شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : چالش اصلي رسانه هاي نوين در گفتگو با معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد
دوشنبه، 20 آبان 1398 - 11:52 کد خبر:40752
در عصر حاضر قدرت حاكميت و اقتدار از آن كساني است كه توان توليد، گردآوري، پردازش و تحليل اطلاعات را دارند. چراكه، عملا از اطلاعات است كه مي توان به تصميم رسيد.




 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| در عصر حاضر با گسترش فناوري هاي نوين با مفاهيم جديدي از جمله انقلاب ارتباطات، انقلاب اطلاعات، عصر اطلاعات، تمدن اطلاعاتي، اقتصاد اطلاعاتي و جامعه اطلاعاتي رو به رو هستيم.
 
 اين مفاهيم كه رسانه هاي سنتي را با چالش هاي عديده اي رو به رو كرده در سال هاي اخير اهميت ويژه اي يافته است. به گونه اي كه امروزه، اكثر كارشناسان ارتباطات و رسانه در سراسر جهان معتقدند كه در اين كارزار رسانه هايي توان بقا و تاثيرگذاري دارند كه قدرت تجزيه و تحليل داشته باشند.
 
 به موازات گسترش اين مفاهيم، اين موضوع به يكي از چالش هاي اساسي فضاي رسانه اي كشور نيز بدل شده است.
 
 معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد در گفتگو با سيناپرس در رابطه با اين موضوع با اشاره به اينكه در حوزه اطلاعات و پردازش داده ها مانند كشوري كه در اقتصاد خام فروشي مي كند، عمل كرده ايم، گفت: در عصر حاضر قدرت حاكميت و اقتدار از آن كساني است كه توان توليد، گردآوري، پردازش و تحليل اطلاعات را دارند. چراكه، عملا از اطلاعات است كه مي توان به تصميم رسيد.
 
 محمد خدادي با تاكيد بر توانايي قدرت پردازش و تحليل اطلاعات و داده ها توسط رسانه ها، تصريح كرد: در تعريف اطلاعات مي توان گفت كه اين مقوله انواع مختلفي دارد.
 
 به بيان ديگر، اطلاعات مي تواند مثبت و منفي باشد و با هدفگذاري، همراه سازي، همگام سازي، فرهنگ سازي موج سازي مثبت يا منفي به نفع يا برعليه يك جريان يا موضوعي خاص استفاده كند.
 
 وي ادامه داد: اگر بخواهيم اين رويكرد را به فعاليت هاي رسانه اي تعميم دهيم مي توان گفت، در چنين شرايطي و در فضاي رسانه اي كنوني ديگر در اختيار داشتن يك رسانه مصداق قدرت نيست. چراكه، رشد و توسعه كمي و كيفي فناوري اطلاعات باعث خارج شدن انحصار توزيع و نشر اطلاعات از دست صاحبان قدرت و سرمايه شده و به دنبال آن، عملا شبكه هاي اجتماعي فرصت هويت سازي هر فرد به عنوان توزيع كننده اطلاعات را ايجاد كرده اند.
 
 خدادي ادامه داد: در چنين شرايطي مشاهده مي كنيم كه قدرت‌هاي حاكم بر جهان كه رسانه هاي بزرگ و رسمي را در اختيار دارند، انحصار توزيع و نشر را از دست داده‌اند. بنابراين، براي ماندن در چرخه رقابت بايد با رويكرد جديدي محتوا‌سازي ‌كنند.
 
 وي با بيان اينكه، رسانه بايد به توليد محتوا متناسب با نياز جامعه اقدام كند، عنوان كرد: رسانه هاي امروزي، قدرت، ثروت و ظرفيت خود را صرف توليد محتوا كرده و توان اصلي‌شان را متمركز بر بهره‌برداري از داده‌ها از طريق جمع‌آوري اطلاعات از شبكه‌هاي مختلف اجتماعي مي كنند.
 
 خدادي با اشاره به اين اصل كه قدرت پرتاب اطلاعات به اثر محتوا بازمي‌گردد، افزود: اين فرآيند دقيقا عملكرد رسانه هاي نوين را تشريح مي كند. به بيان ديگر، رسانه هاي نوين با تحليل اطلاعات و شناخت ذائقه مخاطب يا مخاطبانشان با توجه‌ به سن و جنس و محيط و خواسته‌هاي آنها اقدام به سمت وسو دادن به افكار عمومي مي‌كنند.
 
 گزارش: هانيه حقيقي