شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مبارزه كارآفرين اينترنتي با اخبار غلط و ناامني‌هاي سايبري
پنجشنبه، 10 مهر 1399 - 05:32 کد خبر:44757
نيومارك با انتقاد از وقايعي كه در پورتلند آمريكا رخ داد، گفت وقايع پورتلند، منعكس‌كننده حوادث بدي است كه در طول تاريخ اتفاق افتاده است؛ از جمله وقايع دهه 30 آلمان. بعد از اينكه غائله تا حدي خوابيد، او همچنان به توييت زدن و اطلاع‌رساني در مورد اخبار غلط انتخابات و اخلاق خبرنگاري ادامه مي‌دهد.



شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| اگر الان وارد سايت كريگزليست (Craigslist) شويد، حس مي‌كنيد يك محفظه تاريخي از سال ۱۹۹۵- زماني كه استفاده از «صفحه گسترده وب» تازه همگاني شده بود- پيش روي شما قرار دارد. كريگزليست يك وب‌سايت تبليغات طبقه‌بندي شده در آمريكا است كه بخش‌هاي اختصاصي مشاغل، مسكن، اقلام‌ فروشي، آيتم‌هاي مورد نياز، خدمات و ... را دربرمي‌گيرد. در اين ليست‌ها مي‌توانيد آپارتمان مد نظر خود يا كالاهاي دست دوم پيدا كنيد.
مبارزه كارآفرين اينترنتي با اخبار غلط و ناامني‌هاي سايبري

وقتي با كريگ نيومارك (Craig Newmark)، بنيان‌گذار ميلياردر اين وب‌سايت صحبت كنيد، همين حس و حال به شما دست مي‌دهد. با اينكه او مالك حداقل ۴۲ درصد كريگزليست است و سال گذشته ۷۶۰ ميليون دلار از آن درآمدزايي داشته، اما سال‌ها است كه انگار در زمان‌گير كرده و روحياتش هيچ تغييري نمي‌كند؛ حتي وقتي ارزش ثروت خالص او به‌واسطه بالا رفتن ارزش سهام كريگزليست در نهايت به يك ميليارد دلار رسيد و حتي وقتي نتيجه آزمايش كوويد-۱۹ او در ماه ژوئيه مثبت اعلام شد.

اما در مصاحبه‌ تصويري كه نيومارك با مجله فوربس داشت، نه مي‌خواست در مورد كرونا صحبت كند و نه ثروتش. او كه از منتقدان دونالد ترامپ است، در اين مصاحبه در مورد اطلاعات و اخبار نادرستي صحبت كرد كه از نظرش درحال نابود كردن دموكراسي آمريكا است و او مي‌خواهد جلوي آن را بگيرد. نيومارك از سال 2016 حدود 170 ميليون دلار خرج
روزنامه‌نگاري كرده تا با خطرات متوجه روزنامه‌نگاران و ناامني‌هاي سايبري مقابله كند. او معتقد است اين حوزه‌ها ميدان جنگ اطلاعات هستند.

سال 2020 سال سرنوشت‌سازي براي نيومارك خواهد بود تا مشخص شود آيا او پولش را به خوبي خرج كرده يا نه. به جز كمك‌هاي مالي هنگفتي كه او براي روزنامه‌نگاري داشته، چند ميليون دلار به بنگاه‌هاي غيرانتفاعي داخلي و خارجي فعال در امنيت سايبري كمك كرده است.

نيومارك با انتقاد از وقايعي كه در پورتلند آمريكا رخ داد، گفت وقايع پورتلند، منعكس‌كننده حوادث بدي است كه در طول تاريخ اتفاق افتاده است؛ از جمله وقايع دهه 30 آلمان. بعد از اينكه غائله تا حدي خوابيد، او همچنان به توييت زدن و اطلاع‌رساني در مورد اخبار غلط انتخابات و اخلاق خبرنگاري ادامه مي‌دهد.

صرف‌نظر از نتيجه انتخابات نوامبر، چيزي كه قطعي است اينكه نيومارك همچنان به كاري كه سال‌ها انجام داده ادامه خواهد داد. او كه دسامبر امسال 68 ساله مي‌شود، مي‌گويد: «من پول زيادي دارم كه در سال‌هاي آينده همچنان آن را به موسسات غيرانتفاعي خواهم بخشيد. علاوه بر روزنامه‌نگاري و امنيت سايبري، قصد دارد به حوزه‌هاي علاقه ديگري وارد شود، از جمله كمك 100 هزار دلاري به نجات حيات وحش.

