شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ديجيتال
سه شنبه، 30 مهر 1398 - 01:23 کد خبر:40540
سامانهٔ رقمي يا ديجيتال، سامانه‌اي است كه در آن داده‌ها با مقدارهاي گسسته (معمولاً با صفر و يك) مشخص مي‌گردند؛ بالعكس در سامانه‌هاي قياسي (آنالوگ)، داده‌ها با مقادير پيوسته ارائه مي‌شوند. روش ديجيتال، پايهٔ سيستم‌هايي رايانه‌اي است.



شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| سامانه رقمي يا ديجيتال، سامانه‌اي است كه در آن داده‌ها با مقدارهاي گسسته (معمولاً با صفر و يك) مشخص مي‌گردند؛ بالعكس در سامانه‌هاي قياسي (آنالوگ)، داده‌ها با مقادير پيوسته ارائه مي‌شوند. روش ديجيتال، پايه سيستم‌هايي رايانه‌اي است.

 

همچنين بسياري از سيستم‌هايي كه در گذشته به صورت قياسي (آنالوگ) به بازار ارائه مي‌شدند، امروزه به صورت ديجيتال هستند. مانند تلويزيون، دستگاه ضبط و پخش صدا، گيرنده ماهواره (رسيور).

قياسي و رقمي (آنالوگ و ديجيتال)
در سامانه‌هاي رقمي (ديجيتال)، داده‌ها و سيگنالها به صورت گسسته و به كمك اعداد صحيح (يا طبيعي) مشخص مي‌شوند. مثلاً در يك نمايشگر رقمي سياه و سفيد، روشنايي هر نقطه از صفحه مي‌تواند با يك عدد (از صفر تا ۲۵۵) مشخص گردد كه صفر نشان‌دهنده سياه و ۲۵۵ نشان دهنده سفيد و اعداد مياني نشان دهنده درجات خاكستري با روشنايي متفاوت باشد.


در سامانه‌هاي قياسي (آنالوگ)، داده‌ها يا سيگنال ها، به صورت بازه پيوسته‌اي از اعداد حقيقي ارائه مي‌شوند. مثلاً در يك نمايشگر آنالوگ سياه و سفيد، مقادير روشنايي هر نقطه از صفحه، با اعداد حقيقي و به صورت پيوسته مشخص مي‌گردد. مثلاً ولتاژ صفر ولت براي رنگ سياه و ولتاژ ۵ ولت براي رنگ سفيد و ولتاژهاي مياني درجات خاكستري را مشخص مي‌كنند. برعكس نمايشگر ديجيتال كه تنها ۲۵۶ مقدار روشنايي گوناگون داشت (از صفر تا ۲۵۵)، در نمايشگر آنالوگ ياد شده، تعداد مقادير روشنايي بي‌شمار است و هر عددي بين صفر تا ۵ مي‌تواند روشنايي نقطه را مشخص كند. مثلاً مقدار ۳٫۴۵ ولت يك رنگ خاكستري قابل قبول را در نمايشگر آنالوگ يادشده، مشخص مي‌كند.

شدت امواج الكترومغناطيسي، سرعت، انرژي و بسياري از كميت‌هاي فيزيكي در مقياس ماكروسكوپي پيوسته هستند.

در سامانه‌هاي ديجيتال، سيگنالهاي آنالوگ پيش از پردازش و يا براي نگهداري، به داده‌هاي گسسته تبديل مي‌شوند. مثلاً يك سيگنال آنالوگ كه ممكن است ميان صفر تا ۱۰ ولت تغيير كند، داراي يك محدوده ۱۰ ولتي است كه در سامانه ديجيتال مي‌توان اين محدوده را مثلاً به ۱۰۰ سطح برابر تقسيم نمود و مقدار مربوط به هر بخش را با كمك يك شماره بين صفر تا ۱۰۰ مشخص نمود. در گذشته بيشتر سامانه‌هاي موجود در بازار با سيگنالها آنالوگ كار مي‌كردند؛ ولي امروزه بسياري از دستگاه‌هاي الكترونيكي موجود با كمك سامانه‌هاي ديجيتال كار مي‌كنند (در سامانه‌هاي ديجيتال معمولاً بخش‌هايي از آن‌ها به صورت آنالوگ هستند). نمونه‌هايي از دستگاه‌هايي كه امروزه به صورت ديجيتال وجود دارند عبارتند از: رايانه، ماشين حساب، دستگاه پخش سي دي و دي وي دي، دستگاه پخش همراه (پخشِ ام پي ۳)، دوربين عكاسي و فيلم‌برداري ديجيتال، و تلفن همراه.


برتري‌هاي سامانه‌هاي ديجيتال نسبت به آنالوگ
سامانه‌هاي ديجيتال معمولاً ارزانتر و كوچكتر هستند.
مصرف برق سامانه‌هاي ديجيتال معمولاً كمتر است.
تأثير نويز (نوفه) بر سامانه‌هاي ديجيتال معمولاً كمتر است.
معمولاً ارتباط ميان سامانه‌هاي مختلف ديجيتال ساده‌تر از ارتباط ميان سامانه‌هاي آنالوگ است.
با استفاده از سامانه‌هاي ديجيتال مي‌توان داده‌ها را به گونه‌اي رمز نمود كه بازگشايي آن بسيار دشوار يا نزديك به ناممكن باشد. يعني با كمك سامانه‌هاي ديجيتال مي‌توان سامانه‌هاي امن‌تري ساخت.
ايجاد، گسترش و نگهداري شبكه‌هاي ارتباطي ديجيتال معمولاً ساده‌تر و ارزانتر از شبكه‌هاي آنالوگ است.
 

سواد ديجيتال
سازمان يونيسف در يكي از گزارش‌هاي اخيرش، سه نوع سواد ديجيتال را مشخص كرد:

سواد فني: آشنايي با رايانه‌ و داشتن مهارت‌هاي فني براي استفاده از آن‌ها.

سواد رسانه‌اي: شناخت تفاوت برنامه‌هاي مختلف و نيز داشتن توانايي قضاوت اين‌كه منابع اطلاعات آنلاين قابل اعتماد هستند.

سواد اجتماعي: درك اين‌كه افراد در فضاي مجازي چگونه رفتار مي‌كنند و چه انتظاري بايد از ديگران داشته باشيد؟


منابع:

https://fa.wikipedia.org
http://www.kanoon.ir