شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سال پر ابهام و معجزه روابط‌عمومي براي 6 نشان تجاري
یکشنبه، 5 بهمن 1399 - 15:20 کد خبر:46175
در زماني كه تمامي شركت‌ها در حال مبارزه براي بقا بودند، برخي تصميم گرفتند تا از برنامه‌هاي روابط‌عمومي كه تدوين كرده بودند استفاده كنند؛ در ميان تمامي اقدامات پراكنده‌اي كه در اين حوزه شاهد آن بوديم، برخي از روابط عمومي‌ها با فرصت‌شناسي توانستند موفقيت‌هاي قابل توجهي را به‌دست آورده و شركت‌هاي‌شان را به تالار مشاهير سال 2020 هدايت كنند.



 

شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| سال 2020 با تمامي مشكلاتي كه داشت همه جهان را درگير خود كرد و چالش‌هاي جدي را حتي براي قدرتمندترين‌ها به‌بار آورد. اين مشكلات موانعي بزرگ‌تر از هميشه را در مسير شركت‌هاي تجاري قرار داد و اين در حالي بود كه بسياري از اين شركت‌ها هنوز توجهي به توانمندي‌هاي روابط‌عمومي‌ها ندارند.


در زماني كه تمامي شركت‌ها در حال مبارزه براي بقا بودند، برخي تصميم گرفتند تا از برنامه‌هاي روابط‌عمومي كه تدوين كرده بودند استفاده كنند؛ در ميان تمامي اقدامات پراكنده‌اي كه در اين حوزه شاهد آن بوديم، برخي از روابط عمومي‌ها با فرصت‌شناسي توانستند موفقيت‌هاي قابل توجهي را به‌دست آورده و شركت‌هاي‌شان را به تالار مشاهير سال 2020 هدايت كنند.


6 برندي كه در اين حوزه عملكرد درخشاني داشتند، در ادامه معرفي مي‌شوند:


1- آب‌ميوه‌هاي اوشن اسپري (OCEAN SPRAY)


اوشن اسپري در اين سال يكي از درخشان‌ترين اقدامات را به نمايش گذاشت.


اين شركت با توليد كليپي با نرم‌افزار موبايلي تيك‌تاك توانست كمپيني را راه‌اندازي كند كه حجم بسيار بالايي از مخاطبان را درگير كند. در اين كليپ چهره شناخته شده موسيقي را نشان مي‌دهد كه پس از خراب شدن خودرويش سوار بر لانگ‌برد(اسكيت) در حاشيه اتوبان در حال حركت بوده و همزمان، آب ميوه اوشن اسپري مي‌نوشد. در اين برنامه تبليغاتي، شركت، حتي عالي‌ترين مقام خود را درگير توليد و ارسال كليپي همگن كرد و نتيجه آن دربرگيري فيلم‌هاي توليد شده در فضاي مجازي شد.


اوشن اسپري با ايجاد اين كمپين از نقش شنيدن افكار عمومي و تصميم‌گيري سريع براي رسيدن به موفقيت استفاده كرد و روابط‌عمومي، موفقيت مشابه ديگري را همچون سال 1971 كه براي گروه موسيقي كه آبوداكا (شخص خواننده حاضر در كليپ) در آن حضور داشت به ارمغان آورد.

2. موزه ملي گاوچران و ميراث غرب


يكي ديگر از تجربيات كه در مقياس كوچك‌تر مي‌توان اقدامي موفق در حوزه روابط‌عمومي از آن ياد كرد مربوط به ر‌اه‌اندازي حساب توئيتر موزه ملي گاوچران و ميراث غرب در شهر اوكلاهاماست.


زماني كه اين موزه با شيوع ويروس كرونا ناچار به تعطيلي شد، رئيس موزه تصميم گرفت تا با ورود به توئيتر هر آن‌چيزي كه بازديدكنندگان به‌دنبال آن بودند را از طريق فضاي مجازي در اختيارشان قرار دهد. نخستين توئيت «تام تيلر» در ماه مارس با مضمون «من در رسانه‌هاي اجتماعي تازه وارد هستم اما علاقه دارم تا محتواي مربوط به موزه و هرآنچه كه در خصوص گاوچران‌هاست را در توئيتر، فيس‌بوك و اينستاگرام به نمايش بگذارم» منتشر شد.


صفحه توئيتر اين موزه اكنون بيش از 291 هزار نفر دنبال كننده دارد و هر روز بر اين تعداد افزوده مي‌شود. در واقع موزه توانست با اين كار خلاقانه يك تهديد را به فرصت تبديل كرده و كاركنان خود را با يك ايده سرگرم كننده قدرتمند سازد.

3- سابپار پارك


چگونه موضوعي منفي را به زمينه‌اي براي مثبت‌انديشي تبديل كنيم؟ «امبر شير» طرحي است كه در قالب نشان «سابپار پارك» توانست اين موضوع را عملياتي كند.


وي در خصوص پوسترهايش مي‌گويد: «هميشه نكته قابل بحثي در خصوص هر پارك وجود دارد و اين ايده‌اي شد تا نشان سابپار پارك ايجاد شود. بر همين اساس در طراحي‌ها براي هر پارك نوشته‌اي در كنار تصاوير در نظر گرفته مي‌شود كه به‌صورت طنز به بيان يك مطلب خاص منفي مي‌پردازد».


اين موضوع نيز مثال ديگري بود از اقدام فوق‌العاده كاربران در توليد محتواي روابط‌عمومي براي جذب افرادي كه نياز به خنديدن دارند.

