شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : آگزيولوژي يا ارزش‌شناسي
یکشنبه، 21 مهر 1398 - 00:33 کد خبر:40453
عيني بودن ارزشها سبب پيدايش ميزانهايي كه مورد پذيرش همگان باشد مي شود. ميزانهاي تشخيص امور هنري با اعمال اخلاقي نيز جنبه عيني و عمومي دارند. به عبارت ديگر ميزانها جدا از تمايلات افراد هستند و از روي آنها ميتوان ارزش هنري يا اخلاقي امري را تعيين نمود.


 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| عيني بودن ارزشها سبب پيدايش ميزانهايي كه مورد پذيرش همگان باشد مي شود. ميزانهاي تشخيص امور هنري با اعمال اخلاقي نيز جنبه عيني و عمومي دارند. به عبارت ديگر ميزانها جدا از تمايلات افراد هستند و از روي آنها ميتوان ارزش هنري يا اخلاقي امري را تعيين نمود.
 
 واژه آگزيولوژي (Axiology) كه از زبان يوناني به معني «ارزش‌شناسي» گرفته شده براي مطالعه تئوري عمومي ارزش مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين تئوري شامل منشا و خاستگاه طبيعت، دسته‌بندي و جايگاه ارزش در جهان ماست. در اين‌گونه مطالعات، اخلاق به مفهوم مطالعه ارزش‌ها در رفتار انساني، و زيبايي‌شناسي به معناي مطالعه‌ي ارزش‌ها در واقعيت مربوط به زيبايي و هنر از حوزه‌هاي ويژه مطالعه در زمينه مفهوم وسيع ارزش‌هاست.
 
 بشر دائما خود را در برابر اين سوال يافته است كه چه نوع زندگي‌اي خوب است و چه رفتاري پسنديده و مطلوب بوده و چگونه بايد درباره اعمال ديگران قضاوت كرد و ارزش‌يابي نظام‌ها و مناسبات اجتماعي و فرهنگي بر مبناي چه معيار و اصولي انجام مي‌گيرد. در اينجا اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا يك سلسله ارزش‌ها و اصول و مباني اخلاقي ثابتي وجود دارد كه در همه حال بشود بر طبق آن‌ها رفتار كرد. اما قبل از طرح اين سوالات بايد به تعريف‌هاي مختلفي كه درباره ارزش وجود دارد، پرداخته شود.