او فلسفه كسب‌وكارش را به جاي غيرانتفاعي بودن «سود حداقلي» توصيف كرده و مي‌گويد همه به او مي‌گفتند بايد ميلياردر شود، اما «بايد بدانيد تا يك جايي ديگر كافي است. بنابراين، تصميم گرفتم يك مدل كسب‌وكار مينيمال داشته باشم كه خيلي هم خوب بود. اين يعني مي‌توانند بخش زيادي از پولم را به جاهايي كه به آنها اطمينان دارم، ببخشم.»

نيومارك، كريگزليست را در سال 1995 راه‌اندازي كرد، با 17 سال تجربه برنامه‌نويسي كامپيوتر در شركت IBM و دو سال بعد از آنكه از نيوجرسي به سان‌فرانسيسكو نقل مكان كرده بود. او در سال 1952 در نيوجرسي متولد شد. پدرش كه نماينده فروش بيمه بود، وقتي 13 سال داشت، از دنيا رفت و مادرش با مشكلات مالي دست به گريبان شد و مجبور شد كريگ و برادرش را به آپارتماني كوچك در يك دهكده ببرد. در سال 1971 او دبيرستان را تمام كرد و با بورسيه تحصيلي به دانشگاه «كيس وسترن رزرو» (Case Western Reserve) رفت و كارشناسي و كارشناسي ارشد خود را از همين دانشگاه دريافت كرد.

بعد از دانشگاه، نيومارك به استخدام شركت IBM درآمد و 17 سال در آنجا به‌عنوان برنامه‌نويس كار كرد. در سال 1993 به سان فرانسيسكو رفت تا در شركت خدمات مالي چارلز شواب كار كند و در آنجا به دنياي اينترنت معرفي شد. او به‌عنوان فردي آماتور، كريگزليست را در قالب يك فضاي بازار رايگان طراحي كرد تا افراد بتوانند در آن تبادل كالا و اطلاعات داشته باشند و در واقع يك «اجتماع اينترنتي» درست كرد.

كريگزليست در زمان تاسيس، يك ليست سازماندهي شده از وقايع سان‌فرانسيسكو بود كه نيومارك آنها را به دوستان و همكاران خود ايميل مي‌كرد. او خيلي زود، اين ايميل‌ها را به يك سايت تبديل كرد و كاربران از آن براي فروش انواع كالاها استفاده مي‌كردند. نيومارك براي درآمدزايي از اين سايت، تصميم گرفت بخش‌بندي‌هايي مثل آگهي شغلي، املاك، خودرو و ... را به آن اضافه كند كه خريد و فروش آنها از 7 دلار تا 75 دلار كارمزد داشت؛ اما تبادل بيشتر آيتم‌ها براي كاربران، همچنان به‌صورت رايگان انجام مي‌شد.

در سال 1999، نيومارك يك دوره كوتاه 10 ماهه مدير عامل شركت شد و بعد از آن جايگاه خود را به جيم باك‌مستر (Jim Buckmaster) كه تا امروز مدير عامل كريگزليست است، واگذار كرد. با اينكه نيومارك همچنان بيشتر سهام شركت را در اختيار دارد، اما خودش را درگير عمليات اداره روزمره كريگزليست نكرده و فقط در بخش خدمات مشتري فعاليت مي‌كند. كريگزليست اولين بار در سال 2018 به درآمدزايي يك ميليارد دلار رسيد. با اينكه تعداد كارمندان اين شركت كمتر از 50 نفر است و هزينه‌هاي سرانه‌ آن پايين است، اما ارزيابي‌ها نشان مي‌دهند حاشيه سود آن نزديك به 85 درصد است كه حدود نيمي از آن به جيب نيومارك مي‌رود. او همچنين اداره سايت كريگ‌كانكت (Craigconnects) را كه سازمان‌هاي خيريه را تبليغ و در مورد آنها اطلاع‌رساني مي‌كند، بر عهده دارد.
 

مترجم: مريم رضايي

منبع: Forbes

https://donya-e-eqtesad.com