شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : مديرعامل يوتيوب از عملكرد سيستم پيشنهاد ويدئوي سايت دفاع كرد
سه شنبه، 12 آذر 1398 - 22:35 کد خبر:40984
مديرعامل يوتيوب در مصاحبه اي كه به تازگي با شبكه CBS انجام داده، از سيستم پيشنهاد ويدئوي سايت خود دفاع كرده است.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| مديرعامل يوتيوب در مصاحبه اي كه به تازگي با شبكه CBS انجام داده، از سيستم پيشنهاد ويدئوي سايت خود دفاع كرده است.

به گزارش شارا به نقل از زوميت، با ادامه يافتن مشاجره هاي منتقدان با يوتيوب (YouTube) بر سر مسائل مختلف از ترويج افراط گرايي تا سوء استفاده از كودكان، اكنون اين منتقدان سيستم قدرتمند پيشنهاد ويدئوي اين سايت را هدف قرار داده اند. سيستم فوق از الگوريتم براي هدايت كاربران به سمت محتواهاي جديد استفاده مي كند. روز يكشنبه، سوزان وژكيكي، مديرعامل يوتيوب، طي مصاحبه اي كه با برنامه ۶۰ دقيقه شبكه CBS داشت، از مكانيسم پيشنهاد ويدئو در سايت متبوع خود دفاع كرد و گفت كه در هر دقيقه، بيش از ۵۰۰ساعت ويدئو در يوتيوب بارگذاري مي شود و به خاطر همين حجم زياد، امكان بررسي دستي ويدئوها براي پيشنهاد آنها وجود ندارد.

سيستم پيشنهاد ويدئوي يوتيوب بحث هاي زيادي را برانگيخته است. عده اي معتقد هستند كه اين سيستم كاربران را به هزارتوي تماشاي محتواهاي اعتراض برانگيز و حاشيه دار مي كشاند. سياستمداران نيز با انتقاد از قانون محافظت قانوني موسوم به بخش ۲۳۰(Section 230)، كه پلتفرم هاي فناوري را مسئول محتواي توليدشده توسط كاربران نمي داند، به شدت به يوتيوب تاخته اند.

وژكيكي در مصاحبه خود گفت: اگر ما مسئول هر كدام از بخش هاي محتوايي بوديم كه [ديدن آن را به ديگران] پيشنهاد مي كنيم، آن را بررسي مي كرديم. اين بدان معنا خواهد بود كه اطلاعات بسيار كمتري در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.

سيستم پيشنهاد ويدئوي يوتيوب، عامل اصلي برخي از مهم ترين رسوايي هايي است كه اين سايت دچار آن شده است. در ابتداي سال جاري، يوتيوب به خاطر ايجاد حلقه اي براي تماشاي فيلم هاي مرتبط با اختلال پدوفيلي به شدت مورد حمله قرار گرفت. اين اتفاقات پس از آن افتاد كه يوتيوبري به نام مت واتسون چگونگي افتادن به دام ويدئوهاي يوتيوب و تماشاي كودكاني در موقعيت هاي تحريك كننده جنسي را تشريح كرد. زير همان پست، كاربران لينك هايي به ساير ويدئوهاي مشابه را با ديگران به اشتراك مي گذاشتند و حتي الگوريتم هاي يوتيوب هم ويدئوهاي بيشتري از آن قبيل موارد را براي ديدن به كاربران پيشنهاد مي كرد. كمك به ترويج آموزه هاي افراط گرايان و نژادپرستان سفيدپوست نيز عامل ديگري است كه موجب شد سيستم پيشنهاد ويدئوي يوتيوب زير سؤال برود.

وژكيكي در پاسخ به سوالات گفت كه يوتيوب با همكاري كارشناسان مشغول كار براي پيدا كردن راهي براي مقابله با اين نوع محتواها است. علاوه بر اين، در روزهاي ابتدايي سال جاري، يوتيوب الگوريتم پيشنهاد ويدئوي خود كمي دستكاري كرد و همين كار موجب كاهش ۷۰درصدي ويدئوهاي سؤال برانگيز در ايالات متحده آمريكا شد. با اين حال، او معتقد است كه شركت نبايد پا را از اين فراتر بگذارد و راه سانسور را در پيش بگيرد:

ما واقعا تلاش هاي زيادي كرديم تا راه درست براي برقراري توازن بين مسئوليت پذيري با آزادي بيان را دريابيم.

بسياري از دردسرها ناشي از اين واقعيت است كه يوتيوب، پلتفرمي باز است؛ يعني هر فردي كه به اينترنت متصل است اجازه بارگذاري ويدئو در آن را دارد. پيشرفت و بزرگ تر شدن يوتيوب عاملي چالش زا شده كه اكنون، سياست گذاري براي آن را بدل به امري مشكل كرده است. علاوه بر آن، يوتيوب هنوز نتوانسته گريبان خود را از پيامدهاي نقشي كه در انتخابات رياست جمهوري سال ۲۰۱۶ آمريكا داشت، برهاند. در آن انتخابات، عوامل روسي با استفاده از اين پلتفرم به همراه فيس بوك و توييتر، اقدام به توزيع اطلاعات نادرست و درنتيجه تفرقه پراكني در ميان آمريكايي ها كرد.

وژكيكي گفت: يوتيوب هميشه تلاش مي كرد تا متفاوت از رسانه هاي سنتي باشد كه هر بخش از محتواي خود را توليد و بازنگري مي كنند. ما يك پلتفرم باز داريم اما مي دانم كه مي توانم آن را بهتر كنم و به همين دليل است كه اينجا هستم.