شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چالش‌هاي ترسناك «كلاب‌هاوس» براي روابط عمومي
پنجشنبه، 28 اسفند 1399 - 09:27 کد خبر:46634
روز گذشته يادداشتي با تيتر «فرصت استثنايي «كلاب‌هاوس» براي روابط‌عمومي» منتشر شد كه در نگاهي كلي فقط به استفاده از ظرفيت‌هاي كلاب‌هاوس در روابط عمومي پرداختم. در اين شماره و براي تكميل آن مطلب قصد دارم به نكاتي اشاره كنم كه دانستن آنها براي استفاده از كلاب‌هاوس ضروري است.



شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| روز گذشته يادداشتي با تيتر «فرصت استثنايي «كلاب‌هاوس» براي روابط‌عمومي» منتشر شد كه در نگاهي كلي فقط به استفاده از ظرفيت‌هاي كلاب‌هاوس در روابط عمومي پرداختم. در اين شماره و براي تكميل آن مطلب قصد دارم به نكاتي اشاره كنم كه دانستن آنها براي استفاده از كلاب‌هاوس ضروري است.

اين روزها صحبت از «Clubhouse» كلاب‌هاوس است، شبكه اجتماعي جديدي كه ارتباط كاربران با هم در آن فقط مبتني بر صدا است و بر خلاف ديگر شبكه‌هاي اجتماعي كه تعامل كاربران با هم مبتني بر متن و تصوير است، در كلاب‌هاوس نمي‌توان كامنتي نوشت يا پيغامي براي كاربري ارسال كرد. اين اپليكيشن فضايي را ايجاد كرده كه با استفاده از آن انگار در حال گوش دادن به يك كانال راديويي يا پادكست به‌صورت زنده هستيد. در اين اپليكيشن يك كاربر مي‌تواند يك اتاق مجازي ايجاد كند و با دعوت از ديگران درباره موضوع مشخصي گفت‌و‌گو كند يا كاربران مي‌توانند به اتاق‌هاي ايجاد شده توسط ديگر كاربران بپيوندند و در گفت‌و‌گو مشاركت كنند. اين نكته را هم بايد درنظر گرفت كه تعداد مشخصي از افراد در حال گفت‌و‌گو هستند و براي مشاركت در بحث بايد دست‌تان را بالا بگيريد تا در نوبت صحبت كردن قرار بگيريد.

توجه كنيد كه كلاب‌هاوس فعلا در دسترس كاربران اپل است و همان‌طور كه در يادداشت قبلي اشاره كردم كاربران تنها با دريافت دعوت‌نامه از يكي از كاربران عضو در كلاب‌هاوس مي‌توانند از اين اپليكيشن استفاده كنند. اما نسخه غيررسمي كلاب‌هاوس براي كاربران اندرويدي در حال دست به دست شدن است. ابتداي كار با اين نسخه غيررسمي به شما اين هشدار نمايش داده مي‌شود كه «اين نسخه غيررسمي است و ممكن است كلاب‌هاوس حساب كاربري شما را ببندد و مسووليتش با خود شماست!» همين‌جا توصيه مي‌كنم كه از نسخه غيررسمي هيچ اپليكيشني استفاده نكنيد. در ادامه به چالش‌هايي درباره كلاب هاوس مي‌پردازم كه اطلاع از اين موارد در كنار جنبه‌هاي مثبت آنكه در يادداشت قبلي به آنها اشاره شد مي‌تواند ديد كاملي در استفاده مناسب از اين اپليكيشن در راستاي اهداف يك برنامه روابط عمومي ارائه كند.

اتاق‌ها در كلاب‌هاوس يك يا چند مدير دارند كه عملا فرصت گفت‌و‌گو را كنترل مي‌كنند. كلاب‌هاوس پلت‌فرمي است براي گفتن و شنيدن اما وسوسه جلوي ميكروفن قرار گرفتن ممكن است دردسرساز شود. علاوه‌براين ممكن است مدير يك اتاق كه از قضا سخنگوي يك سازمان، مديرعامل يا... باشد توسط يك كاربر به چالش كشيده شود و موضوع شخصي شود. تصور كنيد چند خبرنگار هم در اين اتاق حضور داشته باشند.

