شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : سمينار آموزشي مديريت روابط عمومي برگزار شد
جمعه، 20 دی 1398 - 11:43 کد خبر:41351
سمينار آموزشي مديريت روابط عمومي به همت اتاق بازرگاني، صنايع و معادن استان بوشهر و با حضور جمعي از مديران و كارشناسان روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي و اعضاي اتاق بازرگاني برگزار شد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| سيد علي رضا بهبهاني پيش از ظهر پنج شنبه در سمينار آموزشي مديريت روابط‌عمومي گفت: روابط عمومي چشم، گوش و زبان است، با توجه به اين موضوع ضرورت دارد همه -مسئولين و مخاطبان- را بشناسيم.

وي با اشاره به اصول روابط عمومي برتر اظهار كرد: درگير بودن در مديريت استراتژيك سازمان يكي از اين اصول است، اين يعني براي خودتان جايگاه بخريد. و ديگر اينكه بايد نامه نگاري را ياد بگيريد. آراسته باشيد و برخورد با شايعات منفي را از ياد نبريد.

كارشناس ارشد استراتژي هاي بازاريابي خاطرنشان كرد: روابط عمومي هرگز يكطرفه حرف نمي زند، پس از مخاطبان خود بازخورد بگيريد.

بهبهاني ضمن برشمردن اصول روابط عمومي اظهار كرد: ماهيت مديريتي و مشاوره اي كاركرد روابط عمومي، متمركز شدن تمام فعاليت هاي مربوط به روابط عمومي در يك واحد مشخص، استفاده از مدل ارتباطي دوسويه متقارن در يك روابط عمومي، مهيا بودن زمينه و فرهنگ سازماني براي فعاليت روابط عمومي، تنوع و گوناگوني در بر عهده گرفتن نقش هاي روابط عمومي و استفاده از قابليت هاي متعدد فني و علمي، و ارتباط مستقيم مديريت روابط عمومي با مديريت ارشد سازمان تعدادي از اين اصول است.

مدرس سمينار آموزشي مديريت روابط عمومي گفت: چهار نقش اساسي روابط عمومي شامل تفسيري و مشاوره اي، سخنگويي، نمايشي، و مذاكره اي است.

اين مشاور با اشاره به اينكه روابط عمومي بايد كنشي باشد نه واكنشي، افزود: مهمترين اهداف روابط عمومي پشتيباني از سازمان و تقويت روحيه آن، بهبود رابطه با ذي نفعان احتمالي، معرفي سازمان و اقدامات آن برندسازي سازمان، مقابله با رقبا و سازمان هاي جايگرين، يادآوري سازمان در ذهن جامعه مخاطب، برخورد با شايعات منفي است.

علي‌رضا بهبهاني تاكيد كرد: روابط عمومي بايد هميشه با نفر اول سازمان در ارتباط باشد و خبرگزاري ها و رسانه ها را كاملا بشناسد. اين مهم است كه كور تبليغ نكنيد، بلكه بايد بدانيد براي چه كساني خبر توليد مي كنيد. در واقع بايد براي انجام تبليغات خود هدف داشته باشيد.

وي با اشاره به انواع رفتارهاي روابط عمومي افزود: اين رفتارها شامل رفتار آگاهي دهنده (اطلاعات دهنده) كه براي اطلاع رساني و آگاه سازي و ايجاد تقاضاي اوليه مناسب؛ رفتار ترغيب كننده براي تشويق مخاطب؛ رفتار يادآوري كننده براي يادآوري و حفظ دي نفعان؛ رفتار تحكيم كننده براي تحكيم و بهبود روابط با مخاطبان كليدي و هميشگي؛ و رفتار تطبيقي يا مقايسه اي كه به طور مستقيم يا غيرمستقيم سازمان يا برند و نشان را با يك يا چند سازمان و برند ديگر مورد مقايسه قرار مي دهند.

اين كارشناس زبان بدن در روابط عمومي، خودشناسي (پنجره جوهري)، مهارت فردي مثلا سخنوري و مذاكره، تيم سازي، و رهبر بودن را مهم برشمرد.

دانش آموخته دكتراي تكنولوژي يادآور شد: اين مهم است كه خودتان را برند كنيد. همچنين دقت محيطي خود را زياد كرده و تهديدها را به فرصت تبديل كنيد.

اين مدرس انواع پيام ها را منطقي، عاطفي، اخلاقي دانست كه در ارتباط با منافع مخاطب و براي تحريك احساسات مثبت و منفي، و در جهت جذب و درك مخاطب مورد استفاده قرار مي گيرند.

