شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نفوذ و تاثيرگذاري رسانه‌ها در دوران همه‌گيري كوويد19
شنبه، 1 آذر 1399 - 08:13 کد خبر:45467
رسانه‌هاي اجتماعي با تمام مزايا و معايب‌شان به ابزارهايي مهم و كليدي در برخورد سريع بشر با همه‌گيري كوويد19 تبديل شدند و ثابت كرده‌اند كه قادرند به منابع اطلاعاتي غالب و مورد استفاده اكثر كاربران و استفاده كنندگان از اطلاعات در دنياي امروز تبديل گردند و جاي كانال‌هاي سنتي و قديمي اطلاع‌رساني در دوران بحران را بگيرند.



 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| پلتفرم‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي جزو رايج‌ترين و پراستفاده‌ترين منابع اطلاعاتي جهان امروز محسوب مي‌شوند به طوري كه سهولت دسترسي و استفاده از آنها و تعداد انبوه كاربران ثبت شده اين پلتفرم‌ها در اقصي نقاط جهان باعث شده آنها به عنوان آسان‌ترين و موثرترين راه‌هاي انتشار اطلاعات پذيرفته شوند. تجربه نشان داده كه در زمان وقوع رويدادهاي مهمي چون فجايع طبيعي، بيماري‌ها و رويدادهاي ورزشي، گرايش افراد براي كسب اطلاعات و تلاش براي جمع‌آوري داده‌ها در مورد رويداد اتفاق افتاده به شدت بيشتر مي‌شود.


يكي از مثال‌هاي بارزي كه براي اثبات اين مدعا مي‌توان زد به اوج گرفتن شگفت‌انگيز جستجو براي كسب اطلاعات در ارتباط با موارد ابتلا به كوويد-19 در طي 10 تا 14 روز نخست اعلام همه‌گيري اين ويروس در چين مربوط مي‌شود كه نقش اينترنت و رسانه‌هاي اجتماعي در اين ميان غيرقابل باور بود.


پلتفرم‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي چند سالي است كه به منظور برقراري ارتباطات اجتماعي و به هم پيوند زدن دوستان و اعضاي خانواده‌ها و كاستن از احتمال انزوا و احساس كسالت در ميان انسان‌ها وارد زندگي انسان‌ها شده‌اند و در نتيجه توانسته‌اند تا حد زيادي از فشارهاي رواني بلندمدت و اضطراب ناشي از خانه‌نشيني را كنترل كرده و كاهش دهند و پيوندها و ارتباطات بين افراد و گروه‌ها را گسترش دهند.


يكي از ويژگي‌هاي اصلي پلتفرم‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي كه در جريان همه‌گيري كوويد-19 خيلي به چشم مي‌آمد توانايي خيره كننده و نامحدود اين رسانه‌ها براي اطلاع‌رساني و انتشار سريع اطلاعات مرتبط با پروتكل‌هاي بهداشتي در سطوح محلي، ملي و بين‌المللي بود كه باعث شد اين رسانه‌ها به مرجع اصلي كسب اطلاعات و آگاهي يافتن از جديدترين يافته‌ها در مورد درمان كوويد-19 و همچنين كشف راه‌هاي جلوگيري از سرايت ويروس و يا تهيه تجهيزات پيشگيري از ابتلا به اين بيماري مرگبار و كنترل همه‌گيري اين ويروس خطرناك و ناشناخته در سرتاسر جهان تبديل شوند.


در اين ميان، رسانه‌هاي اجتماعي به مراكز كوچك و داراي ظرفيت محدود اين امكان را دادند تا در كوتاه‌ترين زمان ممكن و با استفاده از حداقل امكانات موجود، بالاترين سطح ايمني در برابر ويروس كرونا را رعايت كنند و كارهايي را انجام دهند كه تا چند سال قبل و پيش از متولد شدن رسانه‌هاي اجتماعي حتي فكر كردن به آنها نيز غيرممكن و مضحك به نظر مي‌رسيد. به هر حال، ما در اينجا كوشيده ايم تا مهم‌ترين مزايا و معايب مرتبط با استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي و عملكرد آنها در دوران همه‌گيري كوويد-19 را مورد بررسي و كنكاش قرار دهيم.


رسانه‌هاي اجتماعي با تمام مزايا و معايب‌شان به ابزارهايي مهم و كليدي در برخورد سريع بشر با همه‌گيري كوويد19 تبديل شدند و ثابت كرده‌اند كه قادرند به منابع اطلاعاتي غالب و مورد استفاده اكثر كاربران و استفاده كنندگان از اطلاعات در دنياي امروز تبديل گردند و جاي كانال‌هاي سنتي و قديمي اطلاع‌رساني در دوران بحران را بگيرند.

 

اين تجربه جديد همچنين نشان داد كه رسانه‌هاي اجتماعي مي‌توانند به خوبي در راستاي اطلاع‌رساني و معرفي روش‌هاي پيشگيري و درمان بيماري‌هاي مهلكي همچون كوويد19 عمل كنند و در اين ميان، نقشي كليدي و محوري بازي كنند به شرطي كه از دامنه اطلاعات نادرست و كذب و ضداطلاعات رايج در اين رسانه‌هاي فراگير و به شدت پرطرفدار كاسته شود و از تبديل شدن آنها به عامل ترس و اضطراب و افسردگي در جوامع جلوگيري شود.


بنابراين توصيه مي‌شود تلاش‌هاي جهاني در ارتباط با استفاده از رسانه‌هاي اجتماعي بر محور استفاده مسوليت‌پذيرانه و متعهدانه از اين رسانه‌ها شكل بگيرد و در نهايت اين رسانه‌هاي اجتماعي به منابع اصيل و مورد اعتماد اطلاعات با كمترين حد ضداطلاعات و موارد كذب و ساختگي تبديل گردند.

نويسندگان

دنيل گونزالس پاديلا، استاد بخش اورولوژي دانشگاه 12 اكتبر مادريد
لئوناردو تورتولرو بلانكو، استاد دانشگاه لامورالجاي مادريد
 

مرجع فارسي: شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)