شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : 8 راه كمك روابط عمومي به فروش
شنبه، 7 تیر 1399 - 08:04 کد خبر:43557
آيا مي دانستيد كه روابط‌عمومي مي تواند يكي از قدرتمندترين ابزارها براي افزايش فروش باشد؟ اگر مي خواهيد تيم روابط عمومي تان به بالارفتن ميزان فروش تان كمك كند، به 8 توصيه زير عمل كنيد.



 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| آيا مي دانستيد كه روابط‌عمومي مي تواند يكي از قدرتمندترين ابزارها براي افزايش فروش باشد؟ اگر مي خواهيد تيم روابط عمومي تان به بالارفتن ميزان فروش تان كمك كند، به 8 توصيه زير عمل كنيد.


1. توجه مخاطبان را جلب كنيد


تفاوت عمده ميان روابط عمومي و تبليغات اين است كه روابط عمومي تلاش بسيار بيشتري را مي طلبد و به همين دليل است كه در بازاريابي به آن «رسانه اكتسابي» گفته مي شود. هر كسي كه زمان، دانش روابط عمومي و پشتكار داشته باشد مي تواند روابط عمومي انجام دهد. كتاب "سقوط تبليغات و ظهور روابط عمومي" بر اساس اين باور نوشته شده است كه روابط عمومي، در ايجاد كردن برندهاي جديد موفق تر است.


در نظر اكثر صاحب نظران اين يك امر بديهي است كه مقاله اي كه در يو اس اي تودي يا اينترپرنور منتشر مي شود، قدرتي فوق العاده براي جلب كردن توجه مردم دارد. موضوعي كه در مورد بنرهاي تبليغاتي صادق نيست. چه كسب كارتان از نوع بنگاه به بنگاه باشد يا بنگاه به مصرف كننده، روابط عمومي مي تواند آگاهي وسيعي از برندتان را ايجاد كند.


2. علاقه ايجاد كنيد


روابط عمومي به واسطه توليد اخبار مي تواند علاقه ايجاد كند. خبر ماهيتي بسيار معتبرتر از آگهي تبليغاتي دارد. با افزايش يافتن تعداد تبليغات آنلاين، مصرف كننده تمام روز با پيام هاي تبليغاتي بمباران مي شود. به بيشتر اين آگهي ها اصلا توجهي نمي شود. اما قدرت مطبوعات به گونه اي است كه اخبار جلب توجه مي كنند.

 

خبرنگاران، در نوشتن اخبار و عنوان هاي خبري كه فكر مي كنند، جذابيت دارند، خبره اند. درخواست هاي موفقيت آميز روابط عمومي ها از خبرنگاران براي پوشش دادن اخبار شركت متبوع شان نتيجه اي عالي براي شركت ها در بر دارد. البته يكي از شروط كسب موفقيت در اين زمينه، جذاب بودن درخواست هاي ارسال شده به خبرنگاران است. كار روابط عمومي فروش كالا نيست. فروش خبر است. علاقه ايجاد كنيد تا نيمي از راه موفقيت را پيموده باشيد.


3. ميل به خواستن را در مخاطبان ايجاد كنيد


محتواهاي مطبوعاتي كه رنگي از حادثه، كميابي و پرستيژ دارند و يا به جمع بزرگي مربوط مي شوند، جذابيت و درنتيجه، ميل به خواستن و يا پيگيري كردن را ايجاد مي كنند. براي ايجاد ميل به خواستن همچنين مي توان از روش هاي زير بهره برد:


• انتشار مورد پژوهي ها يا رضايت نامه ها: خبرنگاران هميشه مي خواهند بدانند چه كساني محصولات تان را استفاده مي كنند

• متمركز شدن بر منافع: صرف بيش از اندازه زمان بر ويژگي هاي محصول اشتباه رايجي است. زيرا آنچه مردم راغب ترند بدانند منافعي است كه با به كارگيري محصول تان به دست مي آورند.

• از ميان بردن ترس: يكي از راه هاي سود رساني و همچنين يكي از پيامدهاي جانبي آن، از ميان بردن ترس است.

• اثر گلوله برفي: مطبوعات خوب، مي تواند مطبوعات خوب تري را بر سر راه شركت ها قرار دهد.


4. از آنان بخواهيد بي درنگ اقدام به خريد كنند


عقل سليم مي گويد روابط عمومي، بهترين ابزار براي آگاه سازي است اما براي ايجاد مكالمه چندان كارآمد نيست. با آنكه اين كار، از مسؤوليت هاي اوليه اين صنعت به شمار نمي آيد اما چنانچه روابط عمومي با بازاريابي تلفيق شود، كسب موفقيت در آن توسط تيم روابط عمومي تا حدي ممكن خواهد بود. همزمان بودن فعاليت هاي روابط عمومي و تبليغاتي راه بسيار خوبي براي حصول نتايجي عالي است.


به اين ترتيب، آميختن قدرت بازاريابي محتوا و توانمندي روابط عمومي، روشي نتيجه بخش براي وادار كردن مشتريان بالقوه براي اقدام به خريد است. استفاده تيم روابط عمومي از نظرسنجي يا گرافيك اطلاع رسان كمك بسيار خوبي براي تبديل مخاطبان به مشترين واقعي است.


