شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش ناشران علمي در گسترش الگوريتم‌هاي نژادپرستانه
دوشنبه، 9 تیر 1399 - 11:04 کد خبر:43588
عده‌اي از محققان هوش مصنوعي دو روز پيش در نامه‌اي سرگشاده از ناشر علمي اسپرينگر نيچر (Springer Nature) براي يك مقاله كنفرانسي كه قرار بود در كتاب «معامله‌هاي علوم محاسباتي و هوش محاسباتي» منتشر شود انتقاد كرده‌اند.




 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| عده‌اي از محققان هوش مصنوعي دو روز پيش در نامه‌اي سرگشاده از ناشر علمي اسپرينگر نيچر (Springer Nature) براي يك مقاله كنفرانسي كه قرار بود در كتاب «معامله‌هاي علوم محاسباتي و هوش محاسباتي» منتشر شود انتقاد كرده‌اند.
 
 اين مقاله با عنوان «الگوي شبكه عصبي عميق براي پيش‌بيني جرم با استفاده از پردازش تصوير» ادعا مي‌كند با استفاده از سيستم تشخيص چهره مي‌تواند پيش‌بيني كند فردي مجرم است يا خير. اين تحقيق در دانشگاه هريسبورگ انجام شده‌ است و قرار بود در كنفرانسي ارائه شود.
 
 در پاسخ به نامه، اسپرينجر اعلام كرد اين مقاله را منتشر نخواهد كرد. همچنين دانشگاه هريسبورگ اطلاع داد براي رفع نگراني‌هاي مطرح‌شده مقاله را به‌روز مي‌كنند. در عين حال، دانشگاه هريسبورگ و نويسندگان مقاله از ارائه نسخه اصلي مقاله سرباز زدند.
 
 از سوي ديگر، امضاكنندگان اين نامه گفته‌اند كه همچنان به دنبال تحقق خواسته‌هاي دوم و سوم نامه‌اند. خواسته دوم صدور بيانيه‌اي توسط اسپرينگر است كه در آن استفاده از تكنيك‌هاي آماري مانند يادگيري ماشين (machine learning) براي پيش‌بيني جرم و جنايت را محكوم كند و نقش خودش را در پيشبرد چنين تحقيقاتي كه تاكنون انجام شده‌اند بپذيرد. خواسته سوم معترضان هم تعهد تمامي ناشران علمي به عدم انتشار مقالات مشابه در آينده است.
 
 هدف نويسندگان اين نامه نشان دادن مشكل سيستماتيك در انتشار مقالات علمي است؛ مشكلي كه مدت‌هاست محققان را به رعايت نكردن مسائل اخلاقي سوق مي‌دهد. از زمان مرگ جورج فلويد و شكل‌گيري جنبشي بين‌المللي براي تحقق عدالت نژادي، صنعت فناوري و حوزه هوش مصنوعي هم به‌طور خاص در رابطه با نقشي كه در تقويت نژادپرستي ساختاري ايفا كرده‌اند مورد پرسش قرارگرفته‌اند.
 
 به‌عنوان‌مثال، IBM، مايكروسافت و آمازون همگي تعليق دائمي يا موقت محصولات تشخيص چهره خود را اعلام كردند. اين اقدام نتيجه دو سال فعاليت و دفاع محققان و كنشگران براي نشان دادن ارتباط بين اين فناوري‌ها و نظارت بيش‌ازحد و تبعيض‌آميز بر جوامع اقليتي بوده است. اين نامه جديدترين دستاورد اين جنبش رو به رشد است، قدمي به سمت پذيرش مسئوليت اخلاقي بيشتر در هوش مصنوعي.
 
    منبع: سايت تكنولوژي‌ريويو - ميدان