شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 11 كليد ارتباط موثر
شنبه، 13 دی 1399 - 12:42 کد خبر:45927
اينها همه باعث مي‌شود ديگران تصوير خوبي از ما نداشته باشند. اصولا انسان هوشمند هميشه سعي مي‌كند يك قدم از طرف مقابل جلوتر بوده و ذهن او را بخواند و رفتارهاي وي را پيش‌بيني كند. براي ساختن تصويري مناسب از خود در نظر ديگران بايستي قدرت تشخيص و تجزيه وتحليل خوبي داشته باشيم. در غير اين صورت ما هم آدمي مي‌شويم بي هويت و بدون شناسنامه و فاقد اعتبار كه ديگران براي‌مان حسابي باز نمي‌كنند.




تا مرد سخن نگفته باشد، عيب و هنرش نهفته باشد (سعدي)


شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| بسياري از ما نمي دانيم كه در برخورد اول با ديگران چگونه خود را معرفي كنيم و اين باعث مي شود كه در آشنايي اوليه با افراد مثل خواستگار يا معرفي محصول در بازاريابي يا شروع به تدريس در يك كلاس جديد و يا رفتن به يك برنامه مصاحبه شغلي و... شكست بخوريم. بدين منظور راهكارهايي را براي موفقيت‌هاي ارتباطي شما پيشنهاد مي كنم.


1 – وقتي مي خواهيد براي اولين بار با كسي روبرو شويد، سعي كنيد از قبل، يك تمرين گفتگو با خودتان داشته باشيد. من اسم اين حالت را گذاشته ام: هنر چيدن كلمات كنار يكديگر. بعضي ها واقعا در استفاده از كلمات و چيدن آنها كنار هم، هنرمند و زرنگ و باهوش هستند و با كلمات جادوگري مي كنند. به حدي كه وقتي با شما روبرو مي شوند فكر مي كنيد كه سالهاست او را مي شناسيد. صد البته شما بايد فردي خودساخته و وارسته و تربيت شده باشيد. ما از شخص بد دهن، كج انديش و منفي باف انتظار معجزه نداريم كه در اين جور مواقع نقش بازي كند. بايد خودتان باشيد اما تربيت يافته و رشد يافته و با اصل و نسب.


2 – خيلي مراقب تيپ و ظاهر خود باشيد. آراستگي ظاهري شامل چهره و صورت مرتب حتما بايد داراي هارموني و هماهنگي باشند. به قول امروزي ها حتي الامكان ست ( set ) باشند.


لباس هاي خيلي تنگ يا خيلي گشاد و حالت غير معقول نداشته باشيد. بعضي ها آنقدر چيزهايي به خود آويزان مي كنند كه آرامش بصري طرف مقابل را به هم مي زنند. ساده و با كلاس و جنتلمن باشيد.


3 - سعي كنيد قبل از ملاقات و مواجهه با طرف مقابل، در صورت امكان يك مطالعه اوليه از خلق و خو، شخصيت، آداب و رسوم و... او داشته باشيد تا قدرت جذب و نفوذ شما بيشتر گردد.


4 – هر كس براي خود تصورات و عقايد و دنيايي دارد. به داشته ها و عقايد ديگران احترام بگذاريم و اگر فكر مي كنيم كه طرف مقابل برحق نمي باشد و اشكالاتي دارد، بايد در وقت مناسب و با زبان مناسب و در مكان مناسب آنها را مورد بررسي و نقادي و حل و فصل قرار دهيم.


5 – ما براي موفقيت در تعاملات و مناسبات انساني به چند فاكتور مهم بايد توجه كنيم مثل: سن و سال– سطح تحصيلات– فرهنگ– جنسيت طرف – شغل و.... اين به ما كمك مي كند تا حد و مرزهاي خود را با افراد، بدرستي تعريف و سطح بندي نموده تا جايگاه خود را بدانيم.


