شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي هاي‌تان را كارآمد كنيد
شنبه، 21 تیر 1399 - 16:01 کد خبر:43742
چندين سال است كه شفاف و مصرانه در باره عملكرد مديران و عوامل روابط‌عمومي در قواي سه گانه كشور، نهادها، ارگانها و موسسه هاي خصولتي و مناطق آزاد تجاري و ... در محافل رسمي و غير رسمي، در همايش‌ها و مكرر در رسانه هاي مي گويم و مي نويسم.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| چندين سال است كه شفاف و مصرانه در باره عملكرد مديران و عوامل روابط‌عمومي در قواي سه گانه كشور، نهادها، ارگانها و موسسه هاي خصولتي و مناطق آزاد تجاري و ... در محافل رسمي و غير رسمي، در همايش‌ها و مكرر در رسانه هاي مي گويم و مي نويسم.

به طور طبيعي انتظار اين است كه مديران به اين خواسته به حق كه در گام نخست صد درصد به نفع خودشان و بعد به نفع سازمان تحت مديريت شان و در نهايت به سود افكار عمومي است توجه ويژه كنند، اما زهي خيال باطل. در همين راستا مديران پايتخت و استان ها از استانداران استان ها گرفته تا مسئولان قوا ، مديران كل و روساي سازمانها و به خصوص مراكز علمي و دانشگاهي و پژوهشي متاسفانه توجهي به اين مهم ندارند.

 

به نظر مي رسد اين عدم توجه هم ناشي از عدم شناخت جايگاه و منزلت و كارآيي روابط عمومي ها در سازمان ها و نهادها است. اين مديران عزيز و بزرگوار چنانچه تصور كرده اند نويسنده يادداشت در اين مسير خسته خواهد شد، آگاه باشند به علت اهميت موضوع تصور و برداشت شان درست نيست. بدون شك اين موضوع حائز اهميت را تا آنجا دنبال مي كنم كه اصلاحات اساسي در مجموعه روابط عمومي ها حتي براي يك استان " گيلان" بعنوان نمونه و مصداق صورت گيرد. به طور مشخص استاندار گيلان و رئيس مجمع نمايندگان و رياست دادگستري استان ، بالاترين مقام هاي قواي سه گانه توجه داشته باشند ، چنانچه زمينه هاي لازم فراهم نشود كه مردم نسبت به عملكردهاي شما به صورت روزانه آگاهي درست و دقيق پيدا كنند، خلاف خواست امام " ره" و رهبر معظم انقلاب اسلامي حركت كرده ايد!.

 

براي تحقق اين خواست درست و هدف بسيار مهم بايد روابط عمومي ها را تقويت كنيد، امكانات بدهيد ، تامين نيروي انساني در حوزه روابط عمومي ها كارآمد شوند و مهم تر از همه كساني رابه عنوان مشاور مدير عامل يا مدير كل و مدير روابط عمومي انتخاب كنيد كه توان ارتباط ميان سازمان و افكار عمومي را درحد بالا داشته باشد. علم انسان شناسي و جامعه شناسي و تجربيات يك قرن اخير حاكي است ، افراد بي انگيزه از همه جا مانده و بستگان سببي و نسبي هرگز توان و امكان انجام اين رسالت مهم و تاثير گذار را ندارند. روابط عمومي كه مدير آن سفارشي، خداي ناكرده فقط بله قربان گو و تمجيد كننده بي علت مدير با هدف هاي ناثواب و ذهنيت هاي خويش باشد، بي تعارف به مفت نمي ارزد و عزت يك سازمان را بر باد مي دهد.

 

مديران محترم و آگاه لطفا در اين راستا براي خاطر خودتان هم كه شده تجديد نظر فوري كنيد. اينها توصيه ها و شرح علمي در كتاب روابط عمومي ستون خيمه سازمان هم به صراحت آمده است. برخي مديران روابط عمومي در اين شرايط كه اخذ مدرك از مسيرهاي غير واقعي ممكن شده و پول و ارتباط در دانشگاه ها و مراكز آموزشي به ويژه مراكز غير انتقاعي و پرديس ها رايج شده ، مدرك دكترا در رشته هاي علوم اجتماعي، انساني و ارتباطات را هم دارند، اما واقعا به اندازه يك فردي كه تحصيلات سيكل دارد، دانش و معلومات براي بازتاب فعاليت هاي سازمان و ارتباط بين سازمان و مردم و در نهايت توان ارتباط ميان سازمان و مردم جامعه را به هيچ وجه را ندارند و اغلب در مسير عكس منافع سازمان و حفظ منافع شخصي حركت مي كنند!.


به راستي چرا اين افراد را در چنين مسئوليت هاي خطيري قرار داده ايد؟ حتي اگر از بستگان و دوستان و افراد همفكر و همسوي حزبي و جناحي شما باشند؟!. مگر غير از اين است كه خود شما مديركل و مدير عامل به جايگاه مهم روابط عمومي در سازمان متبوع تان و منابع استاني و ملي به درستي پي نبرده ايد.؟ يكي از مستندات ناكارآمدي و بي انگيزگي اين روابط عمومي هاي 95 درصدي اين است كه پرتال اطلاع رساني همه آنها گاه در هفته و حتي در ماه يك بار هم به روز نمي شود و گويي در آن مجموعه دولتي ، اقتصادي ،صنعتي ، خدماتي و مناطق آزاد، درماني و دانشگاهي در طول ماه مديران و كاركنان كار و خدمتي انجام نمي دهند كه قابل انعكاس و انتشار باشد. علاوه بر اينكه بر اساس آنچه در كتاب " روابط عمومي ستون خيمه سازمان " آمده است: 30 تا 40 درصد كارهاي روزانه روابط عمومي ها در همه مجموعه ها انتشار اخبار و مقدمات برگزاري جلسات و جشنواره و نمايشگاه و امثال آن است و 60 درصد بايد در حوزه توليد محتوا، تهيه گزارش ها، نوشتن مقاله ها و سرمقاله ها براساس خواست و نظرات مردم رقم بخورد. اين بخش از فعاليت ها و تلاش ها متاسفانه حتي در دولت و وزارتخانه ها هم چندان مشاهده نمي شود و علت آن انتخاب افراد خاص و گزينشي و سفارش براي روابط عمومي است كه جاي تاسف بسيار دارد.


