شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گزارش برگزاري وبينار نظرسنجي و روابط عمومي برتر (نوانگار)
چهارشنبه، 26 آذر 1399 - 00:02 کد خبر:45746
همواره در كنفرانس هاي گذشته در ايران بحث روابط عمومي هميشه با يك علامت سوال مواجه بوده است و آن اين است كه روابط عمومي ها تا چه اندازه بايد تبليغ مدير سازمان را بكنند يا واقعيت را منعكس كنند؟ بنابراين روابط عمومي به هيچ كدام از اين دو نوع نزديك نشده و در نوسان بوده است و بستگي به تجربه مدير روابط عمومي به يكي از اين دو سو نزديك شده است.




 شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) با همكاري جهاد دانشگاهي استان خراسان جنوبي و اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل استانداري يازدهمين نشست تخصصي نوانگار (نظرسنجي و روابط‌عمومي برتر) را به صورت وبينار در تاريخ 24 آذرماه 1399 با حضور دكتر مسعود كوثري عضو هيئت علمي دانشگاه تهران و مهدي رفيعي بهابادي سرپرست مركز افكارسنجي دانشجويان ايران (ايسپا) با هدف آشنايي مديران و كارشناسان روابط عمومي سازمان ها با اهميت و جايگاه نظرسنجي و تحقيقات افكار عمومي در توسعه و تعالي سازمان برگزار كرد.
 
 به گزارش شارا به نقل از روابط عمومي ايسپا، دكتر كوثري به عنوان سخنران اول نشست بيان كرد؛ هميشه يك مسئله اي در ايران وجود داشته است كه روابط عمومي در خدمت چه كسي هست؟ روابط عمومي ها بايد تا چه حد سازمان را معرفي كنند؟ تا چه اندازه نظرات مشتري ها يا مخاطبان را منتقل كنند؟ تا چه حد بايد صادق باشند يا تا چه حد كار پروپاگاندا را بايد انجام دهند؟ يك تناقضي وجود دارد كه روابط عمومي در يك مرز بين تبليغات و سنجش افكار در نوسان است و بستگي به هنر مدير روابط عمومي و ميزان خواست مديران بستگي دارد كه تا چه حدي عمل كنند.


همواره در كنفرانس هاي گذشته در ايران بحث روابط عمومي هميشه با يك علامت سوال مواجه بوده است و آن اين است كه روابط عمومي ها تا چه اندازه بايد تبليغ مدير سازمان را بكنند يا واقعيت را منعكس كنند؟ بنابراين روابط عمومي به هيچ كدام از اين دو نوع نزديك نشده و در نوسان بوده است و بستگي به تجربه مدير روابط عمومي به يكي از اين دو سو نزديك شده است.
 
 عضو هيئت علمي دانشگاه تهران بيان كرد، در يكي از تحقيقاتي كه راجع به روابط عمومي انجام شده است حدود 66 درصد از مسائل روابط عمومي ها تكراري هست و از نظر وظايف سازماني با مسائل تكراري در طول سال مواجه اند. اين بدين معناست كه خيلي از چالش ها و بحران ها همواره در سازمان تكرار مي شود. بنابراين همواره بايد يك پروتكلي براي مواجه با اين مسائل تكراري وجود داشته باشد و بايد آمادگي از پيش در روابط عمومي ها وجود داشته باشد. منظور از پروتكل اين است، روابط عمومي ها بايد مسائل را دسته بندي كنند و زماني كه مسائلي در سطح سازماني پيش مي آيد بايد بدانند چه عملي انجام دهند، با چه كس يا كساني مصاحبه كنند؟ چه مسيري را بايد طي كرد؟ و ...
 
