شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چگونه از شبكه‌هاي اجتماعي در روابط عمومي بهره مند شويم؟
سه شنبه، 26 اسفند 1399 - 17:28 کد خبر:46621
رسانه اجتماعي يكي از بزرگترين خروجي‌ها براي توزيع پيام و محتواهاي شما به مخاطبين است كه به آنها كمك مي‌كند تا جرقه‌هاي فكري را براي شما و برندتان ايجاد نمايند. با مخاطبان هدف خود و محتوايي كه توسط آنان ايجاد و منتشر مي‌شود ارتباط برقرار كنيد.



شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| رسانه‌هاي اجتماعي (Social Media) امروزه به حدي توسعه پيدا كرده‌اند كه به ابزار اصلي براي روايت اتفاقات و واقعيت‌هاي جامعه تبديل شده‌اند. با رشد و توسعه چشم انداز ديجيتال برندها، در استراتژي روابط عمومي حضور در رسانه‌هاي اجتماعي به عنوان وسيله ارتباط و اتصال به طيف گسترده‌اي از مخاطبين، اجرائي شده است.

 

اكنون بيش از هر زمان ديگري، مشتريان از رسانه‌هاي اجتماعي براي درك و تعامل با برندهاي محبوب‌شان استفاده مي‌كنند، همين امر سبب مي‌گردد تا شهرت برند كه بر حيطه و نفوذ آن تاثير مي‌گذارد، ايجاد شود. در اين نوشتار تلاش شده است تا به صورت گام به گام مراحلي را تشريح نمائيم تا با ايجاد يك استراتژي براي رسانه‌هاي و هم راستا نمودن آن با تكنيك‌هاي روابط عمومي سنتي، ارتباط گسترده‌تري با مخاطبين مورد نظر را ايجاد مي‌نمايد.

مهمترين جنبه تقويت تأثير آگاهي از برند شما و دستيابي از طريق رسانه‌هاي اجتماعي و روابط‌عمومي، در گام اول داشتن يك پيام واضح و شفاف است. براي آنكه طيف گسترده‌اي از مخاطبين درك عميق‌تري از برند داشته باشند، پيام ارسال شده از طريق تمام پلتفرم‌هاي بازاريابي خصوصاً رسانه‌هاي اجتماعي لازم است شفاف، مختصر، جذاب و قابل تشخيص باشد.

 

بسياري از برندهاي شناخته شده به اين دليل به اين سطح از موفقيت دست يافته‌اند كه موفق شده‌اند كه يك ارتباط عاطفي با مخاطبين خود ايجاد نمايند.

 

پيش از ايجاد تقويم و يا گام موضوعات محتوا، بايد به سوالات زير را پاسخ دهيد:

نقش رسانه‌هاي اجتماعي در روابط عمومي چيست و چگونه مي‌توانيد از آن براي دستيابي به اهداف خود استفاده كرد؟

چگونه مخاطبين هدف را تعريف مي‌كنيد؟ آنها چه كساني هستند؟

مخاطبين ايده آل شما كجا هستند و چگونه محتواي شما توسط آنان بازنشر و تقويت مي‌شود؟

اين موارد برخي از مهمترين جنبه‌هاي مهم و استوار رسانه اجتماعي و استراتژي روابط عمومي هستند. طراحي و زيبايي نام تجاري شما تغيير خواهد كرد، اما پيام شما هميشه بايد بر جنبه «چرا» نام تجاري شما تأكيد كند و اينكه چرا براي مخاطبان و/يا مشتري شما مهم است.

قلاب‌هاي درست را براي هويت دادن به برندتان پيدا كنيد

براي پيشگيري از فرسودگي تبليغاتي برند شما و مخاطبين آن، مهم است كه بدانيد كدام دسته از محتواها استراتژي و تلاش‌هاي توسعه‌اي شما را هدايت مي‌كند. با مرتب نمودن محتواها بر اساس گروه‌هاي مشخص، مخاطبين شما مي‌توانند به درك عميق‌تري از محتوائي كه در آن تخصص دارند، دست يابند. در اينجا به ذكر مثال‌هايي از انواع محتواهايي كه مي‌تواند بعنوان هدف قرار گيرند، مي‌پردازيم:

الهام بخش: اين دسته از محتواها براي آنكه به افراد ذهنيت و تفكر مثبت بدهند، فوق العاده است. مانند: نقل قول‌ها، طرح‌هاي يك دست و مسطح، تصاوير زيبا، جملات كوتاه تأثيرگذار و ...

