شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : روابط عمومي چه نقشي در بهبود ارتباطات سازماني دارد؟
سه شنبه، 19 فروردین 1399 - 00:47 کد خبر:42329
آن چه كه بيش از پيش بايستي به آن توجه كرد اثرگذاري فعاليت هاي روابط عمومي در قالب تنظيم ارتباطات و توسعه آن بر كسب و كار شركت، درآمد زايي و توسعه فعاليت هاي آن به عنوان يك بخش جدايي ناپذير و حياتي از بدنه سازمان است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| ارتباط محوري است كه جهان بر پايه آن مي چرخد و علم، صنعت و هنري را نمي شناسيم كه از اين موضوع بي نصيب باشد. ارتباطات صحيح، خوب و كاربردي حال خوب را براي افراد و سازمانها رقم مي زند و اين را نبايد از ياد ببريم كه نهادها را افراد مي سازند و ارتباط بين آن ها شكل دهنده سازمان است. افراد به عنوان سرمايه هاي انساني و بالاترين دارايي هر سازماني اگر روابط خوبي با خالق خود، خانواده خود و خانواده سازماني شان برقرار نمايند سلامت ساختارها، بهبود كاركردها، بقا و توسعه سازمان خود را رقم خواهند زد.


ارتباطات در هر سازمان سطوح و انواع متنوعي دارد و اين وجود ارتباطات است كه مبناي شكل گيري ساختار سازمان را فراهم مي نمايد كه آجر بناي اصلي هر سازماني است كه پا به عرصه وجود مي گذارد. آن چه مسلم است جايگاه هاي سازماني، نقش ها، سياست گذاري، همه و همه بر مبناي نوع ارتباطات موجود، گذشته و آتي تدوين مي شوند و بر مبناي كاركردها و توسعه اين ارتباطات، تعاريف، سياست گذاري ها و برنامه ريزي هاي سازماني نيز مورد برنامه ريزي مجدد، باز تعريف و بازنگري قرار مي گيرند.


در سطوح مختلف ارتباط يك سازمان بر مبناي موقعيت مخاطب با انواع ارتباطات درون سازماني، برون سازماني و بين سازماني مواجه هستيم.


همان گونه كه در هر علم و صنعتي، متخصصين آن بايستي امور را در دست بگيرند، هرگاه بحث ارتباطات براي يك سازمان پيش مي آيد، ناخودآگاه اولين گزينه ذهني ما مديران و كارشناسان و فعالان حوزه روابط عمومي در آن سازمان، خواهد بود.


بحث تنظيم ارتباطات سازماني يكي از وظايف و تخصص ها در حوزه كار گسترده روابط عمومي است كه همواره بايستي با ظرافت، بر مبناي روش هاي علمي و كاملاً هنرمندانه به سرانجام برسد. وظيفه اي خطير كه همواره بايستي در حال بازنگري، بهسازي و توسعه باشد، زيرا كه تحولات در يك سازمان از يك سو، انواع رفتارهاي ارتباطي سازمان و سرمايه هاي انساني آن اثرگذار بوده و از سوي ديگر خود مجدداً از نتيجه اين تحولات و تغييرات متأثر مي شود و اين به مثابه يك چرخه پويا بين بنيادهاي ارتباطات سازمان دائماً در حال حركت و جنب و جوش است كه گردش صحيح اين چرخه به منزله حركت آن سازمان به سمت هدف و در مسير توسعه خواهد بود.


به خاطر داشته باشيم شناخت ويژگي هاي هر جايگاه و سرمايه هاي انساني مخاطب ما، در آن جايگاه و نحوه تعامل شخصيت هاي حقيقي و حقوقي در قالب اصول حاكميت شركتي مواردي است كه قطعاً روابط عمومي با توجه ويژه و موشكافي در آن ها مي تواند، به درستي و به شكلي بنيادي و اثر بخش به ايفاي نقش بپردازد. آن چه در اداي صحيح اين رسالت مي تواند، تسريع كننده باشد، ديدگاه سطوح عالي در يك سازمان و اعتقاد آن ها به فعاليت و رسالت و حياتي بودن جايگاه آن در سازمان خود مي باشد و از آن جا كه در اغلب ساختارها ارتباط مستقيم بين مديريت ارشد و مسئولين اين حوزه لحاظ شده است، اهميت اين باور بارها بيشتر از قبل خواهد بود.


آن چه كه بيش از پيش بايستي به آن توجه كرد اثرگذاري فعاليت هاي روابط عمومي در قالب تنظيم ارتباطات و توسعه آن بر كسب و كار شركت، درآمد زايي و توسعه فعاليت هاي آن به عنوان يك بخش جدايي ناپذير و حياتي از بدنه سازمان است.


روش هاي متنوع براي توسعه ارتباطات در يك سازمان در تعاملات داخلي و خارجي اش در بسترهاي سنتي و نوين قابل پياده سازي بوده و همين وجود تنوع بي نهايت در اين زمينه است كه به نوعي خود سرزمين فرصت هاست براي خلق خانواده هاي سازماني يكپارچه و يكدل و افراد از الگوي ارتباطات سازماني خود مي توانند، برداشت هاي مثبتي را براي تنظيم و بهبود ارتباطات شخصي خود در سطح خانه و جامعه داشته باشند و اين همان جهان زيباست با ارتباطات سالم و زيبا.


روابط‌عمومي يك سازمان در جايگاه مشاوري هوشمند و راهبردي همفكر و چراغ راهي دركنار ساير اركان يك سازمان براي مديريت ارشد آن خواهند بود و در تصميم سازي ها نقشي كليدي را ايفا مي كنند.


اين نكته را نيز در پايان نبايد از ياد برد كه جنس ارتباطات و كيفيت آن همواره در سطح فرد، خانواده، جامعه، ملت ها و جهاني عاملي است تعيين كننده كه فرداهاي روشن ما را رقم مي زنند. فرداهايي با روزهايي كه حاضرين در هر سوي ارتباط خشنود و راضي هستند.