شبكه اطلاع رساني روابطعمومي ايران (شارا)-|| اين تخم لق را دولتهاي پنجم و ششم در دهان معدودي از رسانهها شكستند تا اقتصاد را بر آنچه كه هست ترجيح دهند و با دريافت رپرتاژ آگهيها يكي از دو چشم خود را كه واقعيتنگر بود بهمرورزمان از دست بدهند و ستونهاي نقد و نظر منصفانه را كفنودفن كنند كه ازاينرو نحوه انتخاب مسئولان روابطعمومي هم بهطور كل تغيير يافت تا به نحوي فارغ از شرح وظايف تنها از روي تقرب با مديران انتخاب و منصوب شوند!
اين يك حقيقت تلخي است كه امروز مديران ارتباطات در دستگاهها كه بايد نقش قاضيالقضات را بازي و حق را نصف نصف فيمابين رسانهها و ارگاني كه در آن خدمت مينمايند تقسيم كنند اما اين اتفاق هرگز نيفتاد زيرا پرسوناژ روابط عمومي تغيير ماهيت داده كه مليجك مديران باشند و يار گرمابه و گلستان آنها تا معايب ناديده گرفته شده و محاسن بزرگنمايي شوند!
شايد حق با آنها باشد زير حقوق و مزايا و پاداش خود را از دستگاه ميگيرند و ناچار از بعضي حقايق چشمپوشي كرده و حتي نقدها را طبقهبندي ميكنند و آنهايي كه به نفعشان است در كارتابل مدير ميگذارند و بقيه را با رپرتاژ آگهيهاي حاوي تعريف و تمجيد پر نموده تا به مذاقها خوش آيد!
حالا اگر مديري كمتجربه يا خودشيفته بود و مجذوب محتواي پوشه كاري خود كه حاوي مثبت نگري ها شد با خود بينديشد كه ممكن است در ميان تمامي اين تكريمها نقدهايي هم باشد كه به گوش او نرسيده و قطعاً حاصلي جز ايجاد نارضايتي در ميان مخاطبان نداشته كه شاهد بعضي از كاستيهاي مغاير با رپرتاژ آگهيها هستند و در فضاي خود نقدها را نيز با آن مقايسه مينمايند اما هيچگونه عكسالعملي از مديران پشت حصارها نميبينند. اينجاست كه ميتوان نقش روابط عمومي را كه اين روزها بهطور كل بيرنگ شده بهتر رقم زد و از مديران خواست تا همچون رياست قوه قضاييه در همهچيز بازنگري داشته باشند.
شايد بهتر باشد در اين دوران پرخروش كه كوويد ۱۹ همراه با تحريمهاي شديد اقتصادي و بههمريختگي دنيا فشار را بر آحاد جامعه افزايش داده است به مهمترين عاملها در آن اشاره شود كه سازمان غذا و دارو ميباشد و تحت نظر معاونتي به همين عنوان در وزارت بهداشت و درمان اداره ميگردد. دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي و درماني اراك با عنايت به اين موضوع شرح وظائف روابط عمومي معاونت غذا و دارو را اينگونه بيان كرده است:
«۱-بررسي كليه جرايد و اخبار مرتبط با فعاليتهاي معاونت بهمنظور پي بردن به نقطه نظرات و ديدگاههاي مختلف،
۲- مطالعه مطالبي كه در جرايد و ديگر رسانههاي گروهي در ارتباط با معاونت منتشر ميشود و جوابگويي به مطالب منتشرشده با راهنمايي مقام مافوق،
۳- برقرار ارتباط با رسانههاي گروهي و ترتيب مصاحبه با مقامات سازمان با مطبوعات و رسانههاي ديگر،
۴- فراهم آوردن امكانات موردنياز از قبيل وسايل صوتي و تصويري،
۵- هماهنگي لازم بهمنظور مصاحبههاي مطبوعاتي و ضبط سخنرانيها جهت تدوين و تكثير آن براي همكاران،
۶- تهيه پيامهاي تبريك و تسليت و طراحي نمودارها به مناسبتهاي مختلف،
۷- انجام امور مربوط به آييننامههاي مصوب در مورد هماهنگ كردن تبليغات،
۸- نظارت بر انجام كار انتشار نشريات و بولتنهاي خبري،
۹- جمعبندي و تهيه فعاليتهاي معاونت در مقاطع مختلف «هفته سلامت، هفته جهاني غذا، هفته مسموميتها، هفته آنتيبيوتيكها و ...» جهت درج در نشريات و بولتنهاي خبري،
۱۰- همكاري و هماهنگي با واحدهاي روابط عمومي ساير دستگاهها،
۱۱- تهيه گزارش از بازديدها و سفرهاي اداري معاونت،
۱۲- هماهنگي در برگزاري همايشها، كنفرانسها، سمينارها، جلسات و استفاده مطلوب از وسايل كمكآموزشي در آنها،
۱۳- آگاه ساختن مردم از پيشرفتها و نتايج برنامهها و فعاليتهاي معاونت از طريق رسانههاي جمعي و تشكيل جلسات و سخنرانيها،
۱۴- بررسي و تنظيم نظرات و آراء عمومي در رابطه با نحوه فعاليت معاونت بهمنظور ارائه آنها،
۱۵- نصب انواع آگهيها و تراكتها و بنرهاي موردنياز در مكانهاي در نظر گرفتهشده،
۱۶- انجام هماهنگيها و پيگيري امور تبليغاتي، واحدهاي دروني و سازمانها و نهادهاي بيرون از معاونت،
۱۷- تصويربرداري و عكاسي برنامههاي مدنظر در داخل و يا خارج معاونت،
۱۸- تبديل فيلمها و تصاوير گرفتهشده به فرمت قابلاستفاده در رايانه،
۱۹- آرشيو و نگهداري منظم و دستهبنديشده فيلمها و عكسها،
۲۰- همكاري با واحد سايت جهت قرارگيري اخبار در آن».
آنچه كه آمد مربوط به معاونت غذا و دارو در يك استان است درحاليكه معاونت كشوري در وزارت بهداشت و درمان طي اين سالها نهتنها دستورالعملي براي بخش ارتباطات تدوين نكرده و يا اگر اقدامي شده در اختيار رسانهها قرار نگرفته بلكه اين قسمت را بهطور كل از جامعه و بخصوص اصحاب جرايد دور نموده تا خود را تافته جدا بافته فرض نمايند و حتي حاضر نباشند اطلاعرسانيها را پيرامون درج نقدها پذيرفته و ضمن مطالعه محتويات مراتب را در اختيار مقامات تصميم گير بگذارند تا آنها هم بدانند چگونه تارهاي عنكبوت دوروبرشان را احاطه نموده است. بازخواني مطالب ضبطشده در مكالمات تلفني رسانهها طي يكي دو ماه گذشته شاهد برخوردهاي سرد و بيتفاوتي بعضي مديران در سازمان عريض و طويل غذا و داروي كشور پيرامون نقش رسانهها در دوران بحران است!
نويسنده: حسن روانشيد
منبع: سياست روز