شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : زندگي بدون استرس؛ راه‌هايي براي داشتن خانواده‌اي آرام
جمعه، 3 آبان 1398 - 14:03 کد خبر:40587
دكتر رنگان چترجي، نويسنده كتاب "راهكار استرس: چهار قدم براي تنظيم دوباره بدن، ذهن، روابط و اهداف‌تان" و دكتر جنفيف فون لوب، روانشناس باليني و نويسنده كتاب "والدين شاد، فرزند شاد" است. اين دو معتقدند كه با وجود اضطراب و استرس زندگي مدرن، مي‌توان و بايد راه‌هايي براي داشتن خانواده آرام جستجو كرد.

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| امروزه داشتن يك زندگي بدون تنش و استرس براي خيلي‌ها دور از ذهن به نظر مي‌رسد.

با وجود كار، مراقبت از فرزندان و ديگر مسئوليت‌هاي روزمره، آيا راهي وجود دارد كه احساس فرسودگي نكنيم؟

دكتر رنگان چترجي، نويسنده كتاب "راهكار استرس: چهار قدم براي تنظيم دوباره بدن، ذهن، روابط و اهداف‌تان" و دكتر جنفيف فون لوب، روانشناس باليني و نويسنده كتاب "والدين شاد، فرزند شاد" است. اين دو معتقدند كه با وجود اضطراب و استرس زندگي مدرن، مي‌توان و بايد راه‌هايي براي داشتن خانواده آرام جستجو كرد.

راهكارهاي دكتر چترجي:
۱- غذا خوردن بدون موبايل و تبلت
"وقت غذا، فرصتي عالي براي وقت گذراندن و گپ زدن با كساني است كه با آنها ارتباط داريم. نگاه كردن به گوشي‌هاي هوشمند و تبلت در اين زمان مي‌تواند واقعاً حواس‌مان را پرت كند.

اين نكته خيلي مهم است كه در هنگام خوردن صبحانه، ناهار يا شام، تلفن‌ها را كنار بگذاريد و حواس‌تان را به كساني كه در كنارتان هستند بدهيد."

۲- روزانه تمرين قدرشناسي كنيد
"اين بخش مورد علاقه من از روز است. من، همسرم و فرزندانم هر شب هنگام خوردن شام به سه سوال پاسخ مي‌دهيم:

امروز چه كاري انجام دادم تا كسي را خوشحال كنم؟

ديگران براي خوشحال كردن من چه كردند؟

امروز چه چيزي آموختم؟

قول مي‌دهم كه اگر در زندگي روزمره‌تان اين كار را انجام دهيد، احساس استرس كمتر و نزديكي بيشتري با فرزندان‌‎تان خواهيد كرد."

۳- با هم تمرين تنفس كنيد
"شايد فكر كنيد كه اين از آن مواردي است كه بچه‌‌ها از آن فرار مي‌كنند، ولي به شما قول مي‌دهم كه اگر شما آن را در پيش بگيريد، به احتمال زياد فرزندان‌تان از آن پيروي خواهند كرد.

يكي از روش‌هاي مورد علاقه من براي نفس كشيدن اين است كه تا سه ثانيه مي‌شمارم و نفس مي‌كشم، بعد براي ۴ ثانيه نفسم را حبس مي‌كنم و در ۵ ثانيه نفسم را بيرون مي‌دهم.

هرچقدر زمان بيرون دادن نفس‌ طولاني‌تر از زماني باشد كه هوا را وارد ريه‌ها مي‌كنيد، قادر خواهيد بود قسمت آسودگي و آرامش سيستم عصبي خود را فعال و بخش استرس را غير فعال كنيد."

۴- خواب را در الويت قرار دهيد
"يكي از مهم‌ترين عوامل استرس چه در كودكان و چه در بزرگسالان كمبود خواب است.

كم‌خوابي بر حافظه، قدرت تصميم‌گيري و قدرت تمركز شما تاثير منفي مي‌گذارد.

ساده‌‌ترين روشي كه براي بزرگسالان يافته‌ام،‌ كه به ويژه براي كودكان هم جواب مي‌دهد،‌ خاموش كردن تمام وسايل الكترونيكي يك ساعت قبل از رفتن به رختخواب است. اين كار را انجام دهيد و ببينيد كه خواب كودكان‌تان به سرعت بهبود مي‌يابد."

