شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : از «شهروند خبرنگاري» تا «مدير خبرنگاري»
چهارشنبه، 4 تیر 1399 - 00:12 کد خبر:43525
اطلاع رساني و روابط عمومي از قالبهاي سنتي رها شده و وارد انديشه و عمل تك تك مديران شده است. هر كسي و هر مديري، خود يك رسانه است و نمي تواند نباشد. هر مديري آشنا به فضاي مجازي نباشد، بايد عطاي مديريت را به لقايش بخشد. امروزه هر مسئولي بايد خودش، رسانه خودش باشد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| پديده «شهروند خبرنگاري» شرايطي بر جهان حاكم كرده كه هر شهروندي، خود به عنوان يك منبع خبري به شمار مي رود. منابع سنتي اطلاع رساني تغيير يافته و نقش روابط عمومي ها از قالب سنتي خارج شده و امروزه عملا روابط‌عموميها طبق سنت قديمي، منبع نيستند. اينك خود مديران دستگاهها هم، رسانه خود و دستگاه متبوع خويشند. در اين فضا و شرايط، وزير خارجه كشور هم نظرات شخصي خود را از طريق فضاي مجازي نظير فيس بوك و توئيتر و ... منتشر مي كند. رئيس جمهور هم مجبور است براي خود كانال مشخصي داشته و با استفاده از ابزارهاي فضاي مجازي، مستقيما با مردم ارتباط برقرار كند. هر وزيري براي خود كانالي جهت اطلاع رساني دارد و نمي تواند فارغ از اين فضا حركت كند. تمامي عملكرد آنان و مسئولين هم زير ذره بين فضاي مجازي است. كسي نمي تواند خود را بي نياز از اين فضا تصور كند.


روابط عمومي ها تغيير يافته و از نقش سنتي خود جدا شده اند. بروشور، جزوه، بنر و سي دي هاي مستندسازي و ... جاي خود را به اطلاع رساني آنلاين و به روز داده است. در عين حال بسياري از سيستم هاي مديريتي در قالب سنتي جا مانده اند و اين چنين است كه تصور مي شود عملكرد دولت ديده نمي شود و خاموشي و سكون اين فضا را گرفته است چون از فضاي مجازي و تغييرات زمان جا مانده اند. فضاي خبري و اطلاع رساني در دنيا، رو به تغيير و تحول دارد و بايد مديران هم در بينش و تصورات و تفكرات خود تغيير ايجاد كنند تا در اين سرعت تغييرات، از مردم جا نمانند. نبايد زمان و اقتضائات زماني از سيستم هاي اداري ما سبقت گرفته و برخي از سيستم هاي مديريتي و دولتي ما از رقابت جا مانده و در قوالب اطلاع رساني 10 سال قبل دست و پا زنند.


مردم با بنر و پارچه نوشته و سي دي هاي ساختگي كاري ندارند و اقبالي نسبت به آن نشان نمي دهند. آنها عملكرد سيستم هاي دولتي و مديريتي را در فضاي آنلاين جستجو مي كنند. آنها خواهان پاسخگويي و فعاليت و اقدام آنلاين و فوري هستند. كسي را و مديري را گريزي از اين فضا نيست. اطلاع رساني و روابط عمومي از قالبهاي سنتي رها شده و وارد انديشه و عمل تك تك مديران شده است. هر كسي و هر مديري، خود يك رسانه است و نمي تواند نباشد. هر مديري آشنا به فضاي مجازي نباشد، بايد عطاي مديريت را به لقايش بخشد. امروزه هر مسئولي بايد خودش، رسانه خودش باشد.


در طي چند سال اخير بخشي از بدنه ناهمگون دولت يازدهم در فضايي كه اغلب مردم و علاقه مندان اخبار و اطلاعات در فضاي تلگرام حاضر بودند، استفاده از فضاي مجازي از جمله تلگرام را براي اطلاع رساني عملكرد دستگاه هاي دولتي محدود كردند آن هم در شرايطي كه وزيران مربوطه صاحب كانال شخصي در تلگرام بودند و اين نشان از تناقض آشكار در بدنه مديريت اجرايي بود.

 

دولت يازدهم مي توانست با بهره گيري از بهترين كادرهاي اطلاع رساني در فضاي مجازي، تهديد را به فرصت تبديل و براي قشر عظيمي از مردم تاثير مطلوبي بگذارد ولي دولت صرفا مجاري اطلاع رساني خود را محدود به يك روزنامه و يك خبرگزاري كرد كه طبيعتا تاثيرگذاري آنها محدودتر از ديگر كانال هاي اطلاع رساني بود.


اينك اگر هر شهروندي به عنوان يك منبع، براي يك خبر باشد، چرا مديران ما نخواهند و يا نتوانند خود يك «مدير خبرنگار» يا «مدير رسانه» باشند؟