شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط‌عمومي‌ هاي صنعت بيمه نيازمند رويكردي تحول گرايانه
جمعه، 17 بهمن 1399 - 11:52 کد خبر:46294
روابط‌عمومي‌‌هاي صنعت بيمه دراين شرايط براي ايجاد اين شناخت وتغيير نگرش نيازمند رويكردي تحول گرايانه برپايه توليد وانتشار محتوايي هايي جذاب و تاثيرگذار هستند كه بتوانند اين مهم را تحقق بخشند،دراين راستا مناسب ديديم گفتگويي با تني چند از مديران وصاحب نطران اين عرصه داشته باشيم، آنچه درپي مي آيد حاصل اين گفتگوست.



 

اشاره


شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| بيمه يكي از مقوله‌هايي اجتماعي و افتصادي است كه به لحاظ اختياري بودن برخي از انواع آن، تبيين اهميت، نقش و ضرورت آن درنزد افكار عمومي نيازمند ايجاد آگاهي سازي و نگرشي برگرفته از شناخت كافي از مزاياي آن است. بدون ترديد آينده نگري و تضمين كيفيت زندگي افراد عامل مهمي در ترغيب و سوق دادن آنان به سمت خريد انواع بيمه به‌شمار مي رود، افزايش محدوديت‌ها و مشكلات اقتصادي و تورم، نگاه به آينده را برا ي برخي اينگونه بيمه ها و سرمايه گذاري اجتماعي واقتصادي براي اقشار وسيعي از جامعه محدودتر ساخته است.

 

روابط‌عمومي‌‌هاي صنعت بيمه دراين شرايط براي ايجاد اين شناخت وتغيير نگرش نيازمند رويكردي تحول گرايانه برپايه توليد وانتشار محتوايي هايي جذاب و تاثيرگذار هستند كه بتوانند اين مهم را تحقق بخشند،دراين راستا مناسب ديديم گفتگويي با تني چند از مديران وصاحب نطران اين عرصه داشته باشيم، آنچه درپي مي آيد حاصل اين گفتگوست.

روابط‌عمومي‌، تصوير ساز ضرورت بيمه
مصطفي زندي مديركل روابط‌عمومي‌ بيمه مركزي ايران


روابط‌عمومي‌ نقش محوري در ايجاد فضاي تعاملي بين سازمان و مخاطبانش دارد، شفاف سازي و اطلاع رساني عاملي مهم و آگاهي بخشي به افكار عمومي براي تحقق اهداف سازماني است، در صنعت بيمه روابط‌عمومي‌ در كنار نقش‌هاي عام خود، در حوزه تخصصي صنعت بيمه نيز نقش‌هاي مهمي برعهده دارد كه در دو بخش فرهنگ سازي و تبليغات و برن سازي انواع بيمه‌ها قابل بحث است.

 

در موضوع فرهنگ سازي ايجاد شناخت در مورد اينكه بيمه در همه  مراحل زندگي افراد موضوعي ضروري و غير قابل اجتناب است كه از امنيت محل زندگي و منزل آنها، وسيله نقيله و محل كار و حتي تضمين آينده زندگي خانواده را شا مل مي‌شود. اين ديدگاه نيازمند ايجاد تصويري واقعي از اهميت بيمه در زندگي افراد است.

 

البته در شرايطي كه با بحران‌هاي اقتصادي و همچنين تورم مواجه هستيم تا حدودي موضوعاتي نظير بيمه عمر براي افكارعمومي با دشواري همراه است، پرداخت اقساط ماهيانه اين نوع بيمه اگر با توجه به تورم افزايش يابد مي تواند ديدگاه مطلوبتري براي سرمايه گذاري بلند مدت ايجاد نمايد. از سويي تبليغات شركت‌هاي بيمه و برندسازي براي خودشان بر مبناي ارائه محتواي مختلف از انواع خدماتي كه ارائه مي كنند نقش مهي در توسعه صنعت بيمه دارد.

 

نقش موثر ارتباطات رسانه اي درتوسعه بيمه
مليحه سادات حسيني مدير روابط‌عمومي‌ بيمه ملت


در صنعت بيمه ارتباط و تعامل موثر با رسانه ها براي اطلاع رساني و فرهنگ سازي بسيار مهم است، چرا كه بخش مهمي از عملكرد روابط‌عمومي‌ به ايجاد تعامل و اعتمادسازي با مخاطبان از مسير رسانه مي انجامد. بيمه محصولي است كه به چشم ديده نمي شود و در واقع يك برگه الكترونيك يا كاغذي در اختيار مخاطب قرار داده مي شود و در ازاي تضمين آينده؛كه چنين رويكردي تا حدودي سخت مورد پذيرش قرار مي گيرد و روابط‌عمومي‌ ها در صنعت بيمه با ارتباطي كه با رسانه ها دارند امكان انعكاس محتواي پيچيده اي را فراهم كنند كه بتوانند در قالب هاي مختلف رسانه اي و ارتباط تعاملي در اختيار افكار عمومي قرار دهند. در اين ميان روابط‌عمومي‌ نقش تاثير گذارتري نسبت به تبليغات ايفا مي كند، چرا كه تبليغات فقط يكسري اطلاعات را به مخاطب ارائه مي كند ولي روابط‌عمومي‌ به لحاظ دريافت بازخوردهاي مخاطبان امكان ايجاد ارتباط دوسويه مخاطبان سازمان را بخوبي فراهم مي سازد.


