شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : گزارش برگزاري كارگاه آموزشي "ارتباطات بصري و كاربردهاي آن در روابط عمومي"
سه شنبه، 24 دی 1398 - 18:00 کد خبر:41256
همزمان بر برگزاري شانزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران، كارگاه آموزشي ارتباطات بصري و كاربردهاي آن در روابط عمومي با حضور مديران و كارشناسان روابط عمومي هاي سازمان ها و نهادهاي دولتي و غير دولتي با مدرسي محمود مختاريان استاد روزنامه نگاري و مدرس دانشگاه برگزار شد.



 

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| همزمان بر برگزاري شانزدهمين كنفرانس بين المللي روابط عمومي ايران، كارگاه آموزشي ارتباطات بصري و كاربردهاي آن در روابط عمومي با حضور مديران و كارشناسان روابط عمومي هاي سازمان ها و نهادهاي دولتي و غير دولتي با مدرسي محمود مختاريان استاد روزنامه نگاري و مدرس دانشگاه برگزار شد.


به گزارش شارا، در اين كارگاه كه 24 ديماه سال جاري در مركز همايش هاي سازمان مديريت صنعتي با هدف ارتقاي سطح دانش و تجربه حرفه اي شاغلان روابط عمومي و در رابطه با طراحي معاصر و شيوه هاي ارتباط تصويري برپا شد، استاد مختاريان به تبيين و تشريح مقوله ارتباطات تصويري و كاربردهاي آن در روابط عمومي پرداخت.


وي ضمن ارايه تعاريفي از علوم بلاغي، زيباشناسي سخن يا دانش شيواسخني، زمينه هاي علوم بلاغي را شامل سياست، حقوق، روابط عمومي، بازاريابي و تبليغات تجاري ھمچون علوم انساني، علوم اديان، علوم اجتماعي و تاريخ قلمداد كرد.

وي در تبيين و معرفي سه شكل اصلي بلاغت از نگاه ارسطو شامل Ethos ايتوس، Logos آرم ها و Pathos پاتوس اظهار داشت: از نگاه ارسطو، ايتوس ويژگي هاي يك اثر ھنري است كه بيانگر شخصيت ايده آل يا تيپيك است و تحت تأثير اخلاق يك شخص قرار مي گيرد.

استاد مختاريان افزود: آرم ها مبتني بر منطق بوده و تمامي اسنادي كه توسط شركت ها يا سازمان ها توزيع مي شوند، مبتني بر آرم ها ھستند و پاتوس نيز از نگاه ارسوط مبتني بر جذابيت عاطفي مبتني بر احساس است.


استاد مختاريان در جمع مديران و كارشناسان حاضر در كارگاه آموزشي ارتباطات بصري و كاربردهاي آن خاطرنشان ساخت: مايه اصلي تصوير در ذهن انسان قرار دارد و از طريق تصوير با يكديگر رابطه برقرار مي كنيم. بدين معنا كه انتقال اطلاعات از طريق روش هاي مختلف تصويري شامل نمادها، تصاوير، نقشه ها، عكس ها پوسترها و نقاشي ها، كاريكاتور، اينفوگرافي، تايپوگرافي، نمودار، فيلم، داستان هاي تصويري و كارتون ها به انتقال ايده و پيام مورد نظر مي پردازيم.

وي فرآيند ارتباطات تصويري را ايجاد، توليد و توزيع مطالبي دانست كه از كلمات و تصاوير استفاده مي شود تا داده ها و مفاھيم و احساسات را منتقل كند.


استاد مختاريان با بيان اينكه هر تصوير داراي فرم و محتوي است گفت: منظور از فرم، قالب تصويري است كه پيام را دربردارد. به عنوان مثال كل روزنامه همان فرم است و محتواي روزنامه شامل مطالب و ساير اطلاعات درج شده در آن است و لازم است ميان فرم و محتوا ھماھنگي برقرار باشد.