 

همين كافي است تا يك بحران ارتباطي شكل بگيرد. به‌صورت كلي واحد روابط عمومي هر سازماني براي استفاده ار كلاب‌هاوس بايد مستندها و دستورالعمل‌هاي لازم را آماده كند و در اختيار سخنگوهاي سازمان خود كه قرار است در اتاق‌هاي كلاب‌هاوس صحبت كنند قرار دهد. هر كاربري در اتاق‌هاي كلاب‌هاوس ممكن است حرفي بزند كه بعدا پشيمان شود. الزامي ندارد كه سخنگوي يك سازمان به هر انتقادي كه مي‌تواند خصوصي مطرح شود نه در يك فضاي عمومي پاسخ دهد. هر اظهار نظري مي‌تواند بدون اطلاع گوينده ضبط شود و براي هميشه باقي بماند.

كلاب‌هاوس به ساير حساب‌هاي كاربري كاربران در شبكه‌هاي اجتماعي اينستاگرام و توييتر دسترسي مي‌گيرد و اين اتفاق خوبي نيست. بخش اصلي تنظيم حساب كاربري در كلاب‌هاوس اتصال حساب‌هاي كاربري توييتر و اينستاگرام است. اگر بحراني در كلاب‌هاوس دامن سخنگوي يك سازمان را بگيرد هيچ تضميني وجود ندارد كه ادامه اين بحران به شبكه‌هاي اجتماعي ديگر كشيده نشود. به‌نظر مي‌رسد كلاب‌هاوس مي‌تواند سكوي جديدي باشد براي شروع يك بحران كه پس از ورود به شبكه‌هاي اجتماعي ديگر راه به رسانه‌هاي جريان اصلي پيدا مي‌كند.

 

فراموش نكنيم كه در دوره cancel culture در شبكه‌هاي اجتماعي زندگي مي‌كنيم. شرايطي كه در آن وقتي رفتار شما از نظر ديگران اشتباه باشد تمام اعتبار خود را از دست مي‌دهيد و صدايتان را ساكت مي‌كنند. چهره‌هاي بسياري بوده‌اند كه حرفه و آينده‌شان تحت تاثير واكنش كاربران به آنها در شبكه‌هاي اجتماعي به كلي تحت تاثير قرار گرفته. فرهنگي كه آزادي بيان را محدود مي‌كند و نظرات مخالف را با حمله جمعي خنثي مي‌كند. در چنين شرايطي دشوار مي‌شود در يك شبكه اجتماعي كه مبتني بر صدا و ابراز نظر و عقيده است به راحتي فعاليت كرد و منتظر عواقب آن نبود.

از سوي ديگر به‌نظر مي‌رسد كه گفت‌و‌گوها در كلاب‌هاوس بايد خصوصي باشند اما از قرار اين‌طور نيست. به موارد متعددي پيش از كلاب‌هاوس مي‌توان اشاره كرد كه يك فايل صوتي يا يك فيلم خصوصي لو رفته است. هستند كساني كه به اين شكل حريم خصوصي ديگران را نقض كنند.

 

از سوي ديگر صداها براي رسيدگي به شكايت‌هاي احتمالي توسط كلاب‌هاوس ضبط مي‌شود. همچنين اين اپليكيشن به فهرست شماره تماس‌هاي كاربران دسترسي دارد.

 

انتقاد ديگري كه درباره كلاب‌هاوس اين روزها از آن صحبت مي‌شود گفت‌و‌گوهايي است كه مصداق نژادپرستي هستند كه قطعا چالش بزرگي براي اين اپليكيشن است. «ايوان نرمين» مديرعامل آژانس بين‌المللي روابط عمومي Red Banyan معتقد است كلاب‌هاوس به‌زودي مي‌تواند محلي براي آسيب ديدن برند كسب‌و‌كارها و برندهاي شخصي شود. به‌نظر مي‌رسد همچنان بايد منتظر رشد سريع كلاب‌هاوس بود. اين اپليكيشن رشد خيره‌كننده‌اي در سال ۲۰۲۰ داشت و طبعا بررسي دقيق‌تر اين فضا تا ماه‌هاي آينده مي‌تواند تصوير روشن‌تري براي استفاده از آن ارائه كند.


منبع: https://donya-e-eqtesad.com