آموزشي: آيا شما در يك حوزه متخصص هستيد؟ اين فرصتي براي شماست كه از تخصص خود استفاده نمائيد. محتواهايي نظير نكات و ترفندها، ويدئوهاي آموزشي، سوالات متداول، منابع رايگان و ... ايجاد كنيد. اينكونه محتواها مي‌تواند از هر نوع اطلاعاتي كه مخاطبين شما مي‌توانند از آنها بياموزند، باشند.

محاوره‌اي: اين ويژگي براي هر نوع محتوايي است كه باعث تعامل مي‌شود. مانند: هدايا / مسابقات، نظرسنجي‌ها، پست‌هاي "Caption this" (اين متن را كپشن كنيد)، جاهاي خالي را پركنيد و ... . به توليد محتوايي فكر كنيد كه يك زمزمه يا جرقه فكري ايجاد نمايد. هرچه برند شما معتبرتر باشد، بهتر است.

ارتباطي: منظور از اين امر، رويكرد پشت صحنه محتواي شما است. مانند: بررسي محصول، عكس‌هاي سفر، سبك زندگي، رويدادها، گروه، مشتري و ... . اين امر به مخاطبين شما اجازه مي‌دهد كه ارتباط شخصي خودشان را با شما و برند شما ايجاد كنند.

تبليغاتي: اين امر مهم است كه هر نوع از تخفيف يا تسهيلاتي را در قالب محتوا قرار دهيد. همچنين اين نوع محتوا براي تسهيلات فردي نظير وبينارها، پادكست‌ها، فرصت‌هاي سخنراني آتي و ... عالي خواهد بود. از برجسته و درخشان نمودن دستاوردهاي خود نهراسيد. موفق‌ترين برندها و كسب و كارها براساس محتوائي، در ديدگاه مخاطبين بيشتر ديده مي‌شوند زيرا در محتواهايي كه روابط عمومي‌ها توليد و به نمايش مي‌گذارند كه توليد شده به صورت متمركز به آن پرداخته شده است. تلاش‌هاي روابط عمومي در جذب مخاطبين – خصوصاً در رسانه‌هاي اجتماعي – موثرتر خواهد بود چنانچه در استراتژي محتوا شفافيت بيشتري داشته باشيد.

در رسانه اجتماعي امكان دريافت جرقه فكري (Buzz) را قرار دهيد: قابليت محاوره داشته باشيد

زماني كه اطلاع از برند خود را از طريق خروجي‌ها و اطلاع رساني روابط عمومي مي‌سازيد، مشاركت اجتماعي يكي از مهمترين جنبه‌ها و رويكردها است. رسانه اجتماعي يكي از بزرگترين خروجي‌ها براي توزيع پيام و محتواهاي شما به مخاطبين است كه به آنها كمك مي‌كند تا جرقه‌هاي فكري را براي شما و برندتان ايجاد نمايند. با مخاطبان هدف خود و محتوايي كه توسط آنان ايجاد و منتشر مي‌شود ارتباط برقرار كنيد.

ابتدا افراد تأثيرگذار و يا رسانه‌هايي را كه درباره موضوعات همسو و مرتبط با نام تجاري (برند) شما صحبت مي‌كنند، پيدا كنيد. چگونه مي‌توان اين حساب‌ها يا افراد را پيدا كنيد؟ با جستجوي مواردي مانند ذكر @‌، هشتگ‌ها، برچسب‌هاي جغرافيايي و غيره شروع كنيد و سپس استراتژي روش تصميم‌گيري براي نظر دادن و يا ارتباط با آنها را تعيين نماييد.