وي با بيان اينكه مخاطب خودتان را بشناسيد و كور حركت نكنيد، ادامه داد: ماهيت روابط عمومي مشاركت است و بايستي با مخاطب خود تعامل داشته باشد.

مدرس كارگاه مديريت روابط عمومي اظهار كرد: سناريو مناسب را در زمان و مكان مناسب با مخاطب مناسب طرح كنيد و سعي كنيد در محتواي توليد شده از كلمات خاكستري و تكراري استفاده نشود.

وي با اشاره به اصول اساسي براي ساخت يك پيام خوب گفت: در ساخت يك پيام خوب بايد اصول آن در نظر گرفته شود. يك پيام خوب در درجه اول بايد توجه مخاطب را جلب و او را به موضوع علاقمند كند. پس از اين مرحله تمايل مخاطب را براي پيگيري موضوع افزايش دهيد چون پيگيري و تكرار مهم است و بالاخره همان پيام خوب باعث فروش كالا خدمت يا ايده مورد نظر مي شود.

سيد علي رضا بهبهاني با بيان اينكه پيام بايد درست و دقيق باشد، افزود: تصوير شفاهي از پيامي كه قرار است مخاطب از شما دريافت كند را ببينيد و پس از مشخص شدن هدف تبليغ مقدار بودجه را تعيين كرده و بعد از آن نوبت به پيام مي رسد.

اين كارشناس مهمترين ابزار روابط عمومي را تبليغات دانست و تاكيد كرد: موارد مهم در مورد تبليغات اين است كه هدف اساسي خود را مشخص كنيد و پول، پيام، رسانه و ارزيابي و روش برابري با رقبا مورد توجه قرار بگيرد.

وي تصريح كرد: امروز شبكه هاي اجتماعي دنياي روابط عمومي و رسانه را تغيير داده است، لذا خبر بايد قبل از ارسال به درستي مديريت شود. با روي كار آمدن رسانه هاي ديجيتال و عرصه بزرگراه هاي اطلاعاتي، تبليغات تحول انقلاب گونه اي را پيش رو دارد كه متاثر از تسلط رسانه ها بر جوامع بشري است.

به گزارش ايسنا، يكي از الگوهاي بسيار جالب و مورد توجه در تصوير كردن سطوح آگاهي در رفتار انساني "پنجرهٔ جوهري" است. اين نام از ابتداي اسامي كوچك دو روانشناس به نام هاي «جوزف لوفت» و «هري اينگهام» كه اين مدل را طراحي كرده‌اند گرفته شده است.

مدل پنجره جوهري پيوند فرد با اشخاص ديگر را در قالب چهار خانه نشان مي‌دهد كه هر يك خانه‌اي از يك پنجرهٔ بزرگ است و اندازهٔ هر خانه نشان دهندهٔ آگاهي -به‌ وسيلهٔ خود فرد يا ديگران- از رفتار، احساسات و انگيزه‌هاي خود است.

پنجرهٔ جوهري شامل منطقهٔ گشوده كه نشان‌دهندهٔ جنبه‌هايي از شخصيت فرد كه توسط او و ديگران معلوم است. منطقهٔ كور كه نشان‌دهندهٔ جنبه‌هايي از شخصيت فرد كه براي ديگران شناخته شده ولي براي خود فرد ناشناخته است. منطقهٔ پنهان كه نشان‌دهندهٔ جنبه‌هايي از شخصيت فرد كه براي خود فرد شناخته شده ولي براي ديگران ناشناخته است و منطقهٔ ناشناخته نشان‌دهندهٔ جنبه‌هايي از شخصيت فرد كه نه براي خود فرد شناخته شده است و نه براي ديگران.

مطابق مدل پنجره جو-هري هر قدر ناحيه عمومي افراد گسترده تر شود توان برقراري ارتباطي آنها بيشتر، انعطاف پذيري در سبك رهبري آنها گسترده تر و حالات من آنها وسيع تر مي‌شود زيرا در اين ناحيه طرفين شناخت دارند و امكان بروز تضاد ضعيف است. پس افراد براي افزايش توان ارتباطي خود بايد ناحيه عمومي را گسترش دهند.

سمينار آموزشي مديريت روابط عمومي به همت اتاق بازرگاني، صنايع و معادن استان بوشهر و با حضور جمعي از مديران و كارشناسان روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي و اعضاي اتاق بازرگاني برگزار شد.