شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گزارش اعتماد سنج ادلمن سال 2020 منتشر شد/ مردم به هيچ يك از چهار مؤسسه اجتماعي دولت، تجارت، تشكل هاي مردم نهاد و رسانه ها اعتماد ندارد
دوشنبه، 28 بهمن 1398 - 23:27 کد خبر:41758
دولت كمتر از نهاد ديگر منصف به نظر مي رسد. 57 درصد عموم مي گويند كه دولت در خدمت تعداد انگشت شماري از افراد است در حاليكه 30 درصد باور دارند دولت منافع همه را در نظر دارد.



 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| گزارش اعتماد سنج ادلمن (Edelman) سال 2020 نشان مي دهد كه با وجود اقتصاد جهاني قوي و اشتغال تقريبا كامل، مردم به هيچ يك از چهار مؤسسه اجتماعي كه اين مطالعه بررسي مي كند يعني دولت، تجارت، تشكل هاي مردم نهاد و رسانه ها اعتماد ندارد.

 

به گزارش سرويس ترجمه شارا، علت اين تناقض را مي توان در ترس افراد نسبت به آينده يافت كه اين زنگ هشداري براي موسسات ماست كه راهي موثرتر براي اعتمادسازي بيابيم: متعادل سازي كارداني با رفتار اخلاقي.


رشد فزاينده بي عدالتي اعتماد را سست مي كند

از بيست سال پيش كه موسسه قابل اعتماد روابط عمومي ادلمن، سنجش ميزان اعتماد را آغاز كرد رشد اقتصادي آن افزايش يافت. اين در آسيا و خاورميانه ادامه پيدا كرد اما نه در بازارهاي توسعه يافته، زيرا آنجا نابرابري درآمد عامل مهم تري است. بيشتر پاسخ دهندگان در بازارهاي توسعه يافته باور ندارند كه در پنج سال آينده وضعيت بهتري خواهد داشت. بيش از نيمي از پاسخ دهندگان در سطح جهان بر اين باورند كه آسيب هاي سرمايه داري به شكل كنوني از فوايدش بيشتر است.


نتيجه اين امر وجود دنيايي است كه در آن دو نوع واقعيت درباره اعتماد وجود دارد. عموم مردم مطلع، ثروتمند، تحصيل كرده و كساني كه به اخبار گوش مي دهند، به مراتب اعتماد بيشتري به نهادهاي مختلف نسبت به جمعيت انبوه دارند. در اكثر بازارها، كمتر از نيمي از جمعيت انبوه به مؤسسات اعتماد مي كنند. در حال حاضر 8 بازار وجود دارد كه نشان مي دهد هميشه شكاف زيادي بين اين دو دسته مخاطب وجود دارد و اين يعني نابرابري هشدار دهنده اعتماد.


نيروي محركه بي اعتمادي حس فزاينده نابرابري و بي عدالتي است. تصور اين است كه نهادها به جاي در نظر گرفتن كليه افراد، به نفع تعداد كمي از افراد كار مي كنند


دولت كمتر از نهاد ديگر منصف به نظر مي رسد. 57 درصد عموم مي گويند كه دولت در خدمت تعداد انگشت شماري از افراد است در حاليكه 30 درصد باور دارند دولت منافع همه را در نظر دارد.


ترس، اميد را تحت الشعاع قرار مي دهد
به دليل بدبيني فزاينده پيرامون سرمايه داري و عادلانه بودن سيستم هاي اقتصادي فعلي، ترس هاي عميقي از آينده وجود دارد. 83 درصد از كاركنان مي گويند كه ترس هايي از اين جمله دارند: از دست دادن شغل، ركود اقتصادي، كمبود مهارت، رقبا خارجي ارزان تر، مهاجراني كه براي پول كمتر كار مي كنند، اتوماسيون، انتقال شغلشان به كشورهاي ديگر.


اين موضوعات به همكاري بيشتر بين نهادها نيازمند است. هيچ نهاد واحدي نمي تواند به تنهايي اين چالشهاي پيچيده را حل كند. فقط در حدود يك سوم افراد معتقدند كه تجارت با همكاري تشكل هاي مردم نهاد يا دولت خوب عمل مي كند.


كسب و كار بايد در حل تناقض اعتماد پيشگام باشد زيرا بيشترين آزادي عمل را دارد و دستورات فوري آن مشخص است. تعداد زيادي از پاسخ دهندگان بر اين باورند كه وظيفه تجارت است كه دستمزدهاي مناسب پرداخت كند (83 درصد) و براي كارگراني كه مشاغل آنها با تهديد اتوماسيون (79 درصد) روبروست بازآموزي ارائه دهند. با اين وجود كمتر از يك سوم مردم به اين نوع تجارت اعتماد دارند.


اعتماد: كفايت و اخلاق
امروزه مردم بر اساس دو ويژگي متمايز اعتماد مي كنند: صلاحيت (تحقق وعده ها) و رفتار اخلاقي (انجام كار صحيح و تلاش براي بهبود جامعه).


گزارش ميزان اعتماد فاش مي كند كه هيچ يك از چهار نهاد ذكر شده هر دو اين فاكتورها را ندارند. كسب و كار در صدر صلاحيت ها قرار دارد و داراي 54 امتياز بيشتر به نسبت دولت به عنوان نهادي است كه كارش را خوب انجام مي دهد (64 درصد در مقابل 10 درصد). تشكل هاي مردم نهاد از لحاظ رفتار اخلاقي نسبت به دولت (يك شكاف 31 امتيازي) و تجارت (شكاف 25 امتيازي) برتري دارند. دولت و رسانه هر دو بي كفايت و غير اخلاقي تلقي مي شوند.


اعتماد به طور غيرقابل انكار با انجام كار صحيح مرتبط است. پس از رديابي 40 شركت جهاني طي يك سال گذشته از طريق چارچوب مديريت اعتماد ادلمن، دريافته ايم كه محرك هاي اخلاقي مانند صداقت، قابليت اتكا بودن و هدف، 76 درصد از ميزان كل اعتماد را تشكيل مي دهند، در حالي كه صلاحيت تنها 24 درصد اين مقدار كل را شامل مي شود.


شراكت: فرصتي براي ايجاد اعتماد
امسال، ما از پاسخ دهندگان ادلمن خواسته ايم كه به ما بگويند كه هر موسسه در ليست بلند مسائلي كه جامعه را به چالش مي كشد، چقدر خوب عمل مي كند. پايين ترين امتياز براي سازمان هاي مردم نهاد، تجارت و دولت، مربوط به مشاركت است. اين نهاد ها شريك خوبي براي يكديگر محسوب نمي شوند. بازآموزي براي مشاغل موضوع مهمي است كه به مشاركت بين تجارت و دولت نياز دارد. بيش از چهار از 10 نفر مي گويند كه براي حل اين مشكل بيشترين اعتماد را به مشاغل دارند، اما آن ها بدون كمك دولت نمي توانند اين با اين موضوع دست به گريبان شوند.


در مورد اين موضوع و ساير مسائل، همكاري فرصتي اساسي است كه نهادهاي ما براي پيشرفت جامعه و تقويت اعتماد مردم نسبت به خود دارند.


منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)