگهاني و عجولانه به شدت خودداري كنيد.

- هر كاري را با آراستگي و براساس منطق مربوط به خود انجام دهيد. مثلا هر روز قبل از ترك محل كار، محيط كارتان را مرتب كنيد و از درهم ريختگي وسايل كار به‌شدت پرهيز كنيد. اين عمل موجب مي‌شود از آشفتگي فاصله گرفته و نشانه‌هاي نظم و انضباط كاري در تمام فعاليت‌ها و خدمات‌تان به‌خوبي هويدا شود. اين كار را امتحان كنيد تا به نتايج حيرت انگيز آن پي ببريد.

- براي رسيدن به اهداف و انجام امور دشوار خود فرصت بيشتري را در نظر بگيريد، چراكه انجام كاري كه با اشتباه توام باشد ممكن است موجب ياس و نااميدي شود و واكنش‌هاي خشم‌آلود شما را به همراه داشته باشد لذا به خود فرصت بيشتري بدهيد تا در فرآيند و فرصت بعدي مناسب‌تر، امور محوله را تا رسيدن به هدف اصلي به سرانجام برسانيد.

- زمان‌تان را به خوبي تقسيم و در هر زمان فقط روي يك كار تمركز كنيد. براي انجام كيفي امور و دوري از هر‌گونه خطا يا خطاهايي كه ممكن است جبران‌ناپذير باشد، در هر زمان فقط به يك كار بپردازيد. با اين روش ضمن اينكه اعتبار خروجي كارهايتان تضمين خواهد شد در عمل نيز بي‌نظير جلوه خواهيد كرد.

- جهت ايجاد تغييرات احتمالي در سازمان، لطفا با تامل و به‌صورت تدريجي دست به اقدام بزنيد. تغييرات مثمرثمر و مفيد، ابتدا با تصميمات كوچك ولي دقيق آغاز و با تامل و انديشه و تفكر به منصه ظهور رسيده و در پايان به دگرگوني‌هاي بزرگ منجر خواهد شد.

- به سلامتي جسم و روح، خواب و وزن متناسب خود توجه خاص مبذول كنيد تا با اعتماد‌به‌نفس بيشتر به امور محوله بپردازيد. وجود نقص در سلامتي و ابتلا به انواع بيماري‌ها باعث مي‌شود تا بيشتر اوقات مفيد و مديريتي خود را پشت در مطب پزشكان و معالجات طولاني سپري كنيد و از رسيدگي به وظايف اصلي خود دور بمانيد.

- اين اصل را بپذيريد همكاران شما در سازمان هيچ‌گاه نبايد همچون شما فكر كنند. نپذيرفتن اين اصل انكار ناپذير موجب مي‌شود بيشترين وقت و انرژي شما جهت متقاعد كردن افراد مخالف و ارائه استدلال و دلايل شما به آنها به هدر برود. در عوض سعي كنيد با پذيرش عقايد متنوع و متضاد، در كنار آنها براي نيل به اهداف كلي تلاش كنيد و به تفاوت‌هاي آنها به ديد احترام بنگريد و بياموزيد كه چگونه مي‌توان از اين تفاوت‌ها جهت توسعه و بالندگي مجموعه، بيشترين بهره‌برداري را به‌عمل آوريد.

- همواره براي هرگونه رويارويي با مسائل غيرمنتظره مثل هجوم ويروس‌ها، تغييرات اقليمي، نوسانات بازارهاي جهاني و ... همچون نظامي‌ها آماده باشيد. به قول فرماندهان نظامي هميشه در حالت آماده‌باش به سر ببريد چراكه آمادگي موجب مي‌شود ضمن پيشي‌گرفتن از رقبا، مطمئن‌تر و كارآمدتر به نظر آييد و با اين آمادگي، توان و قدرت بيشتري براي مقابله با مشكلات و در نتيجه رفع آنها پيدا خواهيد كرد. اين را بپذيريد كه هميشه فرآيند امور براساس آنچه شما مي‌خواهيد پيش نخواهد رفت.

- لحظه‌هايي از زندگي‌تان را صرف خانواده و نيازهاي آنان كنيد زيرا به لحاظ علمي اثبات شده كه شادي، تفريح و مسافرت به دور از ارتباطات اداري و شغلي، موجب بروز خلاقيت ذهني و فعاليت قسمت احساسي مغز شما مي‌شود و كليد قفل خيلي از محدوديت‌ها و موانع شغلي‌تان در لحظات مفرح كشف خواهد شد.

