شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مشكلات و چالش‌هاي شركت‌ها در استفاده از مديريت پروژه نمونه كارها
یکشنبه، 24 فروردین 1399 - 18:36 کد خبر:42407
سازمانها مي توانند هنگام استفاده از شيوه هاي مديريت پروژه نمونه كارها با مشكلاتي روبرو شوند. همچنين صحيح است كه آنها مي توانند با تلاش براي به دست آوردن تخصص و مهارت بيشتر، كاهش فاصله بين پروژه ها و استراتژي، عملكرد و نتايج خود را بهبود بخشند و در تخصيص منابع در پروژه ها متفكر تر باشند.



يكي از مشكلاتي كه شركت ها هنگام استفاده از PPM با آن روبرو هستند اين است كه مديران نمونه كارها برخي از تكنيك هاي ارزيابي نمونه كارها را براي استفاده بسيار دشوار مي بينند. آنها نمي توانند ارتباط بين پروژه ها و منابع را تشخيص دهند.

پيدا كردن مديراني كه مهارت كافي براي مديريت پروژه داشته باشند، بسيار دشوار است. در واقع، براي مديريت مؤثر پروژه نمونه كارها، مديران بايد تركيبي از توانايي ها را داشته باشند. اول از همه، آنها بايد بازار را كه در حال حاضر در خدمت آنها هستند و اهداف سازماني و رقبا را بسيار خوب بشناسند. سپس مهارتهاي ديگري نيز وجود دارد كه مهم هستند: نحوه مديريت پروژه ها، نحوه تعادل منابع، چگونگي مقابله با مشكلات سياسي و چگونگي برقراري ارتباط موثر.

همانطور كه مي توانيد تصور كنيد، يافتن مديراني كه در تمام اين توانايي ها سرآمد باشند چالش برانگيز است. توانايي هايي كه در انتخاب پروژه هاي مناسب براي نمونه كارها بسيار مهم است.

عدم اتصال به استراتژي شركت
مشكلي ديگر كه شركتها هنگام استفاده از PPM (منابع، برنامه ريزي، تجزيه و تحليل و مديريت پروژه ها و تجارت) با آن روبرو هستند اين است كه بيشتر اوقات عدم ارتباط بين پروژه ها و استراتژي وجود دارد. در حقيقت، مطالعات نشان مي دهد كه مديران پروژه از اين واقعيت كه اكثر پروژه ها به استراتژي شركت مرتبط نيستند، شكايت دارند. در نتيجه، كارمندان احساس مي كنند كه در بسياري از پروژه هاي غيرضروري كار مي كنند.

اين اتفاق زماني مي افتد كه مديريت پروژه نمونه كارها به روش اشتباه اعمال شود. اساساً، مديران پروژه هايي را انتخاب مي كنند كه هيچ هدف استراتژيكي ندارند و با استراتژي سازمان مطابقت ندارند. در نتيجه، بودجه شركت ها صرف هزينه در پروژه هايي مي شود كه منعكس كننده اولويت هاي استراتژيك تجارت نيست.

ايجاد يك مديريت نمونه كارها كه منعكس كننده استراتژي شركت باشد براي شركت ها چالش برانگيز و مهم است. براي رسيدن به اين هدف، آنها بايد از تعريف يك استراتژي و چشم انداز بلند مدت روشن شروع كنند.

مشكلات در تعادل منابع
آخرين مشكلي كه مي خواهيم در اينجا تحليل كنيم اين است كه تخصيص و مديريت منابع براي هر پروژه دشوار است بدون اينكه كمبود منابع براي كل نمونه كارها داشته باشد.

مطالعات نشان مي دهد كه تخصيص منابع بايد يكي از فعاليتهاي اصلي در مديريت پروژه نمونه كارها باشد. علاوه بر اين، تخصيص منابع طبق استراتژي شركت بايد انجام شود.

يكي از دلايل عدم موفقيت در تخصيص منابع اين است كه معمولاً مديران پروژه براي تأمين منابع بهتر، بر اولويت پروژه تأكيد مي كنند.

يادت باشه
سرانجام، ما ديديم كه سازمانها مي توانند هنگام استفاده از شيوه هاي مديريت پروژه نمونه كارها با مشكلاتي روبرو شوند. همچنين صحيح است كه آنها مي توانند با تلاش براي به دست آوردن تخصص و مهارت بيشتر، كاهش فاصله بين پروژه ها و استراتژي، عملكرد و نتايج خود را بهبود بخشند و در تخصيص منابع در پروژه ها متفكر تر باشند.

 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)