شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مزاياي استراتژي ساده‌سازي
چهارشنبه، 26 شهریور 1399 - 03:06 کد خبر:44558
استراتژي‌هاي ساده‌سازي نيز مي‌توانند با ارائه محصولات بهتر و كاربردي‌تر يا خدمات و محصولات ارزان‌قيمت‌تر زندگي بيشتر مردم را غني كنند. بدون چنين اقداماتي، ممكن است چنان اسير پژوهش‌ها و بهبود فناوري شويم كه فراموش كنيم هدف اصلي، كسب سود و منافع مالي براي عده‌اي انگشت‌شمار نيست؛ بلكه افزايش رفاه براي اكثريت جامعه است.



 

شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)-|| ريچارد كخ و گريگ لاك‌وود مترجم: مهدي نيكوئي برگرفته از كتاب: ساده‌سازي : شركت‌هايي كه به دنبال سلطه بر بازار هستند، مي‌توانند از يكي از دو استراتژي ساده‌سازي نفع ببرند: يا محصولات و خدماتي دست‌كم ۵۰ درصد ارزان‌تر از رقبا ارائه دهند يا چنان بر متغيرهاي كيفي محصول و خدمتشان بيفزايند كه مشتريان براي كسب لذت استفاده از چنين محصولات و خدماتي، قيمت بالاتر آن را بپردازند. با اين حال، در برخي از حوزه‌ها امكان ساده‌سازي براي هيچ‌كدام از شركت‌ها وجود ندارد و مي‌توان از استراتژي‌هاي جايگزيني مانند پيچيده‌سازي و توليد محصولات خاص، اكتشاف انحصاري و اختراع انحصاري بهره برد. در هر صورت، دو موضوع مهم را بايد به خاطر داشت.

نخست آنكه بيشتر سود هر صنعت به ساده‌سازهاي آن صنعت مي‌رسد. واقعيت آن است كه اين رقم را به‌طور دقيق بررسي نكرده‌ايم، اما همين كه ميزان سود كسب‌وكارهاي ساده‌ساز بالاتر از ميانگين صنعت است، سهم آنها از بازارهاي جديد بيشتر است و گاهي كه چند دهه به سلطه خود بر بازار ادامه مي‌دهند، نشان از آن دارد كه در رأس هرم كسب‌وكارها قرار مي‌گيرند. چنين شركت‌هايي با آنكه انگشت‌شمارند، بيشتر منافع اقتصادي بازار را به خود اختصاص مي‌دهند. براي هر كس كه علاقه به سودآوري دارد، ساده‌سازي مي‌تواند استراتژي‌اش باشد.

با اين حال، در هر كسب‌وكار بايد به بررسي پتانسيل‌هاي آن براي ساده‌سازي پرداخت. گاه يك كسب‌وكار يا صنعت خاص، پتانسيل لازم را براي پياده‌سازي استراتژي‌هاي ساده‌سازي ندارد و در اين حالت مي‌توان به فكر حوزه فعاليت جديدي بود. از طرف ديگر، ممكن است كسب‌وكار شما در خطر رقبايي ساده‌ساز باشد. در اين حالت بهتر است به فكر يك استراتژي تقابلي يا خروج به موقع از بازار بود. اما ملاحظه دوم،‌ فقط به مسائل اقتصادي و مالي توجه ندارد. وضعيت را مي‌توان از نگاه مشتري و انسانيت هم ديد. ما از زمان كشف سنگ چخماق، همواره در حال بهبود فناوري‌ها و دانش خود بوده و بر محيط‌زيست‌مان اثر گذاشته‌ايم. اين فناوري‌ها زندگي را براي همه آسان‌تر كرده است.

 

استراتژي‌هاي ساده‌سازي نيز مي‌توانند با ارائه محصولات بهتر و كاربردي‌تر يا خدمات و محصولات ارزان‌قيمت‌تر زندگي بيشتر مردم را غني كنند. بدون چنين اقداماتي، ممكن است چنان اسير پژوهش‌ها و بهبود فناوري شويم كه فراموش كنيم هدف اصلي، كسب سود و منافع مالي براي عده‌اي انگشت‌شمار نيست؛ بلكه افزايش رفاه براي اكثريت جامعه است.