رضايتمندي مشتري، اصلي اساسي در صنعت بيمه
اسدي زاده مشاور دبير كميسيون فرهنگي مجلس


روابط‌عمومي‌ ها در مورد بيمه سلامت كه به عبارتي بيمه‌هاي اجباري نيز محسوب مي‌شود، شايد نيازي به تبليغات براي فروش وجود نداشته باشد، اولي اطلاع رساني از نوع خدماتي كه هر سازمان بيمه‌اي به مخاطبانش ارائه مي‌كند و نقش رضايتمندي از آن خدمات اهميت ويژه‌اي دارد، روابط‌عمومي‌ در چنين فضايي در بيان اهداف و استراتژي سازمان بيمه مورد نظر نقش كليدي دارد. مسئوليت اجتماعي در چنين حوزه‌اي كه چندان نيازي به فروش بيمه وجود ندارد و افراد به شكل اجباري تحت پوشش بيمه‌ها قرار گرفته‌اند، ايجاد رضايتمندي مخاطبان يك اصل است و اين رصايتمندي موجب ديدگاه مطلوب را درحوزه بيمه استقرار مي بخشد.


در سيستم هاي غيردولتي روابط‌عمومي‌ صرفاً با تكيه بر تكنيك‌ها و استراتژي براي فروش انواع بيمه فعاليت نمي كند و اهداف استراتژيك بلندت مدتي را نيز دنبال مي كند، همچنين لازم است روابط‌عمومي‌ ها در موضوع مهم سبك و شكل تبليغات بيمه در شهرهاي بزرگ و روستاها مبناي فرهنگ و ساختار آن جامعه را درنظر گرفته و منطبق با آن برنامه ريزي داشته باشند.

اعتمادسازي نياز امروز صنعت بيمه
ادهم كارشناس ارشد روابط‌عمومي‌ بيمه تعاون


روابط‌عمومي‌ در صنعت بيمه هم نظير ساير بخش‌هاي كليدي جامعه وظايفي برعهده دارد كه به شكل زنجيروار به سازمان و استراتژي سازماني پيوسته است، از آنجا كه شركت هاي بيمه در ايران گاهي درحاشيه برخي بانكها ايجاد شده اند در حالي كه در همه دنيا برعكس اين موضوع صادق است و سازمان بيمه اقدام به تاسيس بانك مي كنند؛ لذا شاهد تفاوت هايي در سيستم اجرايي نظام صنعت بيمه با ساير نقاط دنيا هستيم كه اين موضوع بر عملكرد روابط‌عمومي‌ ها نيز تاثير گذار است.


مشكلات متعددي طي سالهاي اخير وجود داشته نظير اقتصاد خفته، تحريم ها و...كه در چنين شرايطي به اعتقاد كارشناسان زماني كه "همه بيكار هستند بايد فعال بود"در چنين شرايطي روابط‌عمومي‌ سازمان‌هاي بيمه مي‌تواند براي كسب جايگاه مطلوب تر فعاليت هاي ترويجي و تبليغي داشته باشد، اعتمادسازي بخشي از اين سيستم است كه امكان ارتقاء جايگاه صنعت بيمه نزد افكارعمومي را فراهم مي‌كند.

 

از سويي در نظام برخي بيمه‌ها شاهد هستيم در حوادث و وقايعي كه براي مخاطبان رخ مي‌دهد جبران خسارات و تعهدات به درستي پوشش داده نمي‌شود و اين موضوعات اعتماد عمومي و رغبت نسبت به خريد بيمه را نزد مخاطبان با ترديدهايي مواجه مي‌كند كه در نهايت به بي اعتمادي مي‌انجامد. روابط‌عمومي‌ در اين رابطه مسئوليت اعتماد سازي در بخش‌ها و لايه هاي مختلف جامعه را برعهده دارد.

 

در حالي كه شاهد هستيم اين اقدامات در قالب چند بيلبورد و موشن گرافي و ... خلاصه شده است. در حالي كه واقعيت اين است بيمه موضوعي ناشناخته در جامعه ما محسوب مي‌شود كه نيازمند بسترسازي بر پايه‌هاي اعتماد عمومي و سپس اصول استراتژيك تبليغ و اطلاع رساني است.