شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : كتاب "برنامه‌ريزي استراتژيك براي روابط عمومي" منتشر مي شود
یکشنبه، 3 آذر 1398 - 21:33 کد خبر:40905
كتاب "برنامه‌ريزي استراتژيك براي روابط عمومي" تاليف كريگ مياموتو، ران اسميت، راتلج، تيلور و فرانسيس بزودي به همت انجمن متخصصان روابط عمومي و موسسه كارگزار روابط عمومي منتشر مي شود.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| كتاب "برنامه‌ريزي استراتژيك براي روابط عمومي" تاليف كريگ مياموتو، ران اسميت، راتلج، تيلور و فرانسيس بزودي به همت انجمن متخصصان روابط عمومي و موسسه كارگزار روابط عمومي منتشر مي شود.


اين مروري كلي بر يك فرايند‎ برنامه ‎ريزي مي‌باشد كه 4 فاز و 9 گام دارد و در كتاب «برنامه‌ريزي استراتژيك براي روابط عمومي» ارائه شده است. همين گام‌ها را مي‌توان با همين كيفيت در برنامه‌ريزي كمپين‌هاي روابط عمومي، تبليغات و ارتباطات يكپارچه بهره گرفت.


فرايند‌ طراحي ‎شده براي اين گام‎ها حساب‌‎شده هستند و بايد پشت سر هم انجام شوند. پس از شناسايي يك مسئله، غالباً تمايل داريم كه در يافتن راهكار از ديگران پيش بيافتيم و به همين دليل تحليل و تحقيق را دور مي ‎زنيم. همين رويكرد، مفروضات بي‌جايي را ايجاد مي‌كند كه بعدها موجب افزايش هزينه ‎ها، عدم بهره ‎وري و شرمساري مي‌شوند.


برنامه‎ ريزي دقيق به طرح‌هايي ختم مي‌شود كه كنشگرانه و بازدارنده هستند، نه فعاليت‌هايي كه صرفاً جنبه‎ واكنشگرانه و اصلاح‌‌كننده دارند. در آنِ واحد، گام‌هاي اين فرايند آن‌قدر انعطاف‌پذير هستند كه اجازه‎ نظارت، آزمون‌ وخطا و ايجاد تغييرات موردنياز را مي‌دهند.


اگر از مديران با تجربه‌ ارتباطات بپرسيد، امكان دارد كه لزوماً برنامه‌ريزي‌هاي خود را در راستاي اين 9 گام پيش نبرند. اما اگر درباره‎ كارشان با آن‌ها صحبت كنيد، احتمالاً خواهيد ديد كه فرايند‎ي تقريباً مشابه فرايند توصيف‌ شده در اينجا را طي مي‎ كنند، چه دقيقاً مطابق با همين «گام‌ها» باشد و چه نباشد.


امكان دارد تعداد اندكي از مسئولان روابط عمومي (با نوعي عذاب وجدان) اقرار كنند كه خيلي علاقه‌اي به برنامه‎ ريزي ندارند. اما اگر با شما صادق باشند، اعتراف خواهند كرد كه با خوش‌شانسي به جنگ مشكلاتشان رفته ‎اند.


شايد آن‌ها به خاطر نداشتن وقت يا بي‌ثباتي محيط اطرافشان، سراغ برنامه‌ريزي رسمي نمي‌‎روند و صرفاً به ارائه‌ واكنش كفايت مي‌كنند. امكان دارد برخي از مسئولان روابط عمومي بگويند كه روسا و مشتريانشان به دنبال كارهاي عملي هستند و مجالي براي برنامه ‎ريزي نمي ‎دهند (هرچند اين روسا و مشتريان كوته‌‎نظر، معمولاً دوام زيادي در كسب‌وكار ندارند).


در هر حال اگر به نحوه‌ عملكرد حرفه‌اي‌ها نگاه كنيد، احتمالاً برنامه‌ريزي‌هاي آن‎ها را خواهيد ديد. مديران خوب، نحوه‌ اجراي تحقيقات و برنامه ‎ريزي كارشان را ياد گرفته‎ اند و مي‌توانند همين برنامه‎ ها را به مشتريان يا روساي شان تحميل كنند.

 

اين كتاب براي استادان، محققان، مديران، كارشناسان و دانشجويان روابط عمومي و ارتباطات و همچنين رشته هاي تبليغات، بازاريابي و ساير علاقمندان اساسي و آموزنده خواهد بود.