۵- فعاليت فيزيكي به اتفاق افراد خانواده
"وقتي كه استرس و اضطراب داريد، بدن‌تان فعاليت‌هاي فيزيكي را ترجيح مي‌دهد. ولي در زندگي مدرن امروزه در چنين مواقعي ما عادت كرده‌ايم كه بنشينيم و هيچ كاري نكنيم.

راه‌كارهاي پيشنهادي دكتر جنفيف فون لوب:
۶- خودتان را در اولويت قرار دهيد
"به عنوان يك والد، بسيار مهم است كه حضوري آرام براي فرزندانمان داشته باشيم و بتوانيم پناهگاه امن‌شان باشيم."

مهم است كه راهي پيدا كنيد تا خودتان را آرام كنيد، مي‌توانيد يك ليوان آب بنوشيد، نفس عميق بكشيدن يا براي مدتي ار خانه خارج شويد.

بنابراين قبل از اينكه در خدمت فرزندانمان باشيم، اول بايد به فكر آرامش روان خودمان باشيم."

۷- جعبه ابزاري براي مقابله با استرس فرزندانتان آماده كنيد
"وقتي فرزندتان در معرض استرس يا اضطراب قرار مي‌گيرد، روش‌هايي براي آرام كردن او پيدا كنيد.

در ابتدا نياز داريد آزمون و خطا كنيد تا روشي كه براي كودك شما مفيد است پيدا كنيد. بعضي از كودكان دوست دارند بشمارند، بعضي ‌ از آنها دوست دارند نفس بكشند، برخي دوست دارند بغل كنند، يا برخي دوست دارند بازي‌هاي خشن و تند انجام دهند يا بدوند، يا بر روي ترمپلين ورجه وورجه كنند.

بنابراين هرچه كه باشد، بايد به آنها كمك كنيم تا قبل از اينكه بتوانيم با آنها عقلاني صحبت كنيم، بايد استرس‌شان را آرام كنيم، زيرا در ميان طوفاني از احساسات، نمي توانند منطق يا استدلال بشنوند - بخش منطقي مغزشان در اين موقعيت آفلاين است.

"بنابراين يك جعبه ابزار براي مقابله با استرس فرزند خود آماده كنيد و ببينيد كه چه چيزي مؤثر است".

۸- با فرزندان‌تان حرف بزنيد و به صحبت‌هاي‌شان گوش كنيد
"يكي از بهترين چيزهايي كه مي‌توانيد به فرزند خود هديه دهيد اين است كه از تلفن همراهتان خود جدا شويد، در كنارشان بنشينيد و فقط گوش دهيد.

اغلب والدين وقتي براي فرزندانشان مشكلي پيش مي‌آيد فقط مي‌خواهند آن را برطرف و همه چيز را درست كنند. اما گاهي آنها فقط به اين احتياج دارند كه به حرف‌هايشان گوش بدهيم.

به اين فكر كنيد كه چه احساسي داريد زماني كه مشكلات خود را با دوست‌تان در ميان مي‌گذرايد. شما به آنها نيازي نداريد كه به شما بگويند راه حل چيست؛ فقط مي‌خواهيد كه شنيده شويد.

با اين كار فرزند شما احساس اعتبار مي‌كند و مي‌توانيد با فرزند خود پيوند برقرار كنيد. اين پيوند و ارتباط عاطفي همان چيزي است كه براي آينده به شما كمك مي كند."

۹- خوش بگذرانيد
"براي والدين كه مسئوليت‌ها و كارهاي زيادي بر دوش دارند، بعضي اوقات زندگي مي‌تواند بسيار خشك و جدي باشد.

بنابراين بايد كمتر سخت بگيريم، خوش بگذرانيم و با فرزندان خود بازي كنيم.

برنامه‌ ريزي‌هاي روزانه را كنار بگذاريد و در كنار فرزندانتان باشيد. صداهاي احمقانه در بياوريد، لباس‌هاي عجيب و غريب بپوشيد و سعي كنيد با جنبه كودكانه از شخصيت خودتان ارتباط برقرار كنيد.

"اين كار واقعاً به ارتباط عاطفي شما با فرزندانتان كمك خواهد كرد."

منبع: بي سي