شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : در گفتگو با گارلند استنسل، رئيس انجمن روابط عمومي آمريكا/ شفافيت در پيام‌‎رساني و ارائه‎ حقايق بيشترين اهميت را دارند
دوشنبه، 23 تیر 1399 - 08:07 کد خبر:43758
اصل حاكم بر تمامي استراتژي‎ هاي ارتباطي، صحت را برتر از سرعت مي‎ داند. در دنياي امروز كه اتكاي زيادي به رسانه‎ هاي اجتماعي دارد، اعتبار شخصي و سازماني همواره در معرض خطر است. يك اشتباه مي‌تواند عواقب بلندمدت و ماندگاري را داشته باشد. صرف‌نظر از موقعيت، راستي‌آزمايي مي‌تواند يكي از مهمترين ابزارهاي ما در مسير آمادگي‎‏ مان براي ارائه‎ هر پيام باشد.



اشاره


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| همان‌طور كه مشاهده كرديد در هفته‎ ها و ماه هاي آتي نيز مقالات زيادي را درباره‎ بحران ويروس كرونا منتشر كرديم، اما مفتخريم كه اين نقطه‌نظرها را از جانب "گارلند استنسل" رئيس انجمن روابط عمومي آمريكا دريافت كرده ‎ايم. او اخيراً به‌عنوان رئيس هيئت ‎مديره‎ انجمن روابط عمومي آمريكا انتخاب شده است.

دشوارترين چالش‌هاي پيش روي واحدهاي روابط عمومي
چيست؟


دشوارترين چالش كنوني آن‎‌ها، ماهيت سيال چرخه‎ اخبار است كه شاهد سرازير شدن توصيه‎ ها، آمارها، هشدارها و ساير اطلاعات با سرعتي فوق‌العاده بالا هستيم.


اصلي‌ترين مسئوليت ما در حوزه‌ ارتباطات، اطمينان از خلق و تحويل پيام ‎هاي به‎ موقع، سنجيده و مهمتر از همه، صحيح است. بايد افراد را به منابع معتبر ارجاع دهيم تا بتوانند اطلاعات موردنياز خود در سطح كشور و منطقه را در زمان نياز خود دريافت كنند.

چه افرادي را مي‌توان بهترين سخنگوها براي اين شكل از پيام‌‎رساني دانست؟ همكاري نزديك بازارياب‎ ها و مسئولان روابط عمومي با جامعه‌ علمي/ پزشكي، چقدر اهميت دارد؟ در اين فرايند، بايد از چه متخصصان ديگري استفاده شود؟


نمي‌توان يك توصيه‎ واحد و همسان را براي انتخاب بهترين سخنگو داشت. زيرا اين امر به ماهيت سازمان و پروتكل‌هاي آن براي موقعيت‎ هاي اضطراري بستگي دارد. صرف‌نظر از شخص سخنگو، بايد لحن و محتواي يكنواختي براي پيام‌‎رساني استفاده شود و در راستاي پاسخم به پرسش اول، بايد همگي با جامعه‌ علمي/ پزشكي همكاري كنيم، زيرا آن‌ها متخصصاني هستند كه آمار و ارقام به‌‎روز و صحيح را در اختيار دارند. همچنين بايد سخنان مسئولان منابع انساني درباره‎ سياست ‎ها و پروتكل‌هاي كاركنان و مشاوره ‎هاي مديران تسهيلات درباره‎ رويه‎ هاي كلي هر سازمان نيز شنيده شوند.

شاهد انتقاد رسانه ‎ها از كاخ سفيد هستيم كه اطلاع‌رساني آن‎ها درباره‎ ويروس كرونا را «مبهم» مي‎دانند. چه اشتباهاتي صورت گرفته‎ و چه استراتژي‌ها/ اصلاحاتي را پيشنهاد مي‌دهيد؟


شفافيت در پيام‌‎رساني و ارائه‎ حقايق از منابع قابل اعتماد، بيشترين اهميت را دارند. وزارتخانه‌ها و آژانس ‎هاي دولتي كه وظيفه‎ ايمن نگه داشتن مردم را بر عهده دارند، بايد از همين اصول بهره بگيرند. هرقدر اطلاعات حقيقي بيشتري ارائه شوند، تصميمات متوازن‌‎تري اتخاذ خواهند شد و شهروندان آگاه‌تر و آماده‌تري را خواهيم داشت.

در اين نمونه، يك مرز باريك ميان پيام‌‎رساني جامع و اغراق‌هاي هراس‌آفرين وجود دارد. چطور متخصصان روابط عمومي مي‌توانند بر روي اين مرز حركت كنند و مطمئن شوند كه پيام‌‎هاي دقيقي را ارسال مي‌كنند؟ چه راهكاري را براي غلبه بر اين چالش پيشنهاد مي‎ دهيد؟


اصل حاكم بر تمامي استراتژي‎ هاي ارتباطي، صحت را برتر از سرعت مي‎ داند. در دنياي امروز كه اتكاي زيادي به رسانه‎ هاي اجتماعي دارد، اعتبار شخصي و سازماني همواره در معرض خطر است. يك اشتباه مي‌تواند عواقب بلندمدت و ماندگاري را داشته باشد. صرف‌نظر از موقعيت، راستي‌آزمايي مي‌تواند يكي از مهمترين ابزارهاي ما در مسير آمادگي‎‏ مان براي ارائه‎ هر پيام باشد.


اگرچه منطقي به نظر نمي ‎رسد اما بايد در حين ارتباط با مخاطبان و دلگرمي دادن به آن‎ها، آمادگي لازم براي اتفاقات غيرمنتظره و تحولات آتي را به وجود بياوريم. به نظر مي‌رسد كه در اين روزها، ثبات هيچ معنايي نداشته باشد.