4- گپ


گپ (پوشاك) در حالي كه در عرضه هودي (سوئيشرت كلاه دار) با شكست مواجه شد، تلاش كرد تا با اهداي شلوارهاي كتان برند خود را به بازار بازگرداند.


وقتي كه گپ متوجه شد كه مجري شبكه تلوزيوني MSNBC در جريان انتخابات سال 2020 آمريكا شلوارهاي كتان گپ را مي‌پوشد، تصميم گرفت كه 500 عدد از شلوارهايش را به پسران و دختراني كه در كمپين‌هاي انتخاباتي فعال بودند اهدا كند. نتيجه اين اقدام بازگشت اين برند به دايره رقابت در بازار پوشاك شد و امروز اين شلوارها به قيمت 60 دلار در بازار به فروش مي‌رسد.

5- پينت فارمر


شركت رنگ‌سازي «پينت فارمر» ديگر نشاني است كه در ماه نوامبر پاي در تالار مشاهير سال 2020 نهاد. پينت فارمر در حالي بزرگ‌ترين پيروزي خود را در اين سال ثبت مي‌كند كه در ابتدا در حال تجربه شكستي بزرگ بود.


«شروين ويليامز» شركت رنگ‌سازي 150 ساله‌اي است كه يكي از نيروهاي خود را به‌دليل انتشار فيلمي كه در آن در حال مخلوط كردن رنگ‌هاست را اخراج مي‌كند و شركت پينت فارمر با استفاده از فرصت پيش آمده ناشي از اين اقدام مقدمات پيروزي خود را فراهم مي‌كند.


اين فرد 22 ساله كه دانشجوي دانشگاه اوهايو است در بيان موضوع پيش آمده و دليل پيوستنش به شركت پينت فارمر عنوان مي‌كند: زماني كه از شركت 150 ساله رنگ‌سازي جدا شدم تقريبا از تمامي شركت‌هاي توليد رنگ كشور دعوت نامه‌اي را دريافت كردم. اما در نهايت تصميم گرفتم كه به شركت «فلوريدا پينت» كه تنها 25 شعبه در شهر فلوريدا را اداره مي‌كند بپيوندم و دليل آن فرهنگ خانواده محوري اين شركت بود.»


اين شركت در واقع توانست با تبديل موضوعي خسته‌كننده به موضوعي جالب به جذب مخاطبان بپردازد.


6- سوبارو


و در نهايت يكي از دوست‌داشتني‌ترين كمپين‌ها در سال 2020 توسط شركت ماشين‌سازي سوبارو ساخته شد. سوبارو در كمپين خود با گروه‌هاي نجات حيوانات براي ايجاد سرپناه براي سگ‌ها همراه شده و حتي در تبليغ تلويزيوني خود از خانواده‌اي از سگ‌ها با تگ‌لاين «سگ‌هاي آزمايش شده، سگ‌هاي پذيرفته شده» استفاده مي‌كند. امروز اين شركت به عنوان يك شركت ماشين‌سازي دوستدار سگ‌ها شناخته مي‌شود.


خبرگزاري ديترويت‌پرس در خصوص اين رويداد مي‌نويسد: اين اقدام شركت سوبارو همسو با اقدام مشابه شركت در سال 2015 كه به عنوان بزرگ‌ترين همكاري براي نجات 230 هزار حيوان شكل گرفت. اين شركت 12 سال پيش به عنوان حامي مالي يكي از انجمن‌هاي نجات حيوانات در حدود 28 ميليون دلار كمك مالي داشت.

راه‌كارهايي براي طراحي كمپين‌هاي روابط‌عمومي

 محتواي توليد شده توسط كاربران معدن طلاست، آنها را با دقت ببينيد و با سرعت از آنها بهره بگيريد.


 هماهنگ ماندن با شبكه‌هاي اجتماعي و گوش دادن به خواسته‌ها بيان شده در اين فضا بيش از هر زمان ديگر مهم به نظر مي‌رسد.


 وقتي نمي‌توانيد برنامه‌هاي اصلي خود را عملياتي كنيد، به ايده‌هاي خلاقانه خارج چارچوب برنامه هاي‌تان توجه كنيد. امسال زمان فوق‌العاده‌اي براي آزمايش ايده‌هاي نو و پذيرفتن ريسك براي توليد محتواي متفاوت است.


 تك ضربات به موضوعات هيجاني و انسان دوستانه در برنامه‌هاي ارتباطي مي‌تواند امتيازات بزرگي را براي برند شما به ارمغان بياورد.


 همكاري جذاب است و مي‌تواند فرصتي را فراهم بياورد تا زوجي بزرگ‌تر و با قابليت دستيابي به مخاطبان جديد را ايجاد كند.

پي نوشت:
«ميشل مسنجر گرت» چهره‌اي شناخته شده در روابط‌عمومي، بازاريابي محتوايي و رسانه‌هاي اجتماعي به‌شمار مي‌رود. مقالات و مشاوره‌هاي ميشل به عنوان مشاور روابط‌عمومي، خالق محتوا، وبلاگ‌نويس، سخنران و نويسنده و برنده جايزه در چندين همايش بين‌المللي علوم ارتباطات شده است ضمن اينكه در سال 2020 به عنوان رهبر برتر روابط‌عمومي ديجيتال انتخاب شده و وبلاگ وي در ليست 25 وبلاگ برتر روابط‌عمومي كه بايد بخوانند قرار گرفته است.
 

نويسنده: ميشل مسنجر گرت

مترجم: محسن رضائي كارشناس ارشد علوم ارتباطات

مرجع انگليسي: muckrack.com

مرجع فارسي: شبكه اطلاع‌رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)

Dec 29, 2020