شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آموزگار مثبت‌انديشي و انگيزه درماني
جمعه، 10 آبان 1398 - 12:06 کد خبر:40663
«خوشبختي وابسته به اين نيست كه چه هستي و چه داري، بلكه به اين است كه چگونه مي‌انديشي» و اين سخن را شعار مثبت‌انديشي براي تأثيرگذاري بر ديگران و موفقيت معرفي مي‌كرد.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| ۱ نوامبر ۱۸۸۸: ۱۳۰ سال پيش، در چنين روزي دِيل كارنِگي با نام خانوادگي "كارناگي" در روستاي مِريويل ايالت ميسوري آمريكا زاده شد.

"آيين دوست‌‌يابي‌"اش سالها از پرفروش‌ترين كتاب‌‌‌‌‌‌هاي آمريكا و اروپا بود.

پدر و مادر ديل كارنگي Dale Carnegie روي زمين كار مي‌كردند و او كه نابساماني‌‌‌ها و نارسا‌‌يي‌‌هاي زندگي را تاب نمي‌آورد، در پي زندگي بهتر چندي به آموختن هنرپيشگي، روزنامه‌نگاري، بازرگاني و علوم تربيتي پرداخت.

مي‌گفت: «خوشبختي وابسته به اين نيست كه چه هستي و چه داري، بلكه به اين است كه چگونه مي‌انديشي» و اين سخن را شعار مثبت‌انديشي براي تأثيرگذاري بر ديگران و موفقيت معرفي مي‌كرد.

۲۳ ساله بود كه زادگاهش را به سوي ابرشهر نيويورك ترك گفت، ولي آنجا هم نخست كار پردرآمدي نصيبش نشد و بارها از "سوسك‌هاي آپارتمان خيابان ۵۶" شكايت كرد.

مي‌گفت در آموزشگاه هنرپيشگي دريافته كه مديريت و رهبري نصيب كسي مي‌شود كه به خود باور داشته باشد و از بيان ديدگاه‌هاي خود در جمع نترسد.

۲۴ ساله بود كه توانست يك سلسله كلاس‌هاي فن سخنراني در نهاد جوانان مسيحي برگزار كند. رفته رفته به تعداد اين كلاس‌ها افزود. ديل نام خانوادگي خود را تغيير داد تا مشابه نام اندرو كارنِگي سازنده تالار بزرگ و پرآوازه شهر نيويورك "كارنِگي هال" باشد و از آن پس، به جاي كارناگي او را كارنِگي مي‌ناميدند.

مي‌گفت: «درس‌هايي كه مي‌دهم همه از شنيده‌هاي شاگردان خودم تهيه و تنظيم شده‌اند.»

۴۹ ساله بود كه نخستين كتابش "آيين دوستيابي" را منتشر كرد و از آن پس اين كتاب و آثار ديگرش در صدر پرفروش‌ترين كتاب‌ها قرار گرفتند.

آثار كارنِگي كه بيشتر طرف توجه بازرگانان، فروشندگان و مديران شركت‌ها و نهادهاي اقتصادي و اجتماعي‌اند، تا كنون بيش از ۶۰ ميليون نسخه و به ۳۸ زبان چاپ و منتشر شده‌اند.

كارنِگي راه موفقيت را در تأثيرگذاري بي‌رحمانه بر ديگران مي‌دانست.

مي‌گفت: «بايد كاري كنيم كه خريدار يا مخاطب گمان كند خودش به گزينه‌اي رسيده كه مورد نظر ما بوده است.»

مي‌گفت: «دستور ندهيد، پيشنهاد كنيد و به اين ترتيب در ديگران نيازهاي مبرم بيافرينيد.»

هايكه ريشتِر، سرپرست موسسه آموزش مديريت كارنِگي در آلمان، بر اين باور است كه دِيل كارنگي پيشرفت و شهرتش را بيشتر وامدار همسرش، دورتي كارنِگي بوده كه موسسه آموزش مديريت كارنِگي را نخست در ايالات متحده و سپس در بسياري از كشورهاي جهان بنيان نهاد.

منتقدان كارنِگي مي‌گويند كه او طوري از موفقيت حرف مي‌‌‌‌زند كه گويي مقصر ورشكستگي و ناكامي هميشه خود فرد است و جامعه و محيط هيچ نقشي در اين ميان ندارند.

دِيل كارنِگي در ۶۶ سالگي در فورِست‌هيل نيويورك درگذشت./ وله