شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي و بيانيه‌هاي مطبوعاتي
یکشنبه، 28 دی 1399 - 09:13 کد خبر:45993
روابط عمومي همانند ساير اشكال بازاريابي، نبايد بي‌برنامه باشد. مطلوب آن است كه يك تقويم ساليانه روابط عمومي تنظيم و ايجاد كنيد تا بتوانيد مشخص كنيد كه در هر ماه چه روش يا روش‌هايي را مي‌خواهيد استفاده كنيد و در ضمن بفهميد كه روابط‌عمومي شما چگونه در راستاي استراتژي موردنظرتان طي مسير خواهد كرد.



 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| كساني دقيقاً همانند شما با استفاده از تبليغات رايگان در روزنامه‌ها، مجلات، شبكه‌هاي راديو وتلويزيوني و اينترنت،‌ ميليون‌ها دلار در روز سود مي‌برند.


يك روش مهم براي تبليغ و بازاريابي شركت‌هاي كوچك استفاده از فعاليت‌هاي روابط عمومي مي‌باشد. اكثر طرح‌هاي قوي و منسجم تجاري غير از تبليغات و نامه‌هاي فروش از ابزارهاي روابط عمومي ديگري هم استفاده مي‌كنند، مانند: بيانيه‌هاي مطبوعاتي، مصاحبه‌هاي رسانه‌اي، سرمقاله‌ها و ستون‌هاي مقالات خوانندگان (كه توسط شما يا يكي از شركاي شما نوشته شده)، سمينارها و كارگاه‌ها، سخنراني‌هاي عمومي و بالاخره برنامه‌هاي ويژه.


يكي از مهمترين اهداف روابط عمومي «وارد كردن» خبرها، متن‌ها و يا مقالات شما در روزنامه‌ها، مجلات، راديو و تلويزيون، اينترنت، رسانه هاي اجتماعي و ساير رسانه‌ها مي‌باشد. وقتي يك متن خوب درباره سازمان يا شركت شما در يكي از رسانه ها منتشر مي‌شود، نتايج حاصله تنها محدود به سودهاي كوتاه مدتِ حاصل از تبليغات نمي‌شود بلكه سودهاي بلندمدتي هم براي شما در پي خواهد داشت. به طور مثال مي‌توانيد از رونوشت چاپي مقاله به عنوان يك ابزار بازاريابي تاثير گذار استفاده نماييد. ارسال يك كپي از مقاله به انضمام بروشورها و نامه‌هاي فروش،‌ اعتبارتان را به طور شگفت‌آوري افزايش خواهد داد.


روابط عمومي همانند ساير اشكال بازاريابي، نبايد بي‌برنامه باشد. مطلوب آن است كه يك تقويم ساليانه روابط عمومي تنظيم و ايجاد كنيد تا بتوانيد مشخص كنيد كه در هر ماه چه روش يا روش‌هايي را مي‌خواهيد استفاده كنيد و در ضمن بفهميد كه روابط‌عمومي شما چگونه در راستاي استراتژي موردنظرتان طي مسير خواهد كرد. به خاطر داشته باشيد كه مخاطبان شما هر چه صداي شما را بيشتر بشنوند و نام‌تان را بيشتر ببينند، براي شما و شركت‌تان/سازمان‌تان بسيار راحت‌تر خواهد بود تا محصولات، خدمات و نقطه‌نظرات خود را عرضه كنيد.


گذشته از در معرض ديد قراردادن نام، چند قاعده و نكته ديگر نيز وجود دارد كه با استفاده از آنها مي‌توانيد به اهداف بازاريابي و روابط عمومي خود دست يابيد.


1. انتشار يك خبرنامه را براي مراجعين، رسانه‌ها و مشتريان احتمالي مورد بررسي قرار دهيد.


2. اگر مي‌خواهيد يك دفتر جديد براي شركت‌تان باز كنيد، يك مراسم افتتاحيه تشكيل دهيد و از خبرنگاران براي شركت در اين مراسم دعوت به عمل آوريد.


3. اگر مطالب مهمي براي ارايه داريد، يك كنفرانس مطبوعاتي برگزار كنيد.


4. خود را به طور حرفه‌اي معرفي كنيد، معرفي و تبليغ به شيوه تازه‌كاران به ضرر شما تمام خواهد شد.