5. اعتبار خود را بالا ببريد


بياييد دو گروه فرضي از وب سايت هاي متفاوت را با هم مقايسه كنيم. در گروه اول، سي ان بي سي، بارونزف و وال استريت ژورنال قرار دارند و در گروه دوم، هيچ نام برجسته اي وجود ندارد. آيا پاسخ به اين سؤال كه كدام گروه، به شما اعتبار مي دهد، نياز به صرف زماني براي فكر كردن دارد؟ مسلماً نه!


حال پس از يادآوري اين مثال ساده، باز گرديم به اهميت و نقش روابط عمومي. اين حرفه، ابزاري بسيار قدرتمند براي بالابردن اعتبار شركت در نظر مشتريان بالقوه است. به محض آن كه اين اعتبار به دست آمد، فايق شدن بر آن براي رقباي تان بسيار دشوار خواهد بود.


6. ترديدها را بزداييد


بياييد يك بار ديگر دو وب سايت فرضي را در نظر بگيريم. هر دو، بخش اخبار دارند. اولي سابقه اي از انتشار مداوم بيانيه هاي مطبوعاتي درباره موضوعاتي شامل همايش هايي كه شركت در آنها حضور دارد، جوايز كسب شده، و محصولات جديد را دارد. دومي نيز فهرستي از بيانيه هاي مطوعاتي را دارد اما آخري آنها 9 ماه پيش بوده است.


وب سايت اول، بازديدكننده را مطمئن مي سازد كه شركت در جنب و جوش و در تكاپو است. اين، قدرت روابط عمومي مداوم است- احتمالاً همان چيزي كه براي تصميم گيري براي خريد، برگ برنده شركت به شمار آيد.


7. قدم اول را برداريد


اگر در شركت، فردي تصميم گيرنده بوديد و ايميلي سرد (ايميلي كه فرستنده آن ناشناس است و بدون هماهنگي ايميل را ارسال كرده است) دريافت مي كرديد، كدام يك ممكن بود توجه تان را به آن جلب كند؟


• پي دي اف دفترچه راهنماي فروش؛ يا


• لينك مقاله اي مطبوعاتي درباره وب سايت تان


پوشش خبري، يك آغاز كننده فوق العاده مكالمه و گام اول براي جك شدن در ذهن مشتريان بالقوه است. اين براي شركت هاي بنگاه به بنگاه روشي عالي است. البته براي شركت هاي از نوع بنگاه به مصرف كننده عامل رواني بسيار تأثير گذاري به شمار مي آيد.

8. از محتواهاي هميشه سبز غافل نشويد


نمايش تبليغات پولي آنلاين با تمام شدن بودجه متوقف مي شود. اما مقاله خبري تا مدت ها در دسترس باقي مي ماند. هنگامي كه يك مشتري بالقوه بخواهد نام شركت تان را جستجو كند، با ديدن يك مقاله درباره ويژگ هاي محصولات تان، نسبت به زمينه فعاليت تان آگاه خواهد شد. حتي اگر فعاليت هاي خود را متوقف كنيد نيز، آن مقاله همچنان باقي خواهد ماند. اما چه اتفاقي مي افتد اگر چيزي براي اطلاع رساني نداشته باشيد؟ گزينه هاي ديگري مانند موارد زير وجود دارند:


• كارشناسان به عنوان منابع معتبر: مي توانيد كاري كنيد كه خبرنگاران و دبيران مطبوعاتي بدانند كه مديران خبره شركت تان به عنوان منابع ارائه اطلاعات معتبر و نظرات كارشناسي در دسترسند.

• انجام نظرسنجي: مطبوعات، عاشق نتايج نظرسنجي ها هستند و به همين دليل، اين گزينه يكي از بهترين ها براي تبديل كردن شركت تان به يك هويت پيشتاز در صنعت تخصصي تان است.

• مقاله سفيد يا اينفوگرافيك: اطمينان حاصل كنيد كه موضوع، متناس با شرايط كنوني، مرتبط با زمينه فعاليت، و البته آموزشي است. البته توجه به يك مووع اهميت حياتي دارد: اينكه از تعريف از خود بايد بپرهيزيد.


جايي كه روابط عمومي نمي تواند به فروش كمك كند.


راه‌هاي كمك روابط‌عمومي به فروش را تا اندازه‌اي بررسي كرديم اما بايد بدانيم كه اگر محصول كاستي‌هاي و عيوبي داشته باشد كه از آگاه‌سازي هم كمكي براي افزايش فروش آن بر نيايد، روابط‌عمومي نخواهد توانست به افزايش فروش منجر شود. بايد متوجه بود كه در اين صورت، مشكل، تيم روابط‌عمومي و ناتواني در ايجاد تقاضا نيست بلكه اشكال كار را بايد در راهبرد و توسعه محصول جستجو كرد. لازم است پيش از انجام فعاليت‌هاي روابط‌عمومي، نسبت به بي نقص بودن محصول اطمينان حاصل كرد.

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط‌عمومي ايران (شارا)