شارا - شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران : نقش شبكه هاي اجتماعي در موفقيت استارت آپ ها
چهارشنبه، 30 مرداد 1398 - 23:28 کد خبر:39935
پيش بيني مي شود تا سال 2020، پنجاه درصد از كل بودجه تبليغات و روابط عمومي سازمان‌ها در اختيار محيط‌هاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي قرار گيرد.


 شبكه اطلاع رساني روابط عمومي ايران (شارا)-|| با رشد صنعت ارتباطات و فناوري اطلاعات و حضور اين فناوري در صنعت، پارادايم‌هاي صنعت و بازار در اواخر سده 20 تغيير كرده است.
 
 از سوي ديگر، فراگير شدن دسترسي به صنايع زيرساختي و جريان اطلاعات تمامي سازمان‌ها را به سطحي از فناوري و جريان‌هاي اطلاعاتي رسانده و توانسته اند با مجهز شدن بر بازار تأثيرگذار باشند.
 
 «توني مارتينز»، يكي از كارآفرينان معاصر در سطح جهان، معتقد است: «تصوير ذهني خوب و قابل‌اعتماد مهم‌ترين عامل جذب مشتري و همچنين تصميم‌گيري وي در فرآيند خريد است.»
 
 از سوي ديگر، استارت آپ ها، به مثابه يك لوح دست نخورده هستند كه براي اينكه بتوانند از اين مزيت، بهره ببريد، بايد برند خود را به خوبي تعريف كنيد. چراكه، اگر اين كار انجام نگيرد رقبا به خوبي آن را انجام مي دهند.
 
 از اين روست كه متخصصان حوزه تبليغات و برندسازي معتقدند كه، با برندسازي به موقع و هوشمندانه شركت ها و استارت آپ ها مي توانند محصول خود را تعريف كنند و با معرفي محصول ديگر حذف آن توسط رقبا بسيار سخت تر خواهد شد.
 
 تجربه و مشاهدات حكايت از آن دارد كه بسياري از شركت‌هاي بزرگ با سرمايه‌هاي ميلياردي، به دليل عدم توجه به اهميت برندسازي مناسب، در مواجهه با سازمان‌هاي جوان و كم‌سرمايه، كه به اين بعد توجه ويژه اي داشته اند، شكست خورده‌اند.
 
 مدير مركز ارتباطات و روابط‌عمومي يكي از بانك هاي كشور در پاسخ به اين سوال كه كدام عوامل مي‌توانند تفاوت ميان سازمان‌هاي موفق در اين محيط را توجيه كنند، گفت: در فضاي رقابتي موجود سازمان‌هايي موفق مي شوند كه بتوانند به طور مستقيم بر فرآيند تصميم‌گيري خريد مشتري، از طريق ايجاد اعتماد و تصويرسازي ذهني مناسب، تأثير بگذارند.
 
 حميدرضا عظيمي افزود: حضور يك روابط‌عمومي قدرتمند و تيم تبليغاتي آگاه در راستاي برندسازي و تعامل سازنده با مخاطبان و مشتريان و علم به نشان دادن واكنش مناسب به رويدادها، مي تواند تصويري مناسب از چهره سازمان به نهادهاي رده بالا، رقبا، مشتريان و جامعه ارائه كند.
 
 وي با بيان اينكه، مسئوليت اصلي برندسازي و خلق تصوير ذهني (Corporate Image) بر عهدۀ روابط‌عمومي هاست، گفت: در سازمان‌هاي سنتي به دليل عدم هماهنگي كانال‌هاي ارتباطي سازمان با محيط پيرامون و نبود تبليغات، سازمان همواره با مشكلاتي مواجه خواهد بود.
 
 نقش شبكه هاي اجتماعي در برندسازي
 عظيمي در رابطه با نقش شبكه هاي اجتماعي در حوزه برندسازي تصريح كرد: شبكه‌هاي اجتماعي كانال‌هاي ارتباطي چندرسانه‌اي‌ هستند كه از قابليت انتشار بالا و اختصاصي محتوا براي هر مخاطب و فاكتور بازخوردپذيري سريع و كارآمد برخوردارند.
 
 بنابه گفته وي اجتماع چندين مزيت ارتباطي مناسب، مانند قابليت انتشار وسيع، شخصي‌سازي پيام، بازخورد سريع، محيط چندرسانه‌اي جذاب، قيمت بسيار مناسب، انعطاف در زمان انتشار و... در شبكه هاي اجتماعي باعث شده شركت‌هاي پيشرو، در استراتژي تبليغاتي خود بازنگري‌هاي عميقي داشته باشند.
 
 عظيمي عنوان كرد: از اين رو، پيش بيني مي شود تا سال 2020، پنجاه درصد از كل بودجه تبليغات و
روابط عمومي سازمان‌ها در اختيار محيط‌هاي مجازي و شبكه‌هاي اجتماعي قرار گيرد.
 
 گفتگو: هانيه حقيقي- سيناپرس