شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| روابطعمومي ديجيتال، يك رويكرد بازاريابي آنلاين است كه با بهرهگيري از استراتژيهاي اينترنتي، به دنبال افزايش آگاهي از برند است. درحاليكه از بسياري جهات شبيه به روابطعمومي سنتي است، اما مخاطبان گستردهتري را هدف ميگيرد. روابطعمومي ديجيتال با بهكارگيري رويكردهاي نوين نظير بازاريابي محتوا، رسانههاي اجتماعي، بهينهسازي موتور جستجو و ارتباط با اينفلوئنسرها، ميتواند يك استراتژي قدرتمند برندها براي بهبود حضور آنلاين و ديده شدن آنها باشد.
با عنايت به رشد سريع اينترنت و سيستمهاي بازاريابي اينترنتي، متخصصان روابطعمومي ديجيتال ميتوانند با بهكارگيري گسترهاي از كانالهاي بازاريابي، عوايد بسيار بيشتري كسب كنند. در صدر اين كانالها، وبينارها و رسانههاي اجتماعي پرطرفدار و مصاحبههاي پربازخورد با نشريات آنلاين جاي دارند. برندها ميتوانند از طريق ارتباط و تعامل با مخاطبان هدف، كانون توجهات خود را تصريح كنند و اطلاعات دقيق و بهروز خود را بسيار سادهتر از قبل در اختيار آنها بگذارند.
با اين اوصاف: چرا روابطعمومي ديجيتال از اركانهاي مهم برند شما در 2021 است؟ اينها چند دليل براي افزودن روابطعمومي ديجيتال به آميزه بازاريابي و ارتباطات سازمانها هستند. روابطعمومي ديجيتال چه كمكي به برندتان خواهد كرد؟
1- ترافيك وبتان را افزايش دهيد
چه از طريق يك پست جديد بلاگ، چه اصلاح اساسي يك صفحه خدمات و چه صفحه «درباره ما»، گامهاي بعدي برند بايد پرورش اعتبار و نفوذ خود باشد تا لينكهاي باكيفيت به صفحات آن داده شوند. گردآوري لينك از وبسايتهاي معتبر ميتواند تاثير مثبتي بر رتبه در موتور جستجو بگذارد و ترافيك صفحات گوناگون سايت را افزايش دهد.
بهجاي اينكه منتظر سرازير شدن لينكهاي گردآوريشده از طريق ذكر نام برند در رسانهها و لينكهاي طبيعي باشيد، بهكارگيري يك استراتژي روابطعمومي ديجيتال موجب ارتقاي رتبهبندي جستجوي برند و افزايش ترافيك آن خواهد شد. با بهرهگيري از ترغيبهاي رسانهاي هدفمند و بهينهسازيشده بر اساس كليدواژه، برندها ميتوانند بر رسانههاي مخاطب خود اثر بگذارند تا تمركزشان را بر عبارات موجود در صفحات عميقتر سايتشان بگذارند.
در آنِ واحد بهرهگيري برند از صفحات غني از محتوا در هنگام لينكسازي، فرصتي براي صفحات آن خواهد بود تا جايگاهشان بهعنوان يك منبع كليدي در صفحات جستجو را بيابند، رتبه بهتري داشته باشند و ترافيك بيشتري كسب كنند.
از آن مهمتر اينكه برندها ميتوانند با يك استراتژي هوشمندانه براي روابطعمومي ديجيتال، اينفلوئنسرهايي با تعداد دنبالكنندگان يا ميزان تعامل بيشتر را بهكار بگيرند. نهتنها يك برنامه هدفمند براي ارتباط با اينفلوئنسر، ترافيك برندتان را افزايش خواهد داد بلكه جريان ترافيك به يك صفحه هدف را به بيشترين حد خود ميرساند. ضمناً از طريق روابطعمومي ديجيتال ميتوان ارتباطات خوبي (ميان برندها و اينفلوئنسرهاي منتخب) شكل داد تا اينفلوئنسرها مبدل به سفير آن برند يا وبسايت شوند. اين رويكردها نهايتاً رتبه وب و ترافيكتان را افزايش ميدهند.
2- برند خود را بهعنوان يك قدرت تثبيت كنيد
از طريق يك برنامه هوشمندانه براي روابطعمومي ديجيتال، برند ميتواند روند انتشار مقالات باكيفيت بر روي بهترين سايتها را ادامه دهد. وقتي مخاطب هدفتان برند را همچون يك منبع مهم براي اطلاعات معتبر بداند، تصوير برند و اعتماد به آن افزايش دوچنداني خواهد يافت. نهايتاً اعتماد به برندتان افزايش مييابد و مبدل به يك قدرت در بازار خود خواهيد شد.
يك استراتژي خوب براي روابطعمومي ديجيتال ميتواند هدايتگر برداشت و نگرش مخاطبانتان نسبت به برند شما باشد. وقتي مخاطب جايگاه مناسبي براي برندتان قائل شود، با كمال ميل محتواي توليدي توسط شما را مصرف خواهد كرد. همچنين يك برنامه كارآمد براي روابطعمومي ديجيتال ميتواند مقاصد خوب برندتان در آن بازار را ترويج كند كه منجر به ارجاعهاي ارگانيك و طبيعي از سوي مخاطبان علاقهمندتان خواهد شد. در نهايت همين عوامل موجب افزايش قدرت و اعتبار برندتان خواهند شد.
3- سرنخسازي و فروشتان را ارتقا دهيد
با بهرهگيري از يك برنامه ماهرانه براي روابطعمومي ديجيتال، برندها بيشازپيش در فضاهاي آنلاين مطرح خواهند شد كه مخاطبان هدفشان در آنها اجتماع ميكنند. ارائه راهكارهاي نوين يك برند در محضر مخاطبان هدف، موجب سرنخسازي از طريق ترافيك خواهد شد و منجر به فروش بيشتر براي برندتان خواهد شد.
مخلص كلام
با عنايت به عوايد پرشمار روابطعمومي ديجيتال، بهكارگيري اين استراتژي در برنامه بازاريابي و ارتباطات برند، قدرت رقابتي برند در سال 2021 و پس از آن را افزايش خواهد داد.
ترجمه: شارا
مرجع انگليسي: www.5wpr.com
مرجع فارسي: شبكه اطلاعرساني روابطعمومي ايران (شارا)