شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : اهميت روابط‌عمومي براي استارتاپ‌ها
سه شنبه، 20 آبان 1399 - 10:36 کد خبر:45315
برنامه ريزي زماني فعاليت‌ها و اقدامات روابط عمومي بايد از ابتداي راه اندازي شركت آغاز شود. تأثير اقدامات روابط عمومي پس از دوام كسب و كار و در دنياي واقعي مشخص مي شود و بسيار باارزش است.


 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| ما از سه متخصص حوه صنعت درخواست كرده ايم كه اهميت روابط‌عمومي را براي حمايت از يك استارت آپ ارزيابي كنند.


وبينار اخير شامل موارد زير است:
• آنتوني ها، نويسنده ارشد TechCrunch و مدير پادكست محتواي اصلي
• هايلي ملاموت، سرپرست حساب براي شركت هاي پيشرو فناوري در ارتباطات در بوستون و آتلانتا
• دن بلترامو، مدير عامل شركت Onclusive، شركت ارزيابي و تجزيه و تحليل روابط عمومي
 

در ادامه به طور اجمالي به آن مي پردازيم:


1. برنامه ريزي زماني يعني همه چيز. برنامه ريزي زماني فعاليت‌ها و اقدامات روابط عمومي بايد از ابتداي راه اندازي شركت آغاز شود. تأثير اقدامات روابط عمومي پس از دوام كسب و كار و در دنياي واقعي مشخص مي شود و بسيار باارزش است. برنامه ريزي زمان بر است و شامل موارد زير است:


• تعريف داستان راه اندازي شركت و موقعيت خود در جهان
• براي آغاز بهره برداري، وقايع مربوط به خود را شرح دهيد
• توسعه روابط رسانه اي
• با درنظر گرفتن فعاليت هاي بالقوه روابط عمومي در شركت هاي شناخته شده، شروع به برنامه ريزي كنيد
• شروع برنامه ريزي رهبري تفكر براي افزايش مشاركت در كسب و كار


2. مخاطبان خود را بشناسيد. وقتي نوبت به راه اندازي يك استارت آپ و كمپين روابط عمومي مي رسد، بايد مخاطبان اصلي و ثانويه خود و نقشي كه در زندگي آنها داريد، بشناسيد. اين اطلاعات نقشه راه روابط عمومي شما را شكل مي دهد - از صحبت هاي شما گرفته تا نشريات و گزارشگراني كه با آنها در ارتباط هستيد.


3. از پروفايل خوب كارمندان و سرمايه گذاران استفاده كنيد. يكي از راه هاي افزايش بازذيد استارتاپ، استفاده از پروفايل خوب كارمندان و سرمايه گذاراني است كه با شما كار مي كنند. نام آنها نه تنها اعتبار كسب و كار شما را تأييد مي كنند، بلكه مي توانند براي شما سودآور و ارزشمند باشند. با اين حال، آنها هرگز نبايد تنها عامل مهم كسب و كار شما باشند و نبايد جايگزين متخصصان تيم شما شوند، اما بهترين افرادي هستند كه به شما راهكارهاي مناسب را ارائه مي دهند.


4. بدانيد كه چه زماني بايد متخصص روابط عمومي استخدام كنيد يا نحوه همكاري با آنها را ياد بگيريد. زمان استخدام نيروي كار به صورت حضوري يا دوركاري به مدل استخدام نيروي كار و شرايط شركت شما بستگي دارد. وقتي اين نياز احساس شود، شما مي توانيد فرد و نهاد متناسب با استارتاپ خود را بيابيد. بعضي استارتاپ ها كسي را استخدام مي كنند كه از راه دور با آنها همكاري مي كند و از راه دور امور را مديريت مي كند، برخي ديگر ترجيح مي دهند با پيمانكار يا نهادي مشخص همكاري كنند. در شركت هايي با شريك خارجي همكاري مي كنند، رمز رابطه موفق، شفافيت و ارتباطات است. هر چه اطلاعاتي كه به شريك تان مي دهيد بيشتر باشد، گزينه ها و ايده هاي بيشتري در اختيار شما قرار مي دهند.


5. رسانه خود را بشناسيد. آنتوني ها (Anthony Ha) خاطرنشان كرد، "تاكنون مديرعاملي را ملاقات نكرده ام كه نخواهد داستان موفقيتش در نيويورك تايمز چاپ شود." اما معمولا اين روزنامه ملي منبع اصلي اخبار مربوط به خريداران محصولات استارتاپ هاي خود هستند. وقت و منابع خود را هوشمندانه مديريت كنيد. بر فعاليت هاي روابط عمومي خود، انتشارات، خبرنگاران، كارشناسان و مخاطباني تمركز كنيد كه همسو با اهداف اصلي شما هستند.


6. بدانيد كه چگونه در برابر پوشش "بد" واكنش نشان دهيد. بعضي اوقات گزارشگران خوب، پوشش نادرستي به خبرها مي دهند- (در اين صورت، براي اصلاح با خبرنگار تماس بگيريد) يا خبر را بازبيني كنيد. هر قسمت از خبر پوشش داده شده را جداگانه مرور كنيد تا مشكل برطرف شود. واكنش به چنين روشي آينده نگرانه مي تواند پوشش مثبتي در دور بعدي ارتباطات داشته باشد.


راه اندازي استارتاپ كار ساده اي نيست، اما با روابط عمومي به شيوه اي صحيح و موثر در صورتي كه به درستي انجام شود، به استارت آپ ها كمك مي كند تا فرصت ها و منابع را به حداكثر برسانند، ديد شما را افزايش دهند و در نهايت به اهداف خود دست يابيد.

 

نويسنده: Serena Ehrlich

مرجع انگليسي: www.publicrelationstoday.com

مرجع فارسي: شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)