5. اگر فكر مي‌كنيد به كمك احتياج داريد، يك مشاور يا موسسه روابط عمومي را به خدمت بگيريد.


6. با يك خبرنگار قرار ملاقاتي جهت صرف شام بگذرايد. (به خصوص اگر موضوع ارزشمندي براي انتشار داريد).


7. در ارايه پيام‌ها و تصويرسازي ثابت قدم باشيد و متناقض رفتار نكنيد.


8. اگر برنامه‌اي جهت مصاحبه با شما تنظيم شده سؤال‌ها را پيش‌بيني كنيد و پاسخ‌ها را با يكي از دوستان‌تان تمرين كنيد.


9. محبوبيت سازمان و تاثيرگذاري پيام‌هاي بازاريابي خود را با استفاده از برگه‌هاي تبليغاتي، فعاليت‌هاي پستي، ايراد سخنراني،‌ برنامه‌هاي تجاري ويدئويي، بيانيه‌هاي مطبوعاتي، كنفرانس‌هاي مطبوعاتي و ساير مواردي كه به نوعي با رسانه‌ها و «عموم» در ارتباط هستند، افزايش دهيد.


10. وقتي با رسانه‌ها طرف صحبت هستيد، حتماً مكالمات خود را ضبط كنيد.


اگر در زمينه حرفه خود توانمند هستيد، اين مسئله‌ را براي رسانه‌هاي محلي روشن كنيد. يك بسته مطبوعاتي را كه محتواي يك معرفي‌نامه، يك قطعه عكس پرسنلي الصاق شد به يك بيوگرافي، بريده‌هاي متناسبي از رسانه ها كه در آنها مقالات و يا اخبار مربوط به شما و سازمان‌تان درج شده، بروشور، بيانيه‌هاي مطبوعاتي، كارت تجاري، و در صورت امكان، برگي از مدارك يا توصيه‌نام- ترجيحاً از يك رهبر اجتماعي يا تجاري-براي مطبوعات ارسال كنيد. (البته دو مورد آخر اختياري مي‌باشند). التبه انجام اين كارها به موقعيت و شرايط شما و اين كه چه قدر ثابت قدم هستيد، بستگي دارد. بايد كاري كنيد كه خبرنگاران مجاب و پس از آن مشتاق شوند تا اولين خبري كه به آن مي‌پردازند مربوط به شما باشد و به اين منظور ترتيب مصاحبه و گفت‌وگويي را با شما بدهند.


فعال باشيد، سعي كنيد به نويسندگان خبري و گزارشگران پيشنهادهاي جالبي ارايه كنيد.


براي اين كه بر رسانه‌ها چنان تاثير بگذاريد كه در حمايت از شما مطلب بنويسند و يا برنامه‌اي تهيه كنند، سعي كنيد تا آن جا كه مي‌توانيد نويسندگان و سردبيران بيشتري را بشناسيد (طوري كه با اسم كوچك خطاب‌شان كنيد).


معرفي شدن به عنوان افرادي صاحب اعتبار در زمينه‌هايي كه در آنها به فعاليت مشغوليد، اين حسن را براي شما دارد كه باعث جلب توجه عموم به سمت شما، شركت يا سازمان‌ شما خواهد شد. به علاوه اين مسئله نه تنها باعث خواهد شد تا بيشتر در معرض ديد قرار بگيريد و اطلاعات عموم در مورد شما بيشتر شود، بلكه حتي ممكن است بدين واسطه از شما خواسته شود تا در محافل مختلف به ايراد سخن بپردازيد.

 

به محض اين كه «ماشين» روابط عمومي خود را در وضعيت دنده سبك قرار دهيد، براساس ميزان ارتباطات و اطلاع رساني و تبليغات، تلاش براي افزايش محبوبيت عمومي، فعاليت‌هايي كه براي جلب توجه مشتريان و اعضاء و شركاي تجاري انجام مي‌دهيد و بسته به اين كه چه هدفي را دنبال مي‌كنيد. خواهيد ديد كه در حال كسب موفقيت‌هاي چشمگيري هستيد.

منبع: كتاب مديريت روابط سرمايه‎ گذار، دكتر حميد موفق، انتشارات كارگزار روابط عمومي