شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : بايسته هاي روابط عمومي در توليد محتوا
شنبه، 9 شهریور 1398 - 08:00 کد خبر:39977
نگارش در روابط عمومي ابعاد گسترده تري از صرف نوشتن دارد. روابط عمومي ها نگارش را در حوزه هاي مختلفي به كار مي برند، كه برخي از مهمترين آنها عبارتند از:



ترجمه: دكتر عادل ميرشاهي (دكتراي مديريت كسب و كار- گرايش استراتژيك)

شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| يكي از توانايي هاي متخصصان
روابط عمومي خلق محتواست- آب و نان صنعت روابط عمومي براي سال ها از اين توانايي آمده است. اينك در شرايطي قرار گرفته ايم كه كانال هاي پخش محتوا به شدت رشد كرده و سال به سال متنوع تر مي شوند، اما قوانين بنياديني وجود دارند كه هنوز به كار مي آيند: درك مخاطبان، دريافت اينكه آنها به چه چيزي نياز دارند و خلق مواد اصيلي كه آگاهي بخش، سرگرم كننده و جذاب باشند.

 

در اين نوشتار سعي داريم ضمن اشاره به اين موارد، حداقل هايي را براي يك روابط عمومي كه مي خواهد در فضاي رقابتي توليد محتواي فعلي كسب و كار خود را رونق بخشد بيان كنيم. اينكه چه نوع اطلاعاتي و در چه قالبي توسط مخاطب پسنديده مي شوند. يكي از ضعف هاي فعلي در كسب و كارها، اين تصور است كه مخاطبان ما بايد اطلاعات فني دريافت كنند. اطلاعات فني و كلمات نا مانوس مي تواند باعث شود كه مخاطب شما توجهش را از آنچه نوشته ايد بردارد. آنچه براي يك روابط عمومي تعريف شده است نگارش متني است كه مخاطب را به دنبال خود بكشاند به گونه اي كه نتواند چشم از سطور بردارد. بنابراين نگارش و ويراستاري متن بايد مورد توجه قرار گيرد.

 

در واقع نگارش در روابط عمومي ابعاد گسترده تري از صرف نوشتن دارد. روابط عمومي ها نگارش را در حوزه هاي مختلفي به كار مي برند، كه برخي از مهمترين آنها عبارتند از:


• گزارش هاي خبري
• مقالات فني و مطالعات موردي
• قطعاتي از رهبران فكري
• گزارش هاي دقيق و جامع
• مواد بصري


ضمن اينكه تنها نگارش و ويرايش اين موارد كافي نيست. بلكه علاوه بر آن روابط عمومي بايد مطمئن شود كه موادي كه توليد مي شوند در محل مناسبي به نظر مخاطبان مي رسند و در اين مرحله انتخاب رسانه صحيح براي مخاطب صحيح اهميت ويژه اي خواهد داشت.

گزارش هاي خبري
شناسايي موقعيت ها و فرصت هاي طلايي خبري باعث شناخته شدن كسب و كار شما در كلاس جهاني مي شود اما در اين بين دشواري هايي نيز وجود دارد:
اول اينكه، استخراج علايق ويراستاران و خبرنگاران و ليست كردن اينها بايد يكي از بخش هاي كار روزانه روابط عمومي ها باشد.
دوم فقدان شناخت و آگاهي روابط عمومي از اينكه چه اتفاقي در امور عمومي در شرف وقوع است و اينكه اين موارد گاهي قابل اعلان نيستند. در نتيجه ما نمي توانيم به عنوان رهبران فكري نظرات و ايده هايمان را به رشته تحرير درآوريم.

مقالات فني و مطالعات موردي
برگزاري جشن و به اشتراك گذاري موفقيت ها، استفاده از مقالات فني براي آموزش مخاطبان در خصوص تكنولوژي ها، فرآيندها و روش ها يكي از تكنيك هاي روابط عمومي هاست. مطالعات موردي قوي و توصيف هاي درخشان مي تواند مشتريان بالقوه را جذب كند.
مطالعات موردي در مورد برندهاي تازه معرفي شده مي تواند جلب توجه كرده و برايشان شهرت ايجاد كنند. نويسندگاني كه سابقه فني، مهندسي و بازاريابي دارند و گزارشگران اسبق روزنامه ها و ويراستاران مي توانند در روابط عمومي مورد استفاده قرار گيرند. مجموعه تيم تحريريه در روابط عمومي بايد شامل متخصصاني باشد كه اطلاعات فني را براي مخاطبان مختلف توليد كرده و آنها را براي بازار جهاني ترجمه كنند.

گزارش هاي دقيق و جامع (كاغذ سفيد) و رهبران فكري
روابط عمومي ها بايد اين قابليت را داشته باشند كه توجه مردم را به آنچه قرار است بيان شود جلب كنند. هنر روابط عمومي در آغاز گفتگو و سپس اعتبار بخشي به آن گفتگوست. پيشرو بودن در گفتگو از طريق گزارش هاي دقيق و جامع كه به اصطلاح به آن كاغذ سفيد مي گويند آغاز مي شود و از طريق مقالات رهبران فكري در همكاري با كسب و كار شما ادامه مي يابد. هماهنگي با موضوعي كه مورد نظر متخصصان است و به اشتراك گذاري دانشي كه شما را به عنوان يك بخش پيشرو معرفي مي كند، يكي از وظايف سنگين در روابط عمومي است چراكه بايد در اين مصاف تفاوت هاي شما در رقابت با ساير بخش ها مشخص شود.

عناصر بصري
روابط عمومي ها عكاسان حرفه اي، فيلمبرداران و طراحاني گرافيكي را در اختيار دارند كه تصاويري را با كيفيت بالا براي طيفي از اپليكيشن ها پديد مي آورند. محتواي بصري براي افزايش عملكرد مواد نوشتاري حياتي اند. حتي مي توان گفت يك عكس مي تواند پيروزي يا شكست را براي يك روابط عمومي رقم بزند. عكس ها مي توانند طيفي وسيع از مواد رسانه اي را پديد آورند كه شامل وبلاگ ها، رسانه هاي اجتماعي و نشريات كاغذي مي شوند. بنابراين روابط عمومي بدون توجه به اين بخش در محتوا قطعا با دشواري هاي جدي روبرو خواهد شد.

منبع: https://bcmpublicrelations.com/