شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ده تصميم سال نو براي نويسنده ها
جمعه، 4 بهمن 1398 - 13:00 کد خبر:41461
بياييد با شروع سال نو، شفافيت، موجز و مختصر بودن را در اولويت قرار دهيم و از علائم نگارشي با دقت استفاده كنيم. بياييد در طلوع اين سال و دهه جديد، عادات هوشمند نويسندگي را فرا بگيريم يا آن ها را تقويت كنيم.



 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-||نويسنده| راب رينالدا |||مترجم|حنانه باقريان|| بياييد با شروع سال نو، شفافيت، موجز و مختصر بودن را در اولويت قرار دهيم و از علائم نگارشي با دقت استفاده كنيم.


بياييد در طلوع اين سال و دهه جديد، عادات هوشمند نويسندگي را فرا بگيريم يا آن ها را تقويت كنيم.


در زير فهرستي از ده فن كه بهتر است فرا بگيريم آمده است:
1. موضوع را شفاف انتخاب كنيد.
انجام اين كار به شما (به عنوان نويسنده)، خواننده ها و همچنين ويراستار كه متن را شكل مي دهد، كمك مي كند. مهم است كه نه تنها بدانيد چه مي خواهيد بگوييد بلكه بدانيد چه مطلبي اضافه است و در قالب مقاله، داستان يا ايميلي جداگانه بهتر عمل مي كند.


2. روي دستاورد خواننده از مطلب تمركز كنيد.
به خصوص وقتي پاي زندگي حرفه اي مان به ميان مي آيد، معمولا ما يك متن را مي خوانيم كه از آن چيزي ياد بگيريم. ما به عنوان خواننده از خود مي پرسيم اين مطلب چطور به من كمك مي كند در شغل فعلي ام پيشرفت كنم؟ علاوه بر بيان و تقويت دستاورد خواننده بيشتر از "من" بر "شما" تمركز كنيد چون اين باعث مي شود خواننده بيشتر درگير مطلب شود و به خواندن ادامه بدهد.


3. يك راست برويد سر اصل مطلب.
حكايات بخش مهمي از فرآيند داستان سرايي هستند اما شما مي توانيد با بيان رك و راست بحث تان و سپس آوردن داستاني روشنگر كه موضع گيري يا بينش شما را تاييد مي كند به خواننده كمك كنيد.


4. استفاده از لغات تخصصي را به حداقل برسانيد.
علائم اختصاري صنايع، اجتناب ناپذير هستند و تندنويسي منجر به ذخيره زمان مي شود اما استفاده مكرر از عبارات تكراري باعت مي شود متن براي خواننده خسته كننده بشود. به علاوه اين موضوع نوعي كمبود خلاقيت را مي رساند. به جاي استفاده خسته كننده از تصويرسازي تكراري، پوسته گونه جديدي از صدف را باز كنيد و ياقوت خرد را بيرون بياوريد.


5. عامدانه علامت گذاري كنيد.
علائم نگارشي مانند تابلوهاي راهنمايي و رانندگي هستند كه خوانندگان را هدايت مي كنند. همانطور كه تابلوي ميزان سرعت جايگزين مناسبي براي تابلوي توقف نيست، علائم نگارشي را نيز نمي توان به جاي هم استفاده كرد.


6. روان بنويسيد.
در طول جمله ها و ساختار آن ها تنوع داشته باشيد وگرنه خواننده ها به خواب مي روند يا بدتر از آن به منابع اطلاعاتي ديگر مراجعه مي كنند. همچنين در مقدمه از عبارات زيبا استفاده كنيد كه بقيه مطلب شما با استقبال مواجه شود. علاوه بر آن از تكرار مكررات و استفاده از عبارات سنگين خودداري كنيد چون سرعت خوانندگان شما را كند مي كنند. تا جايي كه ممكن است ميزان عبارات سنگين را به نصف برسانيد.


7. همه نكات ليست شده را از يك نوع بنويسيد.
اگر نكته ها از نوع اسم هستند همگي بايد اينگونه باشند و اگر مانند اين مقاله فهرستي از جملات امري تشكيل شده، همه نكات بايد به صورت جمله امري ذكر شوند.


8. همه چيز را بازبيني كنيد.
اگر نقل قولي را مطرح كرده ايد و منبع آن را مي نويسيد مطمئن شويد كه املاي آن صحيح است. دقت كنيد كه مثلا كلمات "حيات" و "حياط" يك معني را نمي دهند. مطمئن شويد كه كلمات غيرمعمول در يك زمينه به خصوص به خوبي پاسخگو هستند. مثلا كلمه cleave دو معناي متضاد دارد و هم به معني شكافتن است و هم به معني پيوستن. همانطور كه كارن كانلين برنده جايزه ويراستاري رابينسون گفته است: اگر لغتي را نمي دانيد آن را چك كنيد، اگر فكر مي كنيد آن را مي دانيد، باز هم چكش كنيد، اگر مطمئن هستيد كه آن را مي دانيد به هر حال يك بار ديگر هم چك كنيد.


9. متن را به يك ويراستار بسپاريد.
يك جفت چشم اضافي هميشه كمك مي كند. اگر در مضيقه هستيد و خودتان بايد متن را ويرايش كنيد جوري اين كار را انجام بدهيد كه اگر متن براي كس ديگري هم بود، همانطور انجام مي داديد. با همه وجود از ويراستارتان قدرداني كنيد.


10. ضرب الاجل تعيين كنيد.
براي اطمينان بهتر است زود باشيد. اغلب سوال پيش مي آيد. اگر احتياج به زمان بيشتري داريد هر چه سريع تر بگوييد. هيچكس از غافلگيري ناخوشايند خرسند نمي شود.

منبع: www.publicrelationstoday.com
منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)