متاسفانه استان گيلان در اين راستا مستثني نيست و در درصد بسيار بالايي از ارگان ها ، نهادها، سازمان ها ، بخش صنعت، تجارت، حوزه هاي اقتصادي آزاد و غير آزاد روابط عمومي كه توان كارآمدي بيست درصدي هم داشته باشد ، به نظر نويسنده يافت نمي شود. از صراحت كلام نويسنده دلگير نشويد ، اما واقعيت ها بر روي زمين را بايد پذيرفت به خصوص آنكه براي مديران قواي سه گانه مستندات و مدارك بسياري در اين خصوص وجود دارد. چند سال قبل يك مدير كل در استان گيلان در پاسخ به اين پرسش كه چرا اطلاع رساني نمي كنيد، چرا در روابط عمومي شما هميشه قفل است و چرا .... و توضيح داد، هر چه بدون سرو صدا كارمان را انجام دهيم خيلي بهتر است. اين مديركل كه اكنون بازنشسته شده ، افزود: رسانه ها دردسر هستند و وقتي روابط عمومي فعال شود پاي رسانه ها به سازمان باز مي شود و براي ما مشكل ايجاد مي كنند.؟؟!!.

به نظر نويسنده در استان گيلان روابط عمومي استانداري در دوره مسئوليت دكتر نجفي و دكترسالاري و اكنون كه رئيس سابق ايرنا مسئوليت روابط عمومي را بر عهده دارد به نسبت ديگران عملكرد خوب و شايسته اي داشته و اين كارآيي بايد به ديگر روابط عمومي ها بازآموزي و منتقل شود. روابط عمومي دفتر امام جمعه رشت، تامين اجتماعي، شركت سهامي برق منطقه اي، شهرداري رشت هم در اين عرصه فعاليت مستمر خوبي دارند و شايد به تعداد انگشتان يك دست روابط عمومي هايي هستند كه به دليل وجود مديراني نسبتا حرفه اي و قطعا پر انرژي در اين راستا قرار گرفته اند اما اين تعداد هرگز كفايت بازتاب تلاشها و خدمات يك استان را با يكصد سازمان، نهاد، شركت، بانك،حوزه اقتصادي، مراكز علمي ، پژوهشي را نخواهد كرد.


در مقابل مستندات موجود نشان مي دهد، چندين سازمان بزرگ كشوري و اقتصادي در گيلان فعاليت دارند يا سازمان هاي اقتصادي و اجتماعي مهمي هستند كه به درستي آگاهم مديران اين مجموعه ها با تمام قوا تلاش و خدمت داشته و در مسير توسعه قرار دارند، ليكن روابط عمومي هاي آنها حتي ذره اي از اين حركت ها و تلاش ها را عالمانه و حرفه اي بازتاب نمي دهند و اساسا توان و تفكر چنين كاري را ندارند" اين كاره نيستند!" و حيرت انگيزتر اينكه مديران مجموعه توجهي به اين امر نداشته و ندارند و كسي هم توصيه و بازخواستي نمي كند- به راستي چرا؟


آقايان و معدود خانم هاي مديران استان ، توجه داشته باشيد تحقق اين مهم از مسير آموزش هاي حرفه اي و مداوم حين خدمت سالانه يا دو سالانه امكان پذير است زيرا علوم در اين عرصه مانند ساير بخش ها در حال تغيير و تحول بوده و اگر نيروهاي مناسبي براي مديريت مجموعه روابط عمومي تان نداريد كه به نظر نويسنده نداريد، با افرادي در حوزه رسانه و علوم ارتباط كه كارآمدي لازم را داشته باشد، مشورت كنيد و سردبيران زبده رسانه ها يا مديران رسانه اي كارآمد را براي اين مهم انتخاب كنيد، شيوه اي كه در كشورهاي پيشرفته هم رايج است.


كلام آخر اينكه، زماني كه روابط عمومي اداره كل و سازمان و مجموعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي شما اقتدار، دانش و انرژي لازم را براي ايفاي نقش، رسالت و وظيفه سازماني خود را ندارد يا به امور ديگري مشغول است و ارتباط شما مديريت سازمان با مردم و افكارعمومي قطع مي شود، اين عامل موجب ايجاد فاصله طولاني و كاهش محبوبيت و ارتباط خواهد شد كه به جرائت اعلام مي كنم چنين شده است!. براي انجام و اجراي اين مهم آماده برگزاري نشست ها و گفت وگو با شهردارها، فرماندارها، روساي دانشگاه ها، مراكز اقتصادي ، مراكز علمي و پژوهشي و سازمان، اداره هاي كل و موسسات مالي و بانك ها در سراسر كشور و دراستان گيلان هستم. برنامه هايي هم در اين راستا در دست تدوين و اجرا است كه به ياري حق در آينده نزديك اطلاع رساني خواهد شد.


مجيد محمدپور – نويسنده، روزنامه نگار و استاد علوم ارتباطات
تير ماه 1399

منبع : گيلان 24