شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ادعاي پايه‌گذار فيس‌بوك در مبارزه با اطلاعات جعلي
یکشنبه، 27 بهمن 1398 - 20:03 کد خبر:41757
پايه‌گذار فيس‌بوك از شناسايي و حذف كارزارهاي اطلاعاتي و دروغ‌پراكني هدايت‌شده از سوي برخي كشورها مانند ايران در فيسبوك سخن مي‌گويد. فيس‌بوك با هوش مصنوعي و هزينه ميلياردها دلار به جنگ اطلاعات و هويت‌هاي جعلي مي‌رود.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| پايه‌گذار فيس‌بوك از شناسايي و حذف كارزارهاي اطلاعاتي و دروغ‌پراكني هدايت‌شده از سوي برخي كشورها مانند ايران در فيسبوك سخن مي‌گويد. فيس‌بوك با هوش مصنوعي و هزينه ميلياردها دلار به جنگ اطلاعات و هويت‌هاي جعلي مي‌رود.

به گزارش شارا به نقل از وله، كارزارهاي دروغ‌پراكني و ضداطلاعاتي و تلاش‌هاي صورت‌گرفته در مسير تأثيرگذاري بر افكار عمومي با دستكاري اطلاعات و پخش اخبار جعلي، يكي از مشكلات اساسي فيسبوك و ديگر شبكه‌هاي اجتماعي است.

مارك زاكربرگ مدير فيسبوك در كنفرانس امنيتي مونيخ (۱۴ تا ۱۶ فوريه/ ۲۵ تا ۲۷ بهمن)، از چگونگي مبارزه اين كنسرن با محتواي غيرقانوني و اميدهايي كه به هوش مصنوعي براي شناسايي و حذف اين گونه محتواها و اكانت‌هاي جعلي بسته شده، سخن گفت.

زاكربرگ اظهار داشت كه همكاران او تنها در طول سال گذشته ۵۰ مورد كارزار اطلاعاتي هماهنگ‌شده (دروغ‌پراكني يا اطلاعات دستكاري‌شده با هدف تأثيرگذاري مشخص) را كشف و حذف كرده‌اند. او به موردي از اين كمپين‌هاي حذف شده در هفته‌ي گذشته از روسيه با هدف قرار دادن اوكراين و كمپيني از ايران كه هدفش آمريكا بوده است، اشاره مي‌كند.

حذف يك ميليون حساب كاربري جعلي
زاكربرگ مي‌گويد كه فيسبوك پيوسته در حال بهتر شدن است و به حذف تقريبا يك ميليون اكانت جعلي در اين اواخر اشاره كرده مي‌گويد: «بخش بزرگي از اين اكانت‌ها ظرف چند دقيقه پس از ثبت شدن، پاك شدند.»

ده سال پيش، زماني كه مارك زاكربرگ در دوران دانشجويي خود فيسبوك را پايه نهاد، جهان و اطلاعات در گردش و موضوع‌ها جنس ديگري داشتند. زاكربرگ در كنفرانس امنيتي مونيخ از درسي كه اين كنسرن از مداخلات و كمپين‌هاي دروغ‌پراكني در جريان انتخابات سال ۲۰۱۶ آمريكا گرفت، سخن مي‌گويد. با وجود اين، پايه‌گذار فيسبوك تأكيد مي‌كند كه فيسبوك همچنان شبكه‌اي است كه ميليون‌ها نفر براي انجام كارهاي خوب، براي ارتباط‌ و ايجاد شبكه از آن استفاده مي‌كنند.

زاكربرگ در پاسخ به پرسش ايشينگر، رئيس كنفرانس امنيتي مونيخ كه تا چه اندازه بايد نگران اين دخالت‌ها در انتخابات بود، گفت: «مطمئنا تهديدات گوناگوني وجود دارد. ما و همه شركت‌هاي اينترنتي ديگر، به فعاليت‌هاي اطلاعاتي را (چگونگي كار با اطلاعات را) كه از سوي روسيه و ديگر كشورها در جريان بود، به تدريج پي برديم.»

"حذف ۹۹ درصد از تبليغات تروريستي پيش از رويت كاربران"
زاكربرگ از ۳۵ هزار كارمند اين كنسرن كه فعاليت اصلي‌شان بازبيني محتوا از نظر امنيتي است سخن مي‌گويد. او به "۲۰ مقوله‌ي گوناگون در رابطه با محتواي غيرقانوني" اشاره مي‌كند كه فيسبوك آنها را زير نظر دارد و به نقش هوش مصنوعي در حذف محتواي غيرمجاز پيش از آنكه اين محتوا حتي از سوي كاربران رويت شود، اشاره مي‌كند.

به گفته‌ي او، هوش مصنوعي ۹۹ درصد از تبليغات تروريستي از سوي خلافت اسلامي (داعش) يا شبكه القاعده را پيش از مشاهده‌ي كاربران، شناسايي و حذف مي‌كند. مقوله‌ي نفرت‌پراكني و سخنان نفرت‌پراكنانه به گفته‌ي زاكربرگ مقوله‌اي دشوارتر است و هوش مصنوعي هنوز بايد در اين زمينه آموزش ببيند تا بتواند تفاوت‌هاي ظريف را هم شناسايي كند.

زاكربرگ در پاسخ به خبرنگار نيويورك تايمز كه پرسيد چرا فيسبوك همانند روزنامه ها مسئوليت محتوا را برعهده نمي‌گيرد، با اشاره به صدها ميليارد محتوايي كه در خدمات گوناگون اين كنسرن منتشر مي‌شوند، اين مقايسه را اشتباه دانست. او اما با وجود اين بر "ضرورت تنظيمات" تأكيد كرد و گفت: «هر چه هوش مصنوعي بهتر و زبده‌تر شود، ما هم بهتر مي‌شويم.»

زاكربرگ بودجه‌ كنوني اختصاص داده شده به امنيت و تهديدات اطلاعاتي در اين كنسرن را بيشتر از تمامي درآمد فيسبوك در سال ۲۰۱۲، به هنگام ورود فيسبوك به بازار بورس مي‌داند.