در آخر، از به اشتراك گذاشتن اخبار نترسيد! پس از برقراري ارتباط آنلاين و يا ايجاد يك ارتباط جديد، داشته‌ها يا اخبار خود را به اشتراك بگذاريد. با اين حال، از هر نوع ارتباطي كه ممكن است به عنوان هرزنامه (Spam) طبقه‌بندي شوند، خودداري كنيد.

به محتواي خود انرژي داده و آن را بهينه‌سازي كنيد

استفاده از هشتگ (#) در رسانه‌هاي اجتماعي روشي عالي براي جلب توجه به محتواي شما و يافتن افراد تأثيرگذار براي نام تجاري شما از طريق همسويي با محتواي محبوب آنها است، محتواهايي كه اين افراد قبلاً مورد توجه قرار داده‌اند. هشتگ‌ها اغلب يك روش بي‌نقص براي يافتن آسان حساب‌هاي جديد براي دنبال كردن افرادي است كه محتواي مشابه شما را توليد و به اشتراك مي‌گذارند.

توصيه مي شود وقت كافي براي يافتن و درك هشتگ‌هايي كه كارآيي بيشتر و بهتري براي شما دارند، اختصاص دهيد. هنگامي كه از هشتگ‌هايي كه با دستورالعمل‌هاي محتواي برندتان مرتبط است، ايده گرفتيد 5 تا 10 مورد كه حداقل داراي 15 هزار برچسب مي‌باشند را انتخاب و براي برند خودتان بهينه‌سازي نمائيد.

خامه و شكر خود باشيد – پخش ويديويي و پخش زنده

در فضاي روابط عمومي ديجيتال، به نمايش گذاشتن چهره‌هاي حاضر در پشت هر برند و يا تجارت مهم است. پخش زنده و فيلم، راهي عالي براي برندها به منظر ايجاد ارتباط عاطفي مستقيم با مخاطبين هدف است. روابط عمومي راهي براي به اشتراك گذاشتن يك داستان يا واقعيت است، پس چرا نبايد اين واقعيت يا داستان را با ويدئو جذاب‌تر كرد؟

هنگام تدوين استراتژي براي محتواي ويديويي، بيش از حد تصور نكنيد! مي‌توانيد از ابزارهايي استفاده كنيد كه قبلاً با آنها آشنا هستيد و در اختيارتان قرار دارد.

با مخاطبين خود سازگار و منطبق باشيد

هميشه ظاهر خود را با مخاطبين‌تان منطبق نمائيد. قدرت تعامل و دنبال شدن (Following) شما توسط مخاطبين، مي‌تواند تاثير زيادي در دسترسي و ديده شدن محتواي شما داشته باشد.

وقتي صحبت از دفعات ارسال پست‌هاي شما مي‌شود، بهتر است اين پست‌ها حداكثر 5 بار در هفته ارسال شوند. هنگامي كه حضور خود را در شبكه‌‌هاي اجتماعي افزايش داديد، بر اساس نياز و ميزان تعامل مخاطبان خود، به دنبال افزايش تناوب حضور و ارسال پست‌هاي خود باشيد. در مورد زمان‌هاي فعاليت در رسانه اجتماعي، اطلاعات آماري حساب خود را بررسي كنيد تا ببينيد مخاطبان شما چه زماني بيشتر محتواي شما را مشاهده مي‌كنند و سپس برنامه تعامل با جامعه مخاطبين خود را در اين بازه‌هاي زماني برنامه‌ريزي كنيد.

مشاركت اجتماعي يكي از روش‌هاي ايجاد سر و صدا در شبكه‌هاي اجتماعي است، بنابراين اين كار را در بالاي ليست خود نگه داريد! هر روز حدود يك ساعت را صرف اظهار نظر كردن، لايك كردن و مشاركت موثر با ارتباطات مهم و تاثيرگذار خود كنيد. مطمئن شويد كه در اولين فرصت ممكن به صف پيام‌هاي پاسخ داده نشده در نرم افزار مديريت رسانه‌هاي اجتماعي خود، پاسخ خواهيد داد.
 

ترجمه و تدوين: عليرضا هرمزي نژاد

رئيس تشريفات و امور بين الملل

دنياي معدن