شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : در كرسي آزاد انديشي رسانه‌اي دولت، رسانه‌ها و اعتراضات بنزيني/ آيا مطبوعات نبايد به رسالت خود در افزايش قيمت عمل مي‌كردند؟
سه شنبه، 3 دی 1398 - 09:57 کد خبر:41172
آتيش زدن پمپ بنزين‌ها قابل جبران است اما بي‌اعتمادي مردم جبران پذير نيست‌. دولت به رسانه اعتقاد ندارد و از آن استفاده حداقلي مي‌كند. دولت در زمينه هاي مختلف، قائل به پيوست رسانه اي نيست. از همين رو ما شاهد پراكندگي تيم رسانه اي دولت هستيم.




 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| هشتمين نشست كرسي آزاد انديشي رسانه‌اي با حضور معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و تعدادي ديگر از فعالان رسانه‌اي و مسئولان دانشگاه آزاد برگزار شد.
 
 به گزارش شارا، هشتمين نشست كرسي آزاد انديشي رسانه‌اي با موضوع دولت،
رسانه‌ها و اعتراضات بنزيني عصر امروز (دوم دي ماه سال‌جاري) در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركزي برگزار شد.
 
 محمد خدادي معاون مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص افزايش قيمت بنزين اظهار كرد: رسانه بخش لاينفك زندگي انسان شده است؛ اما موضوع بنزين، موضوع مفصلي است كه در يك بحث كوتاه قابل بررسي نيست. تقريبا از تيرماه موضوع اطلاع‌رساني در خصوص بنزين در دستور كار قرار داديم و درخواست داشتيم كه رسانه‌ها درباره موضوع بنزين كارهاي رسانه‌اي خود را آغاز كنند. زيرمجموعه‌ها، قاچاق، مصرف بي‌رويه و قيمت سوخت بود.
 
 وي با بيان اينكه رسانه‌ها در جريان افزايش قيمت قرار داشتند، افزود: در مورد اصل افزايش قيمت سوخت اتفاق نظر وجود داشت. همچنين در خصوص افزايش قيمت بنزين، قاچاق و مصرف بيش از اندازه آن اطلاع‌رساني شده است. اعتراض حق طبيعي مردم است. اما اين سوال مطرح است كه آيا اعتراض مردم با زمان اعلام افزايش بنزين ارتباط دارد؟
 
 معاون مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي عنوان كرد: ما در مدل‌هاي ارتباطي دچار اختلال هستيم و اين موضوع ربطي به دولت كنوني ندارد. از جمله اين نواقص مدل ارتباطي ما، اطلاعات شفاهي است كه از سوي مسئولان ما مطرح مي‌شود. رسانه‌هاي ما بيشتر به دنبال پوشش اخبار هستند نه سوژه، جريان مخاطب شناسي در كشور ما حداقلي است.
 
 خدادي با اشاره به اينكه مردم با كمبود كالا، دارو و عمليات رواني بين‌المللي مواجه هستند، خاطرنشان كرد: ذهن مردم نگران و نااميد است.
 
 در ادامه اين نشست فرشاد مهدي‌پور سردبير روزنامه صبح‌نو در پاسخ به اين سوال كه رويه اطلاع‌رساني افزايش قيمت بنزين گفت: خبرگزاري‌ها روز پنجشنبه از افزايش قيمت مطلع شدند. ارديبهشت ماه خبر افزايش قيمت بنزين از طريق وزارت نفت منتشر شد و پمپ بنزين‌ها شلوغ شد.
 
 مهدي پور گفت: ۹۲ درصد مردم از نحوه اطلاع‌رساني افزايش قيمت بنزين رضايت ندارند و به مردم شوك حيثيتي وارد شد. بنزين از جمله مواردي است كه هيچ فردي در جامعه مصون از آن نيست. جامعه در زمان اعلام خبر افزايش قيمت تنش‌دار بود.
 
 سردبير روزنانه صبح نو ادامه داد: رئيس جمهور مي‌توانست به مردم اطمينان خاطر دهد كه قيمت‌ها كنترل مي شود و.... . با افزايش قيمت بنزين (۳هزار تومان) از قاقاچاق آن جلوگيري نشده است، ايده اقتصادي تنش‌آميز (افزايش قيمت) به نحوي اجرا شد كه هفته بعد بايد اعتراضات نسبت به آن سركوب شود.
 
 در ادامه اين نشست اكبر نصراللهي رييس دانشكده ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامي تهران مركزي گفت: در اين جلسه از مسئولان صداوسيما و خبرگزاري جمهوري اسلامي دعوت شد كه متاسفانه حاضر نشدند.
 
 وي افزود: اين جلسه در خصوص عملكر رسانه‌ها پيش و بعد از اعلام افزايش قيمت بنزين است. برخورد مسئولان با مردم در خصوص اطلاع‌رساني افزايش بنزين صادقانه نبوده است و دولت پيش از سهميه‌بندي بنزين برخورد دولت مردان امنيتي بوده است و از ادبياتي همانند درز پيدا كردن خبر استفاده شده است.
 