هر چند جايگزين‌هايي براي استراتژي‌هاي ساده‌سازي وجود دارد و آنها را در شماره هفته گذشته بررسي كرديم (پيچيده‌سازي مشابه صنايع لوكس و اكتشاف‌ها و اختراع‌هاي انحصاري)، نمي‌توان از آنها براي افزايش رفاه بشريت بهره برد. اغلب اين جايگزين‌ها صرفا در خدمت منافع مالي صاحبان آنها است و حتي گاهي در تناقض با منافع كلي جامعه قرار مي‌گيرند.

لذت و توجيه اصلي استراتژي‌هاي ساده‌سازي اين است كه كارآفرينان و تيم‌هايشان مي‌دانند علاوه بر حمله به ساختارهاي بازار، در حال خدمت به بشريت نيز هستند. تصور كنيد يكباره شركتي اقدام به توليد يك گوشي هوشمند 50 دلاري كند. چنين محصولي مي‌تواند زندگي روستاييان آفريقا را هم دگرگون سازد. همچنين توجه كرده‌ايد كه هوش مصنوعي زندگي تمام ما و به ويژه فرزندانمان را تغيير داده است؟ محاسبات كوانتوم يا جهش علمي بعدي در فناوري‌هاي اينترنت چطور؟

فارغ از آنكه آينده چگونه رقم خورد، مي‌توان مطمئن بود كه شركت‌هاي ساده‌ساز در بطن آن قرار دارند. آنها هستند كه تغييرات مطلوبي در ميزان مقبوليت، قيمت و كيفيت محصولات و خدمات ايجاد مي‌كنند.

جدا از اين دو موضوع، اگر شما هم با توجه به پتانسيل‌هاي كسب‌وكار خود، قصد به‌كارگيري يكي از استراتژي‌هاي ساده‌سازي را داريد، بايد به موارد زير توجه كنيد:

• ساده‌سازي نه يك‌گلوله جادويي و نه فرمولي قطعي براي موفقيت است.

• شما بايد به ايده‌هايي تحول‌آفرين برسيد.

• پس از آن بايد محصولات يا خدماتي به شدت ساده‌تر و ارزان‌تر ارائه كنيد يا به حدي كيفيت و كارآيي را بالاتر ببريد كه مشتريانتان مشتاقانه هزينه بالاتر نسبت به محصولات و خدمات مشابه رقبا را پرداخت كنند.

• علاوه بر آن، محصول يا خدمت مدنظر شما بايد چنان ساده باشد كه بتواند جهاني شود. چنين محصول يا خدمتي بايد بتواند به مرور و در آينده‌اي نه چندان دور،‌ از تمام موانع جغرافيايي و فرهنگي عبور كند. امروزه، هرگونه تاخير در جهاني‌سازي يك محصول يا خدمت ساده به شدت خطرناك مي‌شود.

• سيستم كسب‌وكار نيز بايد به شكلي بازطراحي شود كه هم محصول و هم شركت در مركز يك شبكه جديد قرار بگيرند. مشتريان، تامين‌كنندگان و ساير بازيگران مهم (مانند نمايندگي‌ها) بايد بخشي از اين سيستم باشند و در حلقه‌هايي متحد‌المركز پيرامون محصول و شركت مادر قرار بگيرند (همان‌طور كه سياره‌هاي منظومه شمسي دور خورشيد مي‌گردند).

• در اقدامي مشابه، بايد مانع از ورود رقبا به سيستم شد. آنها مي‌توانند وارد حوزه‌ها و بازارهايي شوند كه كسب‌وكار شما قصد رقابت در آنها را ندارد، اما نبايد اجازه به چالش كشيدن سلطه شما بر بازار هدفتان را داشته باشند.

• محصول يا خدمت ساده‌سازي بايد پيش از آنكه رقبا فرصت تقليد پيدا كنند، بين‌المللي شود.

• ساده‌سازي، اقدامي خلاقانه و ذهني و در عين حال، به شدت عملي است. تركيب اين جنبه دشوار است.

هنوز عوامل اقتصادي و روانشناختي مشتريان به نفع كسب‌وكارهاي ساده‌ساز است. يك شركت كوچك و نسبتا جديد (كه متعهد به يكي از استراتژي‌هاي ساده‌سازي بوده و خود را با صنعتش وفق داده باشد)، مي‌تواند منافع اقتصادي فراواني به دست آورد.

چنين شركت‌هايي بيش از رقباي غيرساده‌ساز در راستاي منافع اجتماعي هم گام خواهند برداشت. در نهايت، با آنكه ساده‌سازي خلاقانه بسيار دشوار است، محدوديتي در تعداد محصولات جهاني ساده نمي‌توان متصور شد.

 

منبع: https://donya-e-eqtesad.com