شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بنيانگذار عكاسي انتقادي اجتماعي
یکشنبه، 12 آبان 1398 - 12:40 کد خبر:40690
درونمايه عكس‌هاي او انساني است كه بيننده او را همتراز عكاس با چهره اي گشاده و مهربان مي بيند. او همواره از فرودستان و ستمديدگان جامعه عكس مي گرفت و با اين كار تصوير ماندگاري از جامعه آمريكاي آغاز سده بيستم به دست داد.


 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| ۳ نوامبر ۱۹۴۰؛ ۷۹ سال پيش در چنين روزي لويس هاين در نيويورك درگذشت.
 
 مي گفت: «روزي مي رسد كه عكس‌هاي من تنها يادگار گذشته ها باشند».
 
 لويس هاين Lewis Hine در شهرك اوشكوش در ايالت ويسكونسين در شمال شرقي آمريكا زاده شد.
 
 پدرش رستوران كوچكي داشت و مادرش آموزگار بود.
 
 ۱۸ ساله بود كه پدر را از دست داد و با كارهاي سخت روزمزد هزينه خانواده را تأمين مي كرد.
 
 ۲۶ ساله بود كه به شيكاگو رفت و توانست به دانشگاه برود، جغرافيا بخواند و در نيويورك آموزگار اين رشته شود.
 
 شيفته
عكاسي بود و نخست پيوسته از شاگردان و كار روزانه در مدرسه عكس‌هايي با چشم اندازهاي ويژه مي گرفت. اما آنچه از او باقي مانده عكس‌هايي است كه از مهاجران تازهوارد به آمريكا و كار طاقت‌فرساي آنان پس از ورود به آن كشور گرفته است.
 
 ۳۱ ساله بود كه عكس ماندگار مادري را كه كودكش را در آغوش دارد و چهره معصومش به مريم مقدس مي ماند را منتشر كرد.
 
 درونمايه عكس‌هاي او انساني است كه بيننده او را همتراز عكاس با چهره اي گشاده و مهربان مي بيند. او همواره از فرودستان و ستمديدگان جامعه عكس مي گرفت و با اين كار تصوير ماندگاري از جامعه آمريكاي آغاز سده بيستم به دست داد.
 
 ماندگارترين كار او عكس‌هايي است كه از كودكان كار در معدن‌هاي زغال‌سنگ گرفته كه به آنها "پسركان شكننده" مي گفتند. آنها با دست خالي سنگ‌ها را از زغال‌سنگ هايي كه در معدن از اين سو به آن سو روان بودند، جدا مي كردند و روزي تنها هشت سِنت مزد مي گرفتند.
 
 ۳۲ ساله بود كه پس از به پايان رساندن رشته جامعه‌شناسي در نيويورك كارش را رها كرد و به پيشنهاد "كميته ملي ضد كار كودكان" به سراسر آمريكا سفر كرد و از دستان خون‌آلود و پيكرهاي نحيف كودكان معدنچي پرده برداشت. او براي اين كارگاه در سال تا ۱۲۰ هزار كيلومتر راه ميپيمود.
 
 او سپس به انتشار عكس‌هايي از كودكان كار در شغل‌هاي ديگر پرداخت و از آنجا كه عكس‌هايش ديدني بودند و با استقبال رسانه ها روبرو مي شدند، نقش تعيين‌كننده اي در ممنوعيت كار كودكان در آمريكا ايفا كرد.
 
 ۵۳ ساله بود كه در بحبوحه بحران اقتصادي در آمريكا كتاب "مردان به هنگام كار" را منتشر كرد كه كارگران را از موضع قدرت نشان مي دهد.
 
 سال‌هاي آخر عمر را در تنگدستي گذراند چون كار و مأموريتي به او داده نمي‌شد.
 
 لويس هاين در ۶۶ سالگي در نيويورك درگذشت./ وله