شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چطور امپراتوريِ روپرت مِرداك جهان را از نو ساخت؟
یکشنبه، 10 آذر 1398 - 21:40 کد خبر:40966
خانواده آرتور سالزبرگر بيش از يك قرن است كه روزنامه‌ نيويورك ‌تايمز را در اختيار دارند. امپراتوري مرداك در مقايسه با اين‌ها جوان‌تر است اما به سختي مي‌توان قدرتمندتر از خاندان رسانه‌اي مرداك، امپراتوري ديگري در ميان رسانه‌ها يافت.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| تاريخ نشان مي‌دهد كه قدرت رسانه به تدريج و در گذر چند نسل به دست مي‌آيد و يكي از دلايل اين كه كنترل رسانه‌ها معمولاً در يك خاندان مي‌ماند همين است. خانواده‌ي گراهام، پيش از آن كه واشنگتن ‌پست را به جِف بِزوس، بنيان‌گذار آمازون بفروشند، ۸۰ سال صاحب اين روزنامه بودند.

 

ويليام هرتز سوم، هنوز كه هنوز است بنگاه هرتز را مديريت مي‌كند كه بنيانش را پدر پدربزرگش گذاشته است. او معدن‌داري بود كه بعدها سناتور شد. خانواده آرتور سالزبرگر بيش از يك قرن است كه روزنامه‌ نيويورك ‌تايمز را در اختيار دارند. امپراتوري مرداك در مقايسه با اين‌ها جوان‌تر است اما به سختي مي‌توان قدرتمندتر از خاندان رسانه‌اي مرداك، امپراتوري ديگري در ميان رسانه‌ها يافت.

چند سال پيش به نظر مي‌رسيد كه موج پوپوليسم دست‌راستي، پديده‌ي فرهنگي زودگذري باشد اما اكنون به جنبش سياسي مهم اين دوران تبديل شد‌ه‌ و نظم جهاني پنجاه سال اخير را به هم ريخته‌ است. اين امپراتوري مرداك نبود كه سبب شكل‌گيري اين موج شد اما او بيش از هر شركت رسانه‌اي ديگري، به تقويت و ترويج اين موج پرداخته و از آن سود برده است.

 

 رسانه‌هاي اين خاندان در سراسر جهانِ انگليسي‌زبان، به خيزش پوپوليست‌هاي حاشيه‌نشين و ملي‌گرايي قومي كمك كرده و اساسِ مفهوم حقيقت را سياسي كرد‌ه‌اند. نتيجه‌ي اين كار بسيار چشمگير است. شايد بي‌ثبات كردن دموكراسي‌هاي سراسر جهان، مأموريت اين خانواده نباشد اما مهم‌ترين ميراث آنهاست

 

منبع: www.aasoo.org