شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : تفاوت بين پروژه ها و برنامه ها
چهارشنبه، 18 دی 1398 - 11:18 کد خبر:41311
افرادي هستند كه ممكن است يك برنامه را فقط يك پروژه بزرگ تلقي كنند. در واقعيت، برنامه ها و پروژه ها هر دو تفاوت و ويژگي هاي مشترك دارند. براي جلوگيري از سوء تفاهم احتمالي، تجزيه و تحليل تفاوت بين پروژه ها و برنامه ها مي تواند مفيد باشد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| افرادي هستند كه ممكن است يك برنامه را فقط يك پروژه بزرگ تلقي كنند. در واقعيت، برنامه ها و پروژه ها هر دو تفاوت و ويژگي هاي مشترك دارند. براي جلوگيري از سوء تفاهم احتمالي، تجزيه و تحليل تفاوت بين پروژه ها و برنامه ها مي تواند مفيد باشد.


پروژه چيست؟
يك پروژه (به عنوان كار موقت مورد نياز)، مجموعه اي از فعاليت هاي همبسته براي دستيابي به اهداف تعريف شده است. هر پروژه براي رسيدن به اهداف خود به زمان، بودجه و منابع معيني نياز دارد.


برنامه چيست؟
"يك برنامه دنباله اي از دستورات مي باشد كه نحوه انجام يك كار را براي رسيدن به هدفي از پيش تعيين شده بصورت دقيق مشخص نمايد." بعلاوه، يك برنامه را مي توان به عنوان گروهي از پروژه هاي به هم پيوسته تعريف كرد.

 

مهم است كه به ياد داشته باشيد كه يك برنامه ممكن است شامل بخش هايي از كار عملياتي نيز باشد.


چه كسي پروژه ها را مديريت مي كند؟
مدير پروژه، شخصي است كه مسئوليت مديريت پروژه ها را بر عهده دارد. در واقع، مدير پروژه اختيار و مسئوليت مديريت روزانه پروژه را دارد. وي مجبور است محصول يا خدمات مورد نياز خود را در محدوديت هزينه، زمان و كيفيت موردنظر ارائه دهد.


چه كسي برنامه ها را مديريت مي كند؟
مدير برنامه، شخصي است كه مسئوليت مديريت برنامه ها را بر عهده دارد. او (مدير) تيم هاي مختلف پروژه ها را مديريت مي كند. مدير برنامه مسئول موفقيت برنامه است. در اصل، او بايد اطمينان حاصل كند كه تمام پروژه ها كه بخشي از برنامه هستند، در راستاي هدف كلي كسب و كار قرار دارند.


يادت باشه
به طور كلي، پروژه ها هدف ارائه محصول يا خدمات خاص را دارند. در حالي كه، برنامه ها مي توانند كل سازمان را در جهت دستيابي به اهداف استراتژيك و مالي درگير و هدايت كنند.

 

منبع مرجع: شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)