شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : قبرستان وب
پنجشنبه، 23 مرداد 1399 - 23:46 کد خبر:44196
اگر به فضاي مجازي برويم و تفكرمان همچنان آنالوگ باشد، مراجعه‌كننده‌ها را با وب يخ، مرده و سرد مواجه مي‌كنيم، وبي كه در آن فقط اطلاعات مي‌ميرد. اصلا هواي فضاي وب، اطلاعات است و مرتب كار كردن و به‌روزرساني محتوا در اين فضا اهميت دارد. به ‌نظر مي‌رسد برخي مديران ما چون فضاي مجازي برايشان قابل لمس نيست نمي‌توانند با آن رابطه مناسبي برقرار كنند و در سياستگذاري هم به آن بي‌توجه هستند و به ‌نظر مي‌رسد برخي از اين وب‌سايت‌ها فقط براي بودن طراحي شده‌اند، نه براي اطلاع‌رساني.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| معاون سياسي و امنيتي استاندار گلستان در ستاد استاني پيشگيري و مقابله با ويروس كرونا (يكشنبه 29 تير) گفته: با وجود شيوع ويروس كرونا و وضعيت قرمز اكثر شهرهاي گلستان بيش از 40 روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي در سايت خود هيچ مطلبي در خصوص كرونا بارگزاري نكرده اند. چراغعلي ادامه داده : نبايد بار اطلاع رساني را تنها بر عهده صدا و سيما و رسانه ها بيندازيم و از آنها براي آگاهي بخشي از جامعه انتظار داشته باشيم و بايد روابط عمومي هاي دستگاه هاي اجرايي نيز در اين بخش پاي كار باشند.


گسترش اينترنت و افزايش سرعت رشد آن بارها مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است. با وجود اين كه اينترنت براي انتقال سريع و اشتراك بيشتر اطلاعات به وجود آمده، اما فضاي اينترنت پر شده است از سايت هاي مرده ، سايت هايي كه مطالب آنها به روز نيست جالب است بدانيد در عالم مجازي نيز بسان عالم واقع، شاهد وجود قبرستان هستيم.


قبرستان وب جايي است كه در آن وب‌سايت‌ها خواسته يا ناخواسته در اغما بوده يا به خواب ابدي فرو رفته‌اند. «وب مرده» يا «cob website» وبي است كه از مدت‌ها قبل به‌روز نشده است ، به عبارت ديگر وب سايتهايي كه داراي پيوند به وب سايت‌ها يا وبلاگ‌هاي مرده و غير فعال هستند. وب سايت‌هايي كه آدرس دامنه اصلي آنها تغيير كرده و در موتورهاي جستجو شناخته نمي‌شوند. وب سايت افرادي كه صاحبان آنها واقعا مرده‌اند و ديگر به روز رساني نمي‌شوند. وب سايت‌هايي كه به دليل فراموش كردن يا سرقت شدن نام كاربري يا كلمه عبور آن، امكان دستيابي توسط مدير آنها وجود ندارد. فروم‌ها يا تالارهاي گفت‌وگويي كه سال‌ها است بحث و تبادل نظري در آنها صورت نمي‌گيرد. صفحات وبي كه به هيچ سندي پيوند نداشته و مستند نيستند و توسط موتورهاي جستجو شناخته نمي‌شوند.


به عبارت ديگر وب مرده نسلي از وب است كه هنوز خاصيت بيل بوردي يا تابلو اعلانات يك طرفه خود را حفظ كرده و بر آن اصرار مي‌ورزد. و به‌جز معدودي از وب سايتها ، به‌سختي مي‌توان وب‌سايتي يافت كه به‌صورت مستمر و هدفمند اطلاعات آن به روز و متناسب با نياز و خواست مشتريان و گذر زمان تكميل و تغيير ‌يابد.


براساس اين ديدگاه بخش عمده‌اي از وب‌سايت‌هاي فارسي و به‌خصوص سازماني و دولتي در ايران از نظر فني مرده محسوب مي‌شوند، چرا كه به‌روز‌رساني آنها به‌طور منظم صورت نمي‌گيرد و مراجعه‌كنندگان به اين وب‌سايت‌ها با ديدن اطلاعات تاريخ مصرف گذشته و بي فايده اسير سياه چاله هاي فضايي ميشوند. محسوس‌ترين نوع اطلاعات مرده در اين وب‌سايت‌ها، اطلاعات تماس شامل؛ آدرس‌ها، تلفن‌ها و اسامي مديران و كارشناساني است كه بسياري از آنها ديگر در آن كسوت و جايگاه در سازمان خويش مشغول انجام وظيفه نيستند. متاسفانه اين موضوع در مورد بسياري از وب‌سايت‌هاي دولتي و عمومي مصداق پيدا مي‌كند.. اين امر نشان‌دهنده اين مطلب است كه ظاهراً هيچ متولي مشخصي براي به روز رساني وب سايت و اصلاح اين روند وجود ندارد و از آن بدتر اينكه انگيزه‌اي نيز براي به روز رساني اين محتواهاي ديجيتال موجود نيست.


براي كسي كه يك وب سايت اينترنتي را اداره مي كند يكي از كارهاي پر زحمت و وقت گير اطمينان از عملكرد صحيح تمامي لينك هايي است كه كه در وب سايت خود قرار داده است. چون هيچ چيز بدتر از آن نيست كه كاربران شما با بعد از كليك كردن بر روي يك لينك با صفحه معروفي كه حاوي پيغام صفحه مورد نظر يافت نشد


يا not found Page مواجه شوند. به اين گونه لينك ها لينك هاي مرده مي گويند. البته اين لينك ها فقط به لينك هاي خارجي محدود نمي شود. بلكه پيوند هايي كه به صفحات داخلي وب سايت شما اشاره دارند هم ممكن است خراب باشند و شما از آن بي خبر باشيد. بنابراين يكي از كارهايي كه بايد به صورت مداوم و هميشگي به عنوان مدير فني سايت بايد انجام دهيد اطمينان از صحت عملكرد كليه لينك هاي موجود در وب سايت شماست. چه لينك هاي داخلي كه به صفحات داخلي وب سايت شما پيوند مي خورند و چه لينك هاي خارجي كه به صفحاتي در ديگر وب سايت ها پيوند مي خورند.


لينك هاي مرده در همه وب سايت ها يك فاكتور ارزيابي هستند. هر چه تعداد لينك هاي مرده بيشتر باشد يعني اين وب سايت كمتر مورد بازنگري قرار مي گيرد. و بسياري از موتور هاي جستجو وب سايت هايي را كه داراي تعداد زيادي لينك مرده هستند در رتبه بندي خود تنزل مي دهند. اگر مي خواهيد وب سايت شما حرفه اي به نظر بيايد بايد به طور مرتب لينك هاي خود را چك كنيد.

اگر به فضاي مجازي برويم و تفكرمان همچنان آنالوگ باشد، مراجعه‌كننده‌ها را با وب يخ، مرده و سرد مواجه مي‌كنيم، وبي كه در آن فقط اطلاعات مي‌ميرد. اصلا هواي فضاي وب، اطلاعات است و مرتب كار كردن و به‌روزرساني محتوا در اين فضا اهميت دارد. به ‌نظر مي‌رسد برخي مديران ما چون فضاي مجازي برايشان قابل لمس نيست نمي‌توانند با آن رابطه مناسبي برقرار كنند و در سياستگذاري هم به آن بي‌توجه هستند و به ‌نظر مي‌رسد برخي از اين وب‌سايت‌ها فقط براي بودن طراحي شده‌اند، نه براي اطلاع‌رساني.