شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سقوط تبليغات و ظهور روابط‌عمومي
پنجشنبه، 24 مهر 1399 - 11:38 کد خبر:44960
بازنگري در برنامه‌هاي بازاريابي و روابط‌عمومي موثر خواهد بود. فراموش نكنيم اين روابط‌عمومي است كه اين روزها مي‌تواند در جايگاه يك رهبر، يك برنامه‌ بازاريابي را هدايت كند و به هدف برساند.



 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| متخصص روابط‌عمومي و ارتباطات بازاريابي ارتباط دو سويه و تعاملي كه يك كسب‌و‌كار با مخاطبانش برقرار مي‌كند امروز از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. اگر تا پيش از اين، برقراري بخشي از اين تعامل به عهده كمپين‌هاي تبليغاتي بود، امروز به تعبير اَل و لورا ريس با «سقوط تبليغات و ظهور روابط‌عمومي» روبه‌رو هستيم. اين پدر و دختر فعال در حوزه ماركتينگ معتقدند: «روابط‌عمومي خورشيد است. شما نمي‌توانيد رسانه‌ها را وادار كنيد كه پيام شما را پخش كنند. اين تصميم كاملا به عهده‌ آنهاست. تنها كاري كه مي‌توانيد بكنيد اين است كه لبخند بزنيد و مطمئن شويد كه مباحث اطلاع‌رساني شما تا حد امكان مفيد فايده خواهند بود. تبليغات در واقع ادامه‌ روند روابط‌عمومي، با استفاده از ابزارهاي متفاوت است و بايد پس از طي چرخه‌ برنامه‌ روابط‌عمومي آغاز شود.

 

مهم‌تر از آن، اين است كه قالب موضوعي يك برنامه تبليغاتي، به‌گونه‌اي انتخاب شود كه بتواند مفهومي را كه روابط‌عمومي در ذهن مخاطب ايجاد كرده است تكرار كند. ما امروزه شاهد يك جابه‌جايي در نقش‌ها و كاركردها هستيم؛ اين روابط‌عمومي است كه اين روزها مي‌تواند در جايگاه يك رهبر، يك برنامه‌ بازاريابي را هدايت كند و به هدف برساند.»
سقوط تبليغات و ظهور روابط‌عمومي

حالا چه صاحب يك كسب‌و‌كار نوپا باشيد و چه يك كسب‌و‌كار بزرگ، تا وقتي كسي شما را نشناسد ايده‌ها و كسب‌و‌كار شما هيچ اهميتي نخواهد داشت. استيو جابز فقيد هم در مصاحبه‌اي به اهميت نقش روابط‌عمومي مي‌پردازد. خبرنگار از او مي‌پرسد چه زماني قرار است تبليغات تلويزيوني جذابي از اپل ببينيم و در ادامه سوال خود مي‌گويد: «واقعيت اين است كه تبليغات تلويزيوني هستند كه روي فروش وتصميم‌گيري خريدار تاثيرگذار هستند.» جابز در پاسخ مي‌گويد: «فكر نمي‌كنم كه اين حرف درست باشد. فكر مي‌كنم درحال‌حاضر روابط‌عمومي بيشتر از هر چيز ديگري روي تصميم‌گيري براي خريد محصولات مشابه اپل تاثيرگذار است و نه تبليغات.

 

 البته من جزو اقليت هستم ولي تا حد خوبي در اين زمينه تجاربي داشتم و قويا بر اين باورم كه اپل نياز دارد كه در مورد محصولات بي‌نظيرش ومشتريان و اپليكيشن‌هاي خود صحبت كند و بهترين راه براي انجام اين كار حضور در رسانه‌هاي چاپي است؛ آن هم به‌صورت كاملا روراست. فكر مي‌كنم ما بايد روي روابط‌عمومي متمركز شويم تا تبليغات تلويزيوني. ولي من اينجا تصميم گيرنده نيستم و اين موارد را به‌عنوان نظرات خود به اپل ارائه مي‌كنم.»

