شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نمودار شادي بشر
پنجشنبه، 16 آبان 1398 - 11:06 کد خبر:40723
نمودار خرسندي كه دانشمندان به دست آورده اند نتيجه سنجشي است كه از اطلاعات جمع آوري شده از ۱.۳ ميليون نفر ايجاد شده است. نتيجه ايي كه ۵۱ كشور را شامل مي شود. شركت كنندگان اين سنجش جهاني بين ۲۰ الي تا ۹۰ ساله بودند.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| بله، شادبودن در بين انسانها، شبيه هم نيست. بعضي ها به دنبال موفق بودن هستند. بعضي ها داشتن دوستان صميمي، ثروت زياد، عشق و خانواده يا رسيدن به آرزوهاي شان را دليل شادي خود مي دانند. بعضي ها هم حتي با بي نيازي شادند و … ولي با وجود همه تفاوت ها، بررسي جهاني نشان داده است حوالي ۲۰ سالگي، شادترين دوراني است كه بشر از آن ياد مي كند.

از همان دوره اوج شادي فروكش مي كند تا آنكه در قبل از ۵۰ سالگي، كفگير خشنودي به ته ديگ مي خورد. اما از همان ميانسالي به بعد، دوباره شاهد افزايش شادي در بين انسانها هستيم. نموداري كه شبيه تابلو دور زدن در قوانين رانندگي است.

نمودار خرسندي كه دانشمندان به دست آورده اند نتيجه سنجشي است كه از اطلاعات جمع آوري شده از ۱.۳ ميليون نفر ايجاد شده است. نتيجه ايي كه ۵۱ كشور را شامل مي شود. شركت كنندگان اين سنجش جهاني بين ۲۰ الي تا ۹۰ ساله بودند.

نموداري كه شكل «U» به خود مي گيرد مدلي از شناخت شادي بشر است كه از ۳۰ سال پيش در امريكا، توسط دو محقق امريكايي ثبت شده است ولي تحقيق بين المللي جديد، به آن موقعيتي گسترده تر در اجتماعات بشري داده است.

معمولا در دوران ميانسالي است كه بشر متوجه مي شود از نظر شغل و حرفه، به نقطه ايي مي رسد كه بايد بپذيرد به هر آنچه كه هست گردن نهد. ترس از نزديك شدن به مرگ و سپري شدن نيمي از عمر نيز ضربه جدي به روحيه شان مي زند.

در ميانسالي، انسانها بيشتر از هميشه مشغول مقايسه وضعيت خود با ديگران مي شوند. بحران هاي مالي در اين دوره بيشتر و ماندگارتر خواهد بود. آنها هم كه پدرو مادر هستند بايد در درون خانه با فرزندان نوجوان كه دوره دشواري را طي مي كنند سر و كله بزنند. طلاق نيز در اين دوره بيشتر از هميشه خودنمايي مي كند.

نكته جالب در باره اين نمودار اين است كه شامپانزه و اورانگوتان نيز، غمگين ترين دوره سني شان، ميانسالي است.

مهمترين دليلي كه باعث افزايش خرسندي بعد از ميانسالي مي شود تغيير نگاه به زندگي است. آدم ها از ۵۰ سالگي به بعد، بيشتر از هميشه بر روي لحظه كنوني زندگي شان تاكيد مي ورزند و سعي مي كنند از لحظات در حال سپري شدن، بيشترين لذت را ببرند.

 

منابع

https://bigthink.com
https://marde-rooz.com