- در محيط حرفه‌اي خود سعي كنيد به‌شدت از افراد منفي‌نگر، نااميد و سست عنصر دوري كنيد. اين افراد به مرور زمان اراده و پشتكار شما را به چالش كشيده و همچون ترمزهاي بيجا مانع سرعت‌تان در روند امور و رسيدن به اهداف‌تان مي‌شوند.

- هيچ‌گاه اجازه ندهيد مشكلات كوچك و بي‌ارزش در طول مسير، موجب كندي حركت تان شود. از دست دادن قراردادهاي مهم در طول هفته، دير رسيدن به جلسه‌اي مهم، تصادف اتومبيل، مزاحمت‌هاي افراد مختلف و... همواره وجود داشته و خواهند داشت، لذا فقط و فقط به اهداف بزرگ‌تان بينديشيد و به هيچ‌وجه اجازه ندهيد موانع بي‌ارزش، سد راهتان در رسيدن به اهداف بزرگ‌تان شوند.

- سعي كنيد در طول روز، هفته يا ماه با يك فرد موفق، موثر و بانفوذ در كسب و كار خود آشنا شويد و هر ساله به تعداد لشكريان حوزه تخصصي خود بيفزاييد تا ضمن گسترش ارتباطات اجتماعي، روزنه‌هاي جديد حرفه‌اي به روي شما گشوده شوند و ضمانتي براي ادامه فعاليت‌هاي آتي سازماني تان باشد.

- زماني را در روز جهت مطالعه كتب، مجلات، شبكه‌هاي اجتماعي تخصصي، روزنامه‌ها و... اختصاص دهيد تا از رويدادهاي جديد حوزه شغلي خود دور نمانيد. فراموش نكنيد هميشه مانند يك دانشجو باشيد و با حضور منظم در كلاس‌هاي آموزشي و تخصصي، همايش‌ها، دوره‌ها، سمينارها و... از رقباي خود پيشرو تر باشيد.

- همواره قبل از قضاوت و توجه به واقعيت‌ها، سعي كنيد حقيقت را كشف كنيد. قضاوت عجولانه و توجه بيش از حد به واقعيت‌هاي موجود به زيان شما و سازمان تحت امرتان منجر خواهد شد. بنابراين قبل از هرگونه تصميم‌گيري سعي كنيد در مسير حقيقت قرار گرفته و همواره مثل حرفه‌اي‌ها از منابع قابل اعتماد، اطلاعات كافي و مستند كسب كنيد تا قادر باشيد بهترين انتخاب و تصميم را اتخاذ كنيد.

- وقايع و رويدادهاي تلخ سال گذشته را جز در موارد تحقيقي و تخصصي، خيلي به‌صورت پررنگ به نيروهاي تحت امرتان يادآوري نكنيد. مرور اين وقايع موجب نااميدي و ياس شما و همكارانتان در ادامه روند كارها خواهد شد و اين امر دقت و سرعت عمل شما و تيم تان را در پروسه‌ها و پروژه‌هاي در دست اقدام ضعيف تر مي‌كند. در عوض بر اتفاقات جديدتر، آينده‌اي پر بارتر و شادتر در سال پيش رو تاكيد كنيد و رسيدن به روزهاي بهتر از آنچه سپري شده را به آنها نويد دهيد.

- در حوزه مديريتي و رهبري، همواره گوش شنوا باشيد. براي كنترل و تسهيل امور مديريتي سازمان خود به معناي واقعي به سخن ديگر همكاران گوش فرا دهيد تا مفهوم كلام آنها را به خوبي دريابيد و از فحواي كلام آنها به رفع مشكلات موجود بپردازيد. يك هشدار براي شكست سازمان تان اين است كه هيچ‌گاه فكر نكنيد، سوال نكنيد، گوش نكنيد و فقط بهانه بياوريد. پس براي رهايي از شكست، ضمن برقرار كردن ارتباط با دل مردم، به صدا و پيشنهادهاي مخاطبان خود نيز به خوبي گوش فرا دهيد.

- براي بقاي خود و سازمان تان به‌عنوان مديريت مجموعه، به امور جزئي حوزه تخصصي خود توجه خاص مبذول كنيد. غرق شدن در انبوه امور مهم و بزرگ نبايد مانع ديد و درك شما از جزئيات سازماني باشد. يادمان باشد قهرمانان ورزشكار جهان با چند صدم ثانيه، چند گرم يا چند ميلي‌متر و... به مقام اول رسيده‌اند.

