شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سهل‌انگاري روابط عمومي‌ها تهديدي براي حذف منابع
جمعه، 26 دی 1399 - 12:49 کد خبر:46069
منابع ديداري و شنيداري آنالوگ و ديجيتال قابل توجهي نيز شامل عكس، فيلم، صوت در بايگاني راكد و جاري روابط عمومي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي استان نگهداري مي‌شود كه هر كدام داراي ارزش تاريخي و راوي اتفاقات گوناگون استان هستند و قطعا بايد در آرشيو ملي ايران ثبت و نگهداري شوند.

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| اسناد باارزش تاريخي قابل توجهي از منطقه غرب كشور به‌ويژه استان همدان در آرشيو ملي ايران و مركز اسناد استان موجود است كه لازم است در فضايي نمايشگاهي به‌عنوان بخشي از ميراث مكتوب كشور در معرض ديد علاقه‌مندان و گردشگران قرار گيرد.


به همين منظور طرح ساخت موزه اسناد و ميراث مكتوب منطقه غرب با همكاري اداره كل اوقاف و امور خيريه استان درحال طراحي و تدوين است.


مديركل اسناد و كتابخانه ملي منطقه غرب كشور در حاشيه ديدار با حجت‌الاسلام زين‌العابديني مديركل اوقاف و امور خيريه استان همدان با اعلام اين خبر، افزود: مشتركات بسياري بين مركز اسناد همدان و اداره كل اوقاف و امور خيريه وجود دارد كه نتيجه همكاري طرفين، ثبت اسناد واقفين، اجراي دقيقتر نيات واقفين و حفظ و نگهداري اسناد تاريخي مرتبط با وقف به‌عنوان سند افتخار مردم استان و منطقه است.


ميثاق گودرزي افزود: كتاب‌هاي خطي و چاپ سنگي، اسناد شرعيه و مكتوبات بسياري در اختيار اداره كل اوقاف و امور خيريه استان است كه خوشبختانه با همكاري مركز اسناد همدان به‌عنوان نماينده سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران در منطقه غرب كشور ضمن انجام امور تخصصي و فني، در شرايط خوبي نگهداري مي‌شود و در دسترس علاقه مندان است.


وي افزود: نگاه فرهنگي و علمي حاكم بر بدنه مديريتي و اداري اداره كل اوقاف استان موجب طرح ايجاد موزه ميراث مكتوب منطقه غرب كشور با سرمايه‌گذاري خيرين و واقفين فرهنگي شد كه اين موضوع به‌جد درحال برنامه‌ريزي و طراحي است.


گودرزي اضافه كرد: در اين موزه كه به‌نوعي بانك نسخ خطي منطقه نيز خواهد بود، كتب خطي موجود در مجموعه‌هاي پراكنده اداري و دانشگاهي، اسناد و مدارك تاريخي در اختيار دستگاه‌هاي اجرايي و مجموعه اسناد مجموعه داران ضمن ديجيتال‌سازي و فهرست‌نويسي براي دسترسي بهتر محققان و پژوهشگران، در معرض ديد مردم و گردشگران داخلي و خارجي قرار خواهد گرفت.


زين‌العابديني نيز با اشاره به سوابق همكاري‌هاي دوجانبه 2 مركز، افزود: آثار خطي در اختيار اين اداره كل قابليت ثبت در حافظه ملي و جهاني را دارد و با همكاري مركز اسناد استان، به‌زودي طرح ثبت جهاني آثار به كميته مربوطه ارسال خواهد شد.


وي افزود: خدمت به فرهنگ و تاريخ كشور و تلاش براي ارتقاي سطح علمي و آگاهي جامعه از وظايف اعتقادي اداره كل اوقاف و امور خيريه استان است كه تلاش مي‌كنيم در كنار مجموعه‌هاي مربوطه ايفاي نقش كنيم.


وي با اشاره به اقدامات قابل توجه اين اداره كل در مقابله با بحران كرونا و خدمت به سلامت جامعه، افزود: نگاه اين اداره كل، خدمت به جامعه در ابعاد مختلف پزشكي، درماني، فرهنگي، پژوهشي و در تعريف كلي اقدامات عام‌المنفعه است و در اين راستا با توجه به امكانات و منابع موجود در راستاي حفظ و نگهداري از اسناد تاريخي و پروژه‌هاي تاريخ‌پژوهي گام برخواهيم داشت.


