شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اگر تغيير نكنيد؛ تعويض مي شويد!
یکشنبه، 30 آذر 1399 - 16:20 کد خبر:45802
با تلاش هاي مديران روابط عمومي متخصص و اساتيد در سطح مراكز مطالعاتي و دانشگاهي، مقوله روابط عمومي مدرن و همچنين نهادينه كردن اهميت تنوير افكارعمومي در فرآيند مشتري مداري با بهره گيري از ابزارهاي در اختيار روابط عمومي پايه گذاري شد و با تغييرات به وجود آمده در ساختار و اثربخشي رسانه ها كه در پي قدرت گرفتن شبكه هاي اجتماعي به وجود آمده بود، گام هاي موثري در جهت معرفي و فروش توليدات، محصولات و خدمات از طريق كانال هاي ارتباطي و كسب موفقيت سازمان ها در اطلاع رساني برنامه هاي اجرايي برداشته شد.



 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| در روزگاري نه چندان دور حضور مديران ارتباطات و روابط‌عمومي در سازمان ها به دليل عدم تعريف جايگاه تخصصي اين حوزه، اثرگذاري كمي در سياست هاي اجرايي سازمان داشت و صرفاً آشنايي با اصول تبليغات چاپي و محيطي و اجراي برنامه هاي روابط عمومي به صورت سنتي نيازها را برطرف مي كرد.

 

در نتيجه اين ديدگاه مديران ارشد، ادارات و واحدهاي ارتباطات و روابط عمومي به حياط خلوت سازمان ها و بالتبع محل ماموريت و استقرار مديران كم تجربه و فاقد تخصص تبديل شده بود و سطح عملكرد فعالان روابط عمومي به پايين سطح ممكن و چيزي در حد متولي بخش تشريفات سازمان تقليل يافته بود.

 

اين در حالي است كه با ايجاد شبكه هاي اجتماعي و تكنولوژي هاي جديد ارتباطي، احساس نياز مبرم به مديريت محتوا، افزايش سطح رقابت در ارائه خدمات و محصولات، جلب رضايتمندي مشتريان و راه اندازي باشگاه هاي مخاطبان وفادار شكل گرفت.

 

 با تلاش هاي مديران روابط عمومي متخصص و اساتيد در سطح مراكز مطالعاتي و دانشگاهي، مقوله روابط عمومي مدرن و همچنين نهادينه كردن اهميت تنوير افكارعمومي در فرآيند مشتري مداري با بهره گيري از ابزارهاي در اختيار روابط عمومي پايه گذاري شد و با تغييرات به وجود آمده در ساختار و اثربخشي رسانه ها كه در پي قدرت گرفتن شبكه هاي اجتماعي به وجود آمده بود، گام هاي موثري در جهت معرفي و فروش توليدات، محصولات و خدمات از طريق كانال هاي ارتباطي و كسب موفقيت سازمان ها در اطلاع رساني برنامه هاي اجرايي برداشته شد.

 

با وجود اين تحولات و افزايش سطح اثربخشي فرآيند ارتباطي ميان سازمان ها و مخاطبان، دور ماندن مديران ارشد سازمان ها از دانش روز ارتباطات و همچنين ظرفيت ها و توانمندي كارشناسان و كاركنان حوزه روابط عمومي، كماكان سبب عقب ماندن اين بخش حياني سازمان ها شده و چه بسا به منزله نابودي دست آوردهاي سازمان و كسب و كارها خواهد بود.

 

بر اين اساس در عصر جديد طلوع و ظهور روابط عمومي هاي متخصص آشنايي با تعاليم و مفاهيمي چون اصول بازاريابي، تبليغات و برندينگ، ديجيتال ماركتينگ، خبرنويسي و گزارش نويسي، اصول توليد محتواي نوشتاري و ديداري، مباني استراتژيك سازماني ، مديريت افكارعمومي و افكارسنجي بايد به عنوان معيار اصلي انتخاب مديران حوزه روابط عمومي و ارتباطات هر سازمان و اولويت تمامي كسب و كارها باشد.

 

در فضايي كه شرط بقا و ادامه حيات سازمان ها در فضاي پر رقابت بازارها ايجاد تنوع در ارائه خدمات، محصولات و جلب رضايتمندي مشتريان است و "موفقيت در فروش" و ايجاد مشتريان وفادار موفقيت مديران در سازمان ها دولتي و شركت ها را تضمين مي كند، ضعف علمي و عملي مديران روابط عمومي و در عين حال تخصيص هزينه هاي سرسام آور براي توليد محتوا و دسترسي به انتشار موثر ، موقعيت سازمان ها را نه تنها با موفقيت همراه نمي سازد كه با مخاطره مواجه مي كند.

 

در اين عرصه صاحبان كسب و كار و مديران عامل ملزم هستند رويكردهاي سنتي، ناكارآمد و هزينه بار انتخاب مديران روابط عمومي را تغيير دهند، در غير اين صورت اين سازمان ها، مديران و كسب و كارها هستند كه بايد به ناگزير نزد افكار عمومي و مخاطبان تعويض شوند.
 

مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)