 نصراللهي اذعان كرد: اعتراض مردم نسبت به افزايش قيمت نشان دهنده اين است كه اعتراض به ناكارآمدي دولت، شوخي تلخ رئيس جمهور كه ايشان هم جمعه متوجه افزايش قيمت شده و... بوده است. آتيش زدن پمپ بنزين‌ها قابل جبران است اما بي‌اعتمادي مردم جبران پذير نيست‌. دولت به رسانه اعتقاد ندارد و از آن استفاده حداقلي مي‌كند. دولت در زمينه هاي مختلف، قائل به پيوست رسانه اي نيست. از همين رو ما شاهد پراكندگي تيم رسانه اي دولت هستيم.
 
 آيا مطبوعات نبايد به رسالت خود در افزايش قيمت عمل مي‌كردند؟
 در ادامه اين نشست خدادي با تاكيد بر اينكه نقد كردن بسيار آسان است، گفت: اما من با وجود اطلاع از شرايط جلسه به اين دليل حضور پيدا كردم كه باب گفتمان و بحث در اين موضوع باز شود با وجود اينكه تصميم‌گير نهايي نبودم. شرايط كشور در خصوص افزايش قيمت مهم بوده است. در اين جلسه نمي توان همه ابعاد را مورد بررسي قرار داد. پيشنهاد من اين است كه دانشگاه نسخه اصلاحي تدوين كند.
 
 وي ادامه داد: ممكن است در يك جاهايي اشتباهاتي صورت گرفته است. افكار عمومي نسبت به موضوع بنزين حساس است. كشوري در دنيا وجود ندارد كه خروجي افزايش بنزين اعتراض نباشد. رسانه ترسو، بي‌هويت و... در ايران نداريم.
 
 در ادامه اين نشست مهدي‌پور ادامه داد: گران كردن بنزين در ايران در سال‌هاي ۸۶، ۸۹ و سال ۹۹ انجام شد. در سال ۸۶ همان شب خبر افزايش قيمت بنزين ۵۰ پمپ بنزين به آتيش كشيده شد؛ در سال ۸۹ دولت چندين ماه كارهايي جهت تلطيف موضوع انجام داد. در سال ۹۸ اين تدابير انجام نشد و تنش به وجود آورد.
 
 خدادي در ادامه گفت: از ظهر جمعه رسانه‌ها اخبار اغتشاشات را منتشر كردند بي‌اينكه هيچ محدوديتي اعمال نشده بود.
 
 در ادامه مهدي پور گفت: در سال ۹۵ كارت سوخت‌ها حذف شد و اين اطمينان خاطر به مردم داده شد كه ديگر با مبحث بنزين درگير نخواهند بود. براساس آمار نزديك ۶۵ درصد مردم اگر اقناع مي‌شدند با طرح افزايش قيمت همراهي مي‌كردند.
 
 سردبير روزنامه صبح نو ادامه داد: در كل اين فرآيند هيچ بخش دولتي به مردم آرامش نمي‌داد. روزنامه صبح نو به مدت يك هفته هر روز اخبار اغتشاشات و اعتراضات پوشش داد. تمام گزارش‌هاي غرب تهران و اعتراضات در رسانه‌ها منتشر شد. حتي رسانه‌هاي خارجي نيز به رسانه‌هاي داخلي استناد مي‌كردند.
 
 در ادامه اين كرسي آزاد انديشي نصرالهي گفت: بديهي است خروجي رسانه‌ها از نظام سياسي تاثير مي‌پذيرد. دولتي كه به رسانه اعتقاد ندارد و به رسانه نقش حداقلي مي‌دهد نبايد از رسانه انتظار عملكرد درستي داشت.
 
 وي ادامه: قبل از اجراي طرح افزايش قيمت، رسانه‌ها مردم را اقناع نكردند و تنها تريبون اعلام خبر افزايش قيمت بودند. اطلاع‌رساني هم‌زمان با گراني و سهميه‌بندي بنزين يك كار بي‌سابقه بود و قطعا در تاريخ ثبت خواهد شد‌.
 
 اين رئيس دانشكده با بيان اينكه اولين اطلاع رساني ساعت ۱۳ روز شنبه توسط صدا و سيما صورت گرفت، بيان كرد: ما دچار تاخر در اطلاع‌رساني بوديم.
 
 نصرالهي گفت: در كار مطبوعات غلبه اداري محسوس بوده و نقش آن‌ها در حد اداري بوده است. مطبوعات محدود شدند و بايد از دستور نهادهاي بالادست پيروي كنند. اگر نگاه اداري و مسئوليت‌پذيري باشد رسانه‌ها تلاش مي‌كردند نظر خود را به افراد بالادستي برسانند. دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي تهران مركزي آسيب‌شناسي افزايش قيمت بنزين انجام داده‌اند كه منتشر خواهد شد.
 
