شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش تصويرسازي ذهني بر نگرشهاي طرفداران محيط زيست
یکشنبه، 18 خرداد 1399 - 08:10 کد خبر:42022
نتايج اين مطالعه نشان مي دهد كه استفاده از تصاوير هيجاني مي تواند يك استراتژي مؤثر براي تغيير نگرش و رفتارهاي پيرامون تغييرات آب و هوايي و ساير موضوعات محيطي باشد. تصاوير با بار احساسي بيشتر به عنوان تصاوير ذهني دروني مي شوند كه در تعيين اهداف رفتاري نقش دارند.


شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| نتايج اين مطالعه نشان مي دهد كه استفاده از تصاوير هيجاني مي تواند يك استراتژي مؤثر براي تغيير نگرش و رفتارهاي پيرامون تغييرات آب و هوايي و ساير موضوعات محيطي باشد. تصاوير با بار احساسي بيشتر به عنوان تصاوير ذهني دروني مي شوند كه در تعيين اهداف رفتاري نقش دارند.

متخصصان روابط عمومي كه با چالش دشوار تغيير نگرش نسبت به مسائل زيست محيطي روبرو هستند بايد ارزيابي كنند كه كدام تصاوير، تصاوير ذهني واضح ايجاد مي كنند و از آنها در ارتباطات خود استفاده كنند.

 

ارتباطات زيست محيطي اغلب از تصاوير جهاني يا انتزاعي استفاده مي كند كه به انتقال ارتباط شخصي كمك نمي كند. درعوض، تصاويري كه اطلاعات مشخصي در مورد مسائل زيست محيطي مانند تأثيرگذاري بر فضاهاي محلي يا آشنا ارائه مي دهند، مناسب تر هستند. اين استراتژي ممكن است براي برقراري ارتباط با مباحث ديگري كه درك و ارتباط با آنها دشوار است نيز مفيد باشد.

تغيير نگرش و رفتار مردم در مورد تغيير اوضاع و احوال و ساير مسائل زيست محيطي مي تواند دشوار باشد زيرا آنها اطلاعات را بسيار پيچيده مي يابند يا تأثير آن را در نظر نمي گيرند. ارائه تصاوير، مانند عكس ها، يك استراتژي ارتباطي است كه معمولاً مورد توجه قرار مي گيرد، زيرا آنها توجه را به خود جلب مي كنند، واكنش هاي احساسي را برانگيخته و اطلاعات پيچيده را به روشي قابل دسترسي تر منتقل مي كنند.

 

ويژوالها همچنين از پيشرفت تصاوير ذهني پشتيباني مي كنند كه به تغيير نگرش و ايجاد انگيزه در اهداف و رفتار كمك مي كند. با اين حال، تحقيقات در مورد نحوه استفاده از تصاوير محيطي در رسانه ها نشان مي دهد كه آنها بيش از حد انتزاعي هستند يا فاقد زمينه كافي براي ارائه تغييرات آب و هوايي به عنوان يك موضوع مربوط به شخص هستند. در نتيجه، افراد تصاوير را در تصاوير ذهني خود دروني نمي كنند.
 

اين يافته ها نشان مي دهد كه تصاوير محيطي كه در رسانه ها يديده مي شوند، به عنوان تصويري ذهني كه بر نگرش و رفتار تأثير مي گذارد، دروني مي شوند. استفاده از تصاويري با بار هيجاني كه نشانگر ارتباط شخصي است، مي تواند به افراد در شكل گيري تصاوير ذهني واضح تر كمك كند.