شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : ليبرا، واحد پولي فيس‌بوك
سه شنبه، 26 شهریور 1398 - 22:13 کد خبر:40181
فيسبوك قصد دارد در نيمه نخست سال آينده ميلادي واحد پولي خود را به شكل يك ارز رمزي به نام «ليبرا» به راه بيندازد تا كاربران بتوانند در داخل خود صفحه فيس‌بوكشان يا با فشردن دكمه‌اي در واتس‌اپ پول پرداخت يا دريافت كنند.


 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-||فيسبوك قصد دارد در نيمه نخست سال آينده ميلادي واحد پولي خود را به شكل يك ارز رمزي به نام «ليبرا» به راه بيندازد تا كاربران بتوانند در داخل خود صفحه فيس‌بوكشان يا با فشردن دكمه‌اي در واتس‌اپ پول پرداخت يا دريافت كنند.
 
 به گزارش شارا به نقل از فردا، اين پول رمزي قرار است توسط نهادي به نام «كاليبرا» مديريت شود و كاليبرا نام اپليكيشن جدايي خواهد بود كه به صورت «كيف پول جيبي» كاربران عمل خواهد كرد. افراد و شركت‌ها قادر خواهند بود براي ذخيره، ارسال و دريافت ليبرا از كاليبرا استفاده كنند.
 
 كاليبرا در وب‌سايت خود تبليغ مي‌كند كه ليبرا راهي است براي ارسال و دريافت «چندثانيه‌اي» پول در داخل يا خارج از كشورها و با چند كليك ساده، «يك ارز جديد جهاني بر روي يك شبكه جهاني.»
 
 فيس‌بوك در آگهي‌هاي خود مي‌نويسد كه با ليبرا «به همان آساني كه با پيام‌رسان‌ها پيام مي‌فرستيد پول بفرستيد يا برداشت كنيد.»
 
 كاليبرا به شكل يك اپليكيشن واحد بر روي تلفن‌هاي هوشمند قابل نصب خواهد بود و فيس‌بوك قصد دارد دكمه‌اي را نيز براي كاليبرا در داخل پيام‌رسان فيس‌بوك و محصولات واتس‌اپي خود قرار دهد.
 
 فيس‌بوك قصد دارد بعداً كاليبرا را در سراسر رشته‌اپليكيشن‌هاي خود در دسترس قرار بدهد، ازجمله اپليكيشن‌هايي براي خريد از طريق اينستاگرام يا تحويل اتاق هتل توسط مسافران. ليبرا از اين نظر با ديگر رمزارزها، براي نمونه بيت‌كوين، متفاوت است كه يك تيم مديريت‌كننده (كاليبرا) دارد.
 
 فيس‌بوك بر اين باور است كه خواهد توانست از طريق تراكنش‌هايي كه در سرويس‌هاي پيام‌رسانش انجام مي‌شود درآمد حاصل كند. اين امر هم‌اكنون در برخي اپليكيشن‌هاي شبكه‌هاي اجتماعي چيني نظير «وي‌چت» (WeChat) اتفاق مي‌افتد.
 
 كاربران قرار است از طريق وصل كردن حساب بانكي خود به اپليكيشن فيس‌بوك يا از طريق فروشگاه‌هاي معمولي يا صرافي‌ها ليبرا بخرند.
 
 به گفته آنها اين نوع پول مي‌تواند بر نظام مالي فعلي كشورها تأثير بگذارد، براي پول‌شويي استفاده شود و حريم شخصي افراد را نقض كند.
 
 انجمن ليبرا يك گروه غيرانتفاعي با ۲۸ نفر عضو است كه در ژنو سوئيس مستقر شده است. اين انجمن بر تصميمات اصلي مربوط به اين رمزارز نظارت خواهد داشت.
 
 يك مقام ارشد وزارت خزانه‌داري آمريكا كه در روزهاي اخير براي بحث در مورد رمزارزها و ازجمله ليبرا به سوئيس رفته هم از نگراني خود نسبت به ليبرا سخن گفته است. كمي پس از ديدار او با مقام‌هاي آن كشور، مقامات سوئيس گفتند كه ليبرا قرار است چيزي فراتر از يك سيستم پرداخت معمولي شود و بنابر اين بايد شروطي را كه در حالت عادي براي بانك‌ها وضع مي‌شود برآورده كند.
 
 فيس‌بوك قول داده است كه از داده‌هاي دريافتي در مورد افراد از طريق كاليبرا براي امور تبليغاتي استفاده نكند.
 
 با تمام اين توصيفات، پروژه فيس‌بوك روز جمعه گذشته به مانع بزرگي در اجراي پروژه خود برخورد كرد. روز جمعه وزيران دارايي فرانسه و آلمان گفتند كه ليبرا را تهديدي براي مصرف‌كنندگان، ثبات مالي بازار و حتي «حاكميت پولي» كشورهاي اروپايي مي‌دانند و خواهند كوشيد جلوي رواج آن در اروپا را بگيرند.