شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نكات مهم براي نگارش رزومه كاري كه از آنها بي‌خبر بوديد
پنجشنبه، 27 شهریور 1399 - 10:46 کد خبر:44574
ساده و روشن بنويسيد و اطلاعات خود را حداكثر در دو صفحه جاي دهيد؛ شما قرار نيست كه داستان زندگي خود را تعريف كنيد و صرفا ارائه اطلاعات كافي از تجربيات و سوابق براي دريافت وقت مصاحبه كافي است. اگر موافق به دريافت وقت مصاحبه شديد ميتوانيد اطلاعات بيشتري در مورد خود ارائه دهيد.

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| پاندمي كرونا باعث شد كه افراد بيشتري كارشان را از دست بدهند و بازار كار بيشتر از هر زمان ديگري رقابتي شد. حالا خود فرآيند كار پيدا كردن بايد به كار تمام وقت فرد متقاضي تبديل شود. فردي كه به دنبال كار است بايد هر روز وب‫سايت‌هاي كاريابي را بررسي كند و رزومه كاري خود را به طور مرتب بهينه‌سازي كند.


نكته مهم در فرآيند كاريابي ثبات قدم و خسته نشدن است. اما اولين قدم براي به دست آوردن شغل مورد نظرتان فكر كردن به مسئوليت‌هايي است كه مي‌خواهيد بر عهده بگيريد و درنهايت نوشتن يك رزومه حرفه‌اي براساس آن.


ساده و روشن بنويسيد و اطلاعات خود را حداكثر در دو صفحه جاي دهيد؛ شما قرار نيست كه داستان زندگي خود را تعريف كنيد و صرفا ارائه اطلاعات كافي از تجربيات و سوابق براي دريافت وقت مصاحبه كافي است. اگر موافق به دريافت وقت مصاحبه شديد ميتوانيد اطلاعات بيشتري در مورد خود ارائه دهيد.


رزومه خود را در ورد مايكروسافت بنويسيد و از قرار دادن حاشيه‌هاي شلوغ، رنگ يا فونت‌هاي مختلف در آن خودداري كنيد. براي هر بخش از رزومه خود زيرتيتر بنويسيد و پاراگراف‌هاي خود را كوتاه بنويسيد. استفاده از نقطه يا بولت را فراموش نكنيد.


براي بيان منظورتان از جملات خودتان استفاده كنيد. اين قسمت از رزومه كه بين ۵۰ تا ۱۰۰ كلمه مي‌شود در واقع شانسي براي شماست تا توجه مدير آينده‌تان را به خود جلب كنيد. در اين بخش شما خلاصه‌اي از آنچه هستيد و آنچه مي‌خواهيد ارائه دهيد را مي‌نويسيد. همچنين توصيه مي‌شود كه بگوييد چرا علاقه‌مند به دريافت شغل مورد نظر هستيد و چرا براي اين شغل مناسب هستيد. چه شغل‌هايي داشته‌ايد و چه دوره‌هاي آموزشي را پشت سر گذاشته‌ايد و كدام توانايي‌هاي اختصاصي شما باعث مي‌شود كه بهترين گزينه براي آن شغل باشيد.


سوابق كاري بايد به ترتيب زماني نوشته شوند و آخرين شغل يا مسئوليت شما در ابتدا نوشته شود. تلاش كنيد كه هيچ فاصله زماني ميان شغل‌هاي مختلف‌تان وجود نداشته باشد چراكه در اين صورت اين سوال در ذهن كارفرما شكل مي‌گيرد كه در آن زمان چه مي‌كرده‌ايد. اگر بازه زماني خاصي وجود دارد كه در‌آن شاغل نبوده‌ايد بهتر است با عباراتي نظير تحصيل، سفر، مراقبت از ديگران و يا كارهاي داوطلبانه آن بخش خالي را پر كنيد.


از نوشتن ليست وظايف روزانه خود در رزومه خودداري كنيد. در عوض بهتر است كه به دستاوردهاي خود اشاره كنيد و مثلا از ايجاد سيستم جديدي براي ثبت شكايات، كاهش زمان انتظار مراجعان تلفني، ايجاد يك سيستم كنترلي جديد و ماننند آن بگوييد.


كلمات خود را با دقت انتخاب كنيد و صرفا به استفاده از كلمات پر كاربرد نظير «با انگيزه»، دلسوز و مانند آن اكتفا نكنيد چراكه كافرماها اين كلمات را مرتبا در همه جا مي‌بينند. در عوض بهتر است كه پيرامون علاقه‌مندي‌هاي خود صحبت كنيد و بگوييد در شغل قبلي خود به كدام بخش‌ها بيشتر علاقه داشتيد و چرا؟


مهارت‌هاي نرم‌افزاري از اهميت بالايي براي شركت‌ها برخوردارند بنابراين بهتر است در كنار مهارت‌هاي سخت مثلا دانش و تخصص فني خود، به مهارت‌هاي ارتباطي و سازماني خود نيز اشاره كنيد.


اطلاعات شخصي خود را در حداقل مقدار ممكن عنوان كنيد. نيازي نيست كه از سن خود، وضعيت تاهل يا تعداد فرزندانتان بگوييد. اما حتما جزئيات و اطلاعات تماس خود را در رزومه قرار دهيد.


در بخش سرگرمي‌ها، صرفا مواردي را بياوريد كه به كار مربوط مي‌شوند. در نظر داشته باشيد كه رزومه مي‌تواند شانس گرفتن وقت مصاحبه را براي شما بالا ببرد نه خود شغل. شما مي‌توانيد در مورد مهارت‌هاي اضافه، علاقه‌مندي‌ها و مواردي از اين دست هم صحبت كنيد تا مدير آينده‌تان را تحت تاثير قرار دهيد.


درنهايت يادتان باشد كه رزومه خود را از نظر دستور زبان و ديكته بررسي كنيد چراكه هرگونه غلط املايي يا نگارشي مي‌تواند شانس شما براي مصاحبه را كم كند.
منبع: ايرنا زندگي