6 – مراقب رفتارهاي مصنوعي باشيد. خودتان باشيد. ظاهر سازي نكنيد. همان چيزي كه هستيد باشيد. وعده وعيد بي جهت ندهيد. ويژگي هايي كه نداريد را نگوييد. از خود شخصيت پوشالي سطح بالا درست نكنيد.


7 – جوري صحبت نكنيد كه صداي شما روي مخ طرف باشد. طوري صحبت كنيد كه ذرات آب دهان تان به طرف مقابل پرتاب نشود. از اصطلاحات كوچه بازاري يا گنگ و نامفهوم استفاده نكنيد. در حين صحبت كردن، زياد تكان نخوريد و سر خود را دايم به طرفين نچرخانيد. آرامش بصري طرف را به هم نريزيد. وقتي با كسي راه مي رويد و صحبت مي كنيد در حين صحبت دايم به بازو، شانه ها و دست طرف ضربه نزنيد كه به شما توجه بيشتر كند.


8 – براي نشستن پشت ميز مذاكره و گفتگو، مراقب محل و طرز نشستن خود باشيد. مراقب نحوه نوشيدن آب باشيد. مراقب نحوه پوست كندن ميوه و استفاده از قاشق و چنگال و بشقاب ها باشيد. آداب اوليه تشريفات را فرا  بگيريد. جلوي جمعيت به ميوه گاز نزنيد. با دهان پر صحبت نكنيد. موقع نوشيدن شربت هاي رنگي خيلي مراقب باشيد قطرات آنها به لباس شما يا ديگران نپاشد.


9 – افراد را مسخره نكنيد. طوري برخورد نكنيد كه فكر كنند داريد آنها را تحقير مي كنيد. اگر با حرف هاي طرف مقابل موافق نيستيد، در فرصت مناسب اجازه بگيريد و وقت بگيريد و با دلايل منطقي و عقلايي نظر درست را مطرح كنيد.


10 – اگر با كسي در ماشين نشسته ايد و رانندگي مي كنيد. قبل از استفاده از راديو يا پخش موسيقي، نظر او را جويا شويد كه بعدا اعتراضي نداشته و توي ذوق شما نخورد. در رانندگي جو گير نشويد و حركات و رفتار و سخنان سنجيده داشته باشيد تا طرف مقابل معذب نبوده و احساس ناخوشايندي نداشته باشد.


اگر به مغازه اي جهت خريد مراجعه مي نماييد، اول با سلام و روز بخير و خدا قوت شروع كنيد. اگر قيمت اجناس مورد نظر شما خيلي گران است، به فروشنده و جنس او توهين نكنيد. به اين گفتگوي فرضي توجه كنيد: خريدار: آقا سلام روز بخير اين پرتقال ها كيلويي چنده؟ فروشنده: سلام. كيلويي 20 هزارتومان. خريدار: آقا چه خبره؟ مگه سر گردنه است؟ اين پرتقال ها كه همچين درشت هم نيستند؟!؟ خوب ملاحظه مي كنيد كه اين گفتگو، يك تعامل نادرست و غير محترمانه بوده و سرانجام خوبي ندارد.


11 – بعضي ها عادت دارند سير و پياز همراه غذا استفاده مي كنند. بعضي ها مرتب مسواك نمي زنند. بعضي ها زياد عرق مي كنند. بعضي ها شوره سر بسيار دارند. بعضي ها توجه به واكس كفش خود ندارند. اينها همه آزاردهنده است.


اينها همه باعث مي‌شود ديگران تصوير خوبي از ما نداشته باشند. اصولا انسان هوشمند هميشه سعي مي‌كند يك قدم از طرف مقابل جلوتر بوده و ذهن او را بخواند و رفتارهاي وي را پيش‌بيني كند. براي ساختن تصويري مناسب از خود در نظر ديگران بايستي قدرت تشخيص و تجزيه وتحليل خوبي داشته باشيم. در غير اين صورت ما هم آدمي مي‌شويم بي هويت و بدون شناسنامه و فاقد اعتبار كه ديگران براي‌مان حسابي باز نمي‌كنند.