 در ادامه معاون مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: من كارشناس اقتصادي و يا مسئول وزارت نفت نيستم؛ بر اساس شنيده‌ها گازوئيل افزايش قيمت نخواهد داشت. هيچ كس از اتفاقاتي كه افتاده راضي نيست، اما هنر ما بايد اين باشد كه مانع از تكرار اشتباه شويم. من تنها كاري كه از دستم برمي‌آمد اين بود كه رسانه‌ها را در انعكاس اخبار محدود نكنم و هر رسانه عملكرد خودش را داشته است اما ما هم در اين قالب توصيه‌هايي مي‌كنيم اما در نهايت تصميم با رسانه‌ها است.
 
 خدادي با بيان اينكه نيازمند تفكر هستيم، بيان كرد: در خصوص طرح افزايش قيمت به رسانه‌ها شوك وارد نشد، هيچ رسانه‌اي تذكري نگرفت و هيچ خبرنگاري بازداشت نشد.
 
 معاون مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد تصريح كرد: متاسفانه رسانه محل انتقال ديدگاه و اعتراض مردم نيست و اين نقص وجود دارد كه بايد اين رويه اصلاح شود. هيچ مقامي در دولت نيز از گران شدن كالاها، صدمه خوردن مردم و... خوشنود نيست و دانشگاه‌ها بايد راه‌كارهايي در اين خصوص منتشر كنند.
 
 وي ادامه داد: رسانه‌ها تندترين انتقادات را منتشر كردند. بايد اعتراضات و اغتشاشات پيش آمده مورد بررسي و آسيب شناسي شود. هيچ اعتراضي نبايد منجر به كشته شدن و خشونت شود. ما بايد به مردم حق بدهيم. حمله به عسلويه را نمي‌توانم در واكنش به افزايش قيمت بنزين بدانم. فرصت طلايي است كه در دانشگاه‌ها با وجود اساتيد و دانشجويان مورد بررسي قرار بگيرد.
 
 دولت به رسانه‌ها اعتقادي ندارد
 در ادامه اين نشست نصراللهي با بيان اينكه دولت پيش از سهميه‌بندي از ظرفيت‌هاي رسانه به‌درستي استفاده نكرد، گفت: مسئولان دولتي به گونه‌اي با انتشار خبر بنزين برخورد مي‌كردند كه گويا مي‌خواهند عمليات نظامي عليه دشمنان انجام دهند چرا فراموش كرديد كه مخاطب شما مردم هستند و حق نداريد با مردم اينگونه رفتار كنيد؛ اين مسئولان فكر مي‌كنند حق مردم دانستن موضوع نبود! آقاي خدادي بيان كردند كه اين اعتراضات قابل پيش‌بيني بود اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد اعتراض در اصل به ناكارآمدي، برخورد توهين‌آميز و شوخي تلخ آقاي رئيس جمهور بود.
 
 رئيس دانشكده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه اذعان كرد: مردم در اين اتفاق براي نخستين بار به صورت آشكار متوجه شدند كه به‌حساب نيامدند؛ علي‌رغم شعار دولت، متوجه شديم كه دولت به رسانه‌ها اعتقادي ندارد و از رسانه حداقل استفاده را مي‌برد. رسانه‌ها هم در اين زمينه عملكرد قابل دفاعي براي اقناع مردم نداشتند و پيش از اجراي طرح به تريبون مسئولان تبديل شدند و مجالي براي حرف‌هاي كارشناسان ندادند؛ به جز اين موضوع شاهد تأخير در اطلاع‌رساني هم بوديم و حرف مردم در رسانه‌ها به درستي منعكس نشد.
 
 وي ادامه داد: نبايد به كساني كه در اين حوزه اعتراض مي‌كنند برچسب زد و مردم را به سمت رسانه‌هاي خارجي سوق داد. وقتي اينترنت قطع شد، غول فضاي مجازي براي عملكرد رسانه‌اي به حبس درآمد و اين فرصت خوبي براي رسانه‌هاي داخلي براي استفاده از ظرفيت‌هايشان بود؛ حال بياييم بررسي كنيم كه چقدر از اين ظرفيت استفاده كرده كمااينكه در اين شرايط رسانه‌هاي خارجي هم به موضوع ورود جدي داشتند.
 
 نصرالهي گفت: رسانه‌ها بايد مانند نهاد‌هاي امنيتي كه جداگانه نظرات خود را درباره گراني بنزين به مقامات مسئول ارائه كردند رسانه‌ها هم نظراتشان را جمع‌آوري مي‌كردند؛ اين مسئولانه نيست كه رسانه‌ها بيان كنند به ما اعلام كردند خبر گراني بنزين را اعلام نكنيد و ما هم بيان نكرديم!
 
 وي با تاكيد بر لزوم تدوين نقش براي رسانه‌ها گفت: مسئولان بايد به سمت دانشگاه‌ها بيايند و براي تصميم‌گيري از نظرات آن‌ها هم استفاده كنند؛ حتي همكاران رسانه‌اي هم مي‌توانند از مشاوره دانشگاه‌ها بهره ببرند. با عملكرد درست رسانه‌ها، مردم به مرور به اين نتيجه مي‌رسند كه منبع رجوع براي اطلاع‌رساني، رسانه‌هاي داخلي است.
 
 منبع: آنا