- با دقت و كنكاش دقيق، افراد بي‌مسووليت و بي‌تعهد را از سازمان خود دور كنيد. منظور افرادي است كه در ميان مشكلات موجود خيلي زود از زير بار مسووليت شانه خالي مي‌كنند و با سبكسري موجب تحليل سازمان خواهند شد. اين عده كه تعدادشان در مراكز و سازمان‌ها كم نيستند، همواره با توقعات بيجا و بدون هيچ فعاليت موثري همچون يك مصرف‌كننده صرف، همه چيز را آماده و مهيا مي‌خواهند و به محض برخورد با اولين مانع، دچار ضعف و ناتواني شده و خيلي زود عطاي رسيدن به هدف را به لقاي آن مي‌بخشند.

- هميشه و همه جا به‌عنوان رهبر سازمان، شفاف و سنجيده صحبت كنيد. خوب صحبت كردن يعني ايجاد يك ارتباط موثر با ديگران و اين ميسر نمي‌شود مگر با انتخاب دايره لغات گسترده، واژه‌ها، لحن مناسب و استفاده از جملات و كلمات جادويي. اگر بررسي كنيد مطمئن خواهيد شد كه در دنياي امروز برندهاي بزرگ و سازمان‌هاي موفق همگي از يك مدير سخنور و آگاه بهره مي‌برند. اصلي كه متاسفانه در كشور ما رعايت نشده و بيشتر سازمان‌ها از سخنگو يا از مديران روابط عمومي به‌عنوان صداي سازمان در مجامع استفاده مي‌كنند.

- وظيفه مديريتي خود را با عشق و علاقه انجام دهيد تا به يك رهبر كاريزما بدل شويد. در دنياي كنوني پست‌هاي مديريتي، معاونتي و... روز به روز كمرنگ‌تر شده و جاي آنها را رهبران سازماني مي‌گيرند. به معناي ديگر، اين يعني مرگ انتصاب‌ها و ظهور انتخاب‌ها و پيروي قلب و مغز از رهبران سازماني و نه انجام وظيفه بر مبناي ترس از مديران.

- براي ادامه و حصول نتايج كيفي بيشتر در سال پيش رو سعي كنيد همچون صحنه‌هاي جنگ با همكاري و همياري پرسنل و كاركنان‌تان تجديد قوا كنيد و لحظه به لحظه از علاقه‌مندي تان به كارهاي تك نفره و فردي فاصله و به كارهاي تيمي روي آوريد. چرا كه موفقيت و رسيدن به اهداف بزرگ همچون يك اركستر سمفونيك، همواره با اجراي منظم و فعاليت‌هاي جمعي حاصل مي‌شود.

- براي پيشگام بودن در حرفه خود بيشترين توان تان را به كار‌گيريد تا فاصله شما با رقبايتان بيشتر شود. طبق آخرين تحقيقات به عمل آمده، متوسط انرژي و توانايي كه افراد معمولي در جوامع صرف مي‌كنند ۲۵ درصد است. دنياي كنوني براي افرادي كه بيش از ۵۰ درصد توانايي خود را صرف حرفه و تخصص خود مي‌كنند ارزش و احترام قائل مي‌شود پس تصور كنيد اگر افراد بسيار نادري اراده كنند ۱۰۰ درصد توان خود را صرف كارشان كنند آيا همه سر تعظيم براي آنها فرود نخواهند آورد؟

- در فرآيند كاري همواره سعي كنيد با دانش و تجربه، قابل اعتماد بودن، مسووليت پذيري و انعطاف پذيري به فردي توانا مبدل شويد تا سايرين لياقت رهبري سازمان را براي شما محفوظ بدارند در غير اين صورت عمر رهبري شما خيلي كوتاه خواهد بود و در آرزوي رسيدن به اهدافتان خواهيد ماند.

- حضور مستمر در انجام امور خيريه و بذل و بخشش مادي و معنوي در راه‌هاي عام المنفعه و قدرداني از پرسنل درستكار را به يك عادت تبديل كنيد.

فاصله بين رويا و واقعيت را تنها اراده و پشتكار مي‌تواند پر كند، پس اراده كنيد تا در سال جديد روياهايتان به واقعيت مبدل شود.

 

منبع: https://donya-e-eqtesad.com