 دكتر كوثري بيان كرد، روابط عمومي ها معمولا با سه وجه سروكار دارند؛ معمولا هر سازماني با پرسنل و افكار عمومي پرسنل بخش خود سركار دارد. اين اولين سطحي است كه هر سازماني با آن درگير است. در همه سازمان ها شايعات، عدم اطلاع و نارضايتي وجود دارد. روابط عمومي خوب وظيفه شناخت چنين فضايي را بر عهده دارد و بايد بتواند جريان محيط داخل سازمان را بشناسد و براي پاسخگويي به آنها آماده باشد. دومين سطح روابط عمومي نسبت به آن كالا يا خدمتي است كه هر سازماني ارائه مي دهد. بنابراين در طرف مقابل يك مشتري يا يك متقاضي و مردم وجود دارند. وظيفه روابط عمومي در اين وجه شناخت مشكلات و مسائل و دسته بندي كردن مسائل مشتريان و مخاطبان سازمان است. ما در ايران تقريباً سه نوع سازمان در مجموع داريم؛ سازمان هاي مرئي، سازمان هاي نامرئي و سازمان هاي نيمه مرئي. جهاد دانشگاهي شايد به دليل همين انعكاس نسبتاً خوبي كه در اخبار و مطبوعات دارد جز سازمان هاي نيمه مرئي است. با اينكه خدمات زيادي ارائه مي كند در برخي از بخش ها انعكاسي از آن وجود ندارد. اين يك وجه خوب دارد؛ يعني هوشياري مديران جهاد در سطوح مختلف در ستاد، مراكز و استان ها را مي رساند. وجه سوم روابط بين سازماني هست. روابط بين سازماني در ايران بسيار پيچيده است و روابط عمومي ها بايد بدانند با كدام سازمان ها بايد بيشتردر ارتباط باشند، چه اطلاعاتي را بصورت مشترك منتقل كنند و چگونه فعاليت و پروژه هاي مشترك را نمايش دهند.
 
 عضو هيئت علمي گروه ارتباطات دانشكده علوم اجتماعي تهران افزود، تفاوتي بين نگرش و فكر عمومي وجود دارد. مفهوم افكارعمومي يا نظر عمومي محصول مدرنيته و دوره جديد است. در دوران گذشته مفهومي به نام «عموم» يا «عامه» وجود نداشته است بلكه مردم به عنوان رعيت در مقابل شاه و فرمانروا تعريف مي شدند. بنابرين يكي از وظايف روابط عمومي ها اين است به افكار عمومي پاسخگو باشند. افكار عمومي سيال تر از نگرش است و نگرش پايدارتر، عمقي تر و مداوم هستند. نگرش ها تغيير مي كنند اما سرعت تغيير آنها نسبت به افكار پايين تر است. به بيان ديگر افكار عمومي ممكن است بسته به مسائل روز و جريانات اجتماعي و روزمره روزانه يا هفته اي تغيير كند. بنابراين روابط عمومي ها بايد بين افكار و نگرش تفاوت قائل شوند و براي سنجش هر كدام جداگانه و به اقتضاي زمان برنامه ريزي كنند.
 
 در بخش دوم نشست رفيعي بهابادي بيان كرد؛ برخي از نظريات و ايده ها وجود دارند كه از پيچيدگي جامعه ايراني صحبت مي كنند و معتقدند نمي توان جامعه ايراني را شناخت و تبيين كرد، اما تجربه ايسپا نشان داده نظرسنجي و پيمايش ابزاري است كه مي تواند وضعيت و روند تغييرات و تحولات جامعه ايران را تبيين كند.
 
 در ادامه رفيعي مراحل مختلف نظرسنجي را به زنجير تشبيه كرد كه با هم در ارتباط هستند و گفت؛ نمونه گيري را به عنوان حلقه مهم و اساسي نظرسنجي معرفي كرد و بيان داشت عليرغم اهميت نمونه گيري، در نظرسنجي هاي رايج سازماني كه از طريق اينترنت يا از طريق سايت و اپليكيشن هاي ارتباطي انجام مي شود نمونه گيري به صورت علمي رعايت نمي شود.
 
 سرپرست ايسپا ادامه داد: نظرسنجي و تحقيقات افكار عمومي كاربردهاي مختلفي دارد و مي توان از نظرسنجي به عنوان ابزاري در تحقيقات ارزيابي سازماني استفاده كرد. رضايت سنجي از پرسنل و مخاطبان و مشتريان سازمان، نيازسنجي، اثرسنجي و نيز ارزيابي برنامه ها و سياست هاي سازمان ازجمله بخش هايي هستند كه نظرسنجي مي تواند در آنها كاربرد داشته باشد.
 
 سرپرست ايسپا بيان داشت: مديران و كارشناسان روابط بايد مسائل و مشكلات سازمان و خلأ هايي كه احتمالاً يك سازمان با آنها مواجه هست را احصاء كنند. ممكن است برخي از اين مسائل نيازمند بررسي و انجام يك طرح تحقيقاتي و پيمايشي باشد. اينجا بهتر است بخش روابط عمومي ها با استفاده از شوراهاي علمي و مشورتي كه دارد به صورت مكتوب RFP تهيه نمايد و با كمك مجريان خبره در حوزه تحقيقات اجتماعي و پيمايشي ضمن اجراي تحقيقات در حل و رفع مسائل سازماني كنشگري كنند.