انتقال منابع ديداري و شنيداري ادارات استان به مركز اسناد


در راستاي برنامه ديگري در مركز اسناد و كتابخانه ملي منطقه غرب كشور قرار است، در منابع ديداري و شنيداري ادارات استان شامل عكس‌ها و فيلم‌هاي آنالوگ و ديجيتال كه به‌نوعي تاريخ مصور فعاليت‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي است، هرچه سريعتر از سوي روابط عمومي‌هاي ادارات به مركز اسناد غرب كشور مستقر در همدان منتقل شود.


رئيس شوراي روابط عمومي‌هاي استان و مديركل روابط‌عمومي استانداري همدان در اين زمينه، گفت: فعاليت‌هاي چشمگيري در بيش از 4 دهه حيات جمهوري اسلامي ايران در استان همدان شكل گرفته كه اسناد اين اقدامات و رويدادهاي تلخ و شيرين، بايد براي ثبت در تاريخ به‌نحو احسن نگهداري و در مجموعه تخصصي آرشيو ملي ايران به‌عنوان بخشي از ميراث مكتوب استان حفظ و نگهداري شود.


اسدا... رباني‌مهر افزود: اسناد و مكاتبات اداري به‌صورت مستمر و در راستاي اجراي قانون واسپاري اسناد به سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران و در قالب مجوزهاي عمومي و تخصصي درحال تعيين تكليف و انتقال است و مجموعه اسناد قابل توجهي از اقدامات دستگاه‌هاي اجرايي استان در مركز اسناد همدان جمع‌آوري شده است.


وي افزود: منابع ديداري و شنيداري آنالوگ و ديجيتال قابل توجهي نيز شامل عكس، فيلم، صوت در بايگاني راكد و جاري روابط عمومي‌هاي دستگاه‌هاي اجرايي استان نگهداري مي‌شود كه هر كدام داراي ارزش تاريخي و راوي اتفاقات گوناگون استان هستند و قطعا بايد در آرشيو ملي ايران ثبت و نگهداري شوند.


رباني‌مهر تأكيد كرد: در قالب مكاتبات رسمي از مسئولان روابط عمومي‌هاي استان و مديران كل مربوطه درخواست شده كه نسبت به انتقال اين منابع به مركز اسناد همدان اقدام و گزارش اقدامات انجام شده را ارسال كنند كه بار ديگر بر اين موضوع تأكيد و در ارزيابي عملكرد مسئولان روابط عمومي استان لحاظ خواهد شد.


وي از انتقال 7 هزار قطعه عكس آنالوگ آرشيوي روابط عمومي استانداري همدان به مركز اسناد خبر داد و افزود: اين تصاوير مربوط به سال‌هاي 1365 لغايت 1380 بود كه خوشبختانه همراه با منابع آنالوگ موجود به آرشيو ملي منتقل و در تاريخ تصويري استان ثبت شد. وي از انتقال تمامي منابع ديجيتال روابط عمومي استانداري استان به آرشيو ملي تا پايان سالجاري خبر داد.


مديركل اسناد و كتابخانه ملي منطقه غرب كشور نيز با اشاره به نقش سازمان اسناد و كتابخانه ملي به‌عنوان حافظه تاريخي كشور و با اشاره به وجود سوابق اجرايي دستگاه‌هاي استان در آرشيو ملي ايران افزود: همكاري دستگاه‌هاي اجرايي در اين زمينه مي‌تواند سوابق فعاليت‌ها و عملكرد آنها را جاودان و ماندگار كند.


ميثاق گودرزي افزود: شرايط كنوني فرصت مناسبي براي فعاليت ادارات دولتي در فضاي مجازي است و روابط عمومي‌هاي استان مي‌توانند با همكاري سازمان اسناد و مركز اسناد استان در قالب نمايشگاه‌هاي مجازي، بخشي از اسناد خود را منتشر كنند.


وي از آمادگي اين مركز براي ديجيتال‌سازي منابع آنالوگ روابط عمومي‌ها خبر داد و تصريح كرد: متأسفانه با سهل‌انگاري برخي ادارات، منابع ديداري و شنيداري دستگاه‌هاي اجرايي از بين رفته و عملا تصويري از فعاليت‌هاي دهه‌هاي اخير آنها وجود ندارد كه اين اتفاق زنگ خطري براي ساير منابع است.
 

منبع: همدان پيام