ضرورت برخورداري از يك استراتژي روابط‌عمومي براي انتقال پيام مناسب به مخاطب هدف، امروز ديگر فقط نياز شركت‌هاي بزرگ نيست و استارت‌آپ‌ها هم بيش از هر زمان ديگري به معرفي مجموعه و خدمات خود نياز دارند. اما اين موضوع همواره مطرح بوده كه استارت‌آپ‌ها با توجه به شرايط و توان مالي خود از چه زماني بايد از ظرفيت‌هاي روابط‌عمومي بهره بگيرند؟ شايد تشكيل تيم روابط‌عمومي براي يك استارت‌آپ از ابتداي فعاليتش ضروري نباشد، اما استراتژي‌هاي روابط‌عمومي را از همان ابتداي كار بايد جدي گرفت.

 

براي هر استارت‌آپي جذاب است كه در ابتداي راهش بيشترين افراد ممكن در يك جامعه از خدماتي كه ارائه مي‌دهد استفاده كنند، اما مشخص كردن گروه مخاطب هدف و ايجاد آگاهي بخشي و اطلاع‌رساني درباره خدمات يك استارت‌آپ، رسيدن به اين هدف را ساده‌تر مي‌كند. بعد از انتقال پيام مناسب به مخاطب هدف (آگاهي بخشي)، در ادامه با گسترش فعاليت‌هاي روابط‌عمومي مي‌توان مخاطبان بيشتري از يك جامعه را درگير كرد. شهرت و ايجاد نگاه مثبت يكي از مهم‌ترين اهدافي است كه يك استارت‌آپ با كمك روابط‌عمومي مناسب مي‌تواند به آن برسد. اين فقط بخش كوچكي از خدماتي است كه روابط‌عمومي به استارت‌آپ‌ها مي‌دهد. با اين حال بسياري از صاحبان كسب‌و‌كارهاي نوپا سرمايه‌شان را جاي ديگري خرج مي‌كنند و معتقدند روابط‌عمومي منجر به سود فوري نمي‌شود.

درحال‌حاضر و با توجه به همه‌گيري ويروس كرونا نيز استارت‌آپ‌ها مي‌توانند با بهره‌گيري از استراتژي‌هاي روابط‌عمومي، ارتباط بامخاطب خود را متناسب با شرايط به‌وجود آمده بازنگري كنند و در اين شرايط خاص اثرگذار باشند. مهم نيست در چه صنعتي يك استارت‌آپ فعاليت مي‌كند، در اين شرايط بايد نيازهاي موجود در صنعت را بررسي و براي آنها راه‌حل مناسب ارائه كرد. ارائه خدمات با رعايت پروتكل‌هاي استاندارد بهداشتي يك نمونه است. انواع مخاطبان يك استارت‌آپ، كاركنانش و... را مي‌توان در قالب يك جامعه ديد و براي ارتباط بهتر با اين جامعه در اين شرايط خاص مي‌توان يك برنامه ارتباطي ۳۶۰ درجه تعريف كرد.

 

با توجه به شرايط قرنطينه، شبكه‌هاي اجتماعي امروز بيش از قبل مورد اقبال عموم قرار گرفته است. استفاده از ظرفيت‌هاي اينستاگرام، توييتر و... در راستاي حفظ ارتباط مداوم با جامعه مخاطبان موثر است. شرايط خاص پاندمي ممكن است هر چيزي را تغيير دهد، در مقابل بايد عملگرا بود. بازنگري در برنامه‌هاي بازاريابي و روابط‌عمومي موثر خواهد بود. فراموش نكنيم اين روابط‌عمومي است كه اين روزها مي‌تواند در جايگاه يك رهبر، يك برنامه‌ بازاريابي را هدايت كند و به هدف برساند.

منبع: https://donya-e-eqtesad.com