تاثيرات متقابل فرم و محتوا در زيباشناسي اثر از ديگر مباحث مطرح شده در اين كارگاه آموزشي بود كه استاد مختاريان دراين باره اذعان داشت: انتخاب فرم مناسب مي تواند محتوا را مورد توجه قرار دهد چرا كه انتخاب فرم مناسب در تاثيرگذاري محتوا دخالت مستقيم دارد و محتواي پربار و وزين مي تواند توجهات را به يك فرم و قالب بيشتر كند.


وي با اشاره به تاثيرات تضاد و كنتراست در زيبايي افزود: هماهنگي و هارموني ميان اجزاي يك اثر، تركيب بندي صحيح و كاملا ھماھنگ و وحدت يافته، القاي ھمزمان احساس نظم و وابستگي و و ارد كردن چيزهاي غير منتظره در اثر، موجب انتقال بهتر پيام شما مي شود.


استاد مختاريان پس ار تشريح تاثيرات رنگ و تزئين در زيبايي، به مقوله استراتژي تفكر بصري و سواد بصري پرداخت و تصريح كرد: توانايي ديدن، درك و در نهايت برقراري ارتباط بصري مربوط به زبان، ارتباط و تعامل است. اين توانايي يادگيرنده است كه با دقت، كنجكاوي بسيار و با شكاكيت و مهارت هاي تحليلي به بررسي خلاقيت تصويري بپردازد و بفهمد كه هدف از آفرينش اين اثر چيست يا ديدگاه سازنده و خالق اثر چه بوده است؟


مدرس كارگاه اموزشي ارتباطات بصري و كاربردهاي آن در روابط عمومي با بيان اينكه سواد بصري با يادگيري و درك يك پيام معين ارتباط دارد و باعث ايجاد علاقه، كنجكاوي و اشتياق نسبت به چيزي مي شود كه در پشت خلق يك قطعه بصري پنهان است گفت: سواد بصري كه همان مهارت تصويري شناخته مي شود، پايه و اساس يادگيري است و كودكان قبل از تسلط بر مهارت هاي كلامي، تصاوير را مي خوانند.


وي افزود: سواد بصري به فرد اجازه مي دهد تا قطعات و رسانه هاي تصويري را تفسير كند. به عنوان نمونه مي توان به علائم جاده و ايمني اشاره كرد كه اين علائم در سفر يا رانندگي به مكان، شهر يا كشور ديگري به ما كمك خواهد كرد.


اينترنت بصري از ديگر محورهاي مطرح شده در اين كارگاه آموزشي بود و مباحثي از جمله تاثير فن آوري ديجيتال در درك سواد بصري مورد بررسي قرار گرفت. استاد مختاريان دراين باره اظهارداشت: سواد بصري يك مهارت و يك توانايي لازم براي رمزگشايي از جيزهايي است كه به صورت آنلاين به اشتراك گذاشته مي شود.


وي افزود: اينترنت مملو از محتواي تصويري است. از تبليغات تا داستانهاي شخصي كه با استفاده از رسانه هاي تصويري روايت مي شود. دنياي ديجيتال باعث شده است كه هر حرفه اي از جمله روابط عمومي بتواند كار خود را بهتر انجام دهد. به عنوان مثال بسترهاي نرم افزاري مي توانند به هر فرد در تهيه نمايش هاي بصري كه شبيه نمودارها يا گزارش هاي آماده حرفه اي هستند، كمك كند.


از ديگر بخش هاي مهم و جذاب اين كارگاه آموزشي، به نمايش گذاشته شدن جديدترين اشكال ارتباطات بصري (100تصوير) به انتخاب استاد مختاريان بود كه با تحليل و تفسير هر قطعه از تصاوير از زواياي مخلف از جمله تفكر خلاقانه در روابط عمومي، تفكر خلاقانه در تبليغات، طرح نقاشي و كاريكاتور، پوستر، جريان سازي هاي رسانه اي و مديريت افكار عمومي مورد